Fredagsmys: ”En svart ondska som krossar fotbollen”.

När någon uttalar sig om framtiden på det sätt som vi sett här kallas det för en profetia. Profetior är en utsaga om framtiden. Folk kommer ständigt försöka motsätta sig profetior som de inte gillar. Profetior slår ibland in som en effekt av en åtgärd någon gör för att hindra profetian att slå in. Då kallar vi det för självuppfyllande profetior. Sådana riskerar vi, enligt veckans Fredagsmys, att dra på oss i huliganfrågan.

Det var en gång ett kungapar som fick höra att deras nyfödda son skulle mörda sin far. Kungaparet blev naturligtvis mycket skrämda av oraklets profetia och bestämde sig för att göra sig av med den lilla sonen. Man anlitade därför en herde som fick i uppdrag att lämna sonen att dö ute i skogen, det var tydligen så man gjorde på den tiden. För att vara säker på att inte barnet skulle klara sig spikade herden fast hans fötter i marken.

Långt senare i en annan del av världen satt en man och åt tillsammans med sina vänner. Vännerna såg alla väldigt mycket upp till mannen, och kallade honom sin ledare. Plötsligt under middagen talade mannen om för sina vänner att en av dem skulle begå ett fruktansvärt svek. Vännerna blev naturligtvis oroade och frågade mannen vem av dem som skulle svika, men det ville mannen inte tala om.

Tvåtusen år därefter talade en annan man i en helt annan del av världen om för vem helst som ville lyssna att det hade kommit en ny sorts ondska till världen, och särskilt till den del av världen där den talande mannen var kung. Ondskan var stor och hemsk och spred sig från person till person och enligt den talande mannen höll den hela världen i ett hårt grepp med sin svarta, fula hand och riskerade att krossa den helt och hållet.

När någon uttalar sig om framtiden på det sätt som vi sett här kallas det för en profetia.

Pojken lämnades fastspikad i marken men hittades av en annan herde och kom tillslut under omvårdnad av en annan kung i en grannstad. Den kungen var barnlös och gladdes mycket åt chansen till en arvinge. Pojken uppfostrades på bästa kungliga vis och blev lärd, klok och en mycket skicklig fäktare, bland annat. Såren efter spikarna i fötterna läkte dock inte så bra och under hela sitt liv kom pojken att tvingas leva med kraftigt svullna fötter.

Efter mycket påtryckningar gick mannen med på att avslöja vem det var. Han berättade att den som skulle svika var densamme som han själv strax skulle överräcka en brödbit åt. Vännerna nickade och det gick ett litet sus igenom gruppen. Efter en stund plockar mannen upp en brödbit, doppar den i en skål med sås och överlämnar den till den ena av sina vänner.

Allt som dagarna gick fortsatte den talande mannen att prata om den nya ondskan och varna för vad den kunde göra med den lilla världen. Fler och fler lyssnade och fler och fler spred den talande mannens ord. Den nya ondskan tycktes smita allt närmare den lilla världen och hotet blev allt mer påträngande. Den talande mannen fortsatte tala om vikten av det nya hotet.

Fotboll påminner i mångt och mycket om livet, och om livet kan vi lära oss av historier och berättelser.

Pojken uppfostrades av den nya kungen och kom ganska snart att se på honom som sin far. Ingen talade om för pojken att han egentligen var ett hittebarn och när ett orakel talade om för honom att han skulle mörda sin far drabbades han av en viss panik. För att undkomma sitt öde valde han att fly ifrån slottet där han och hans nya kungaföräldrar bodde och begav sig mot en för honom obekant grannstad.

Vännen som fick brödet upprördes svårt av anklagelserna och stormade ut från festligheterna. Sur och butter vandrade han runt på gatorna för att komma på ett sätt att hämnas. Hans planlösa vandrande förde honom av en slump förbi en polisstation där han fick höra att hans vän var efterlyst. I samtalet med polisen råkade han nämna att han stod i kontakt med den efterlyste och blev erbjuden en belöning för att peka ut honom för polisen. I sitt upprörda tillstånd gick han med på erbjudandet och en överenskommelse slöts.

Sakta men säkert började den talande mannen införa en rad nya regler, allt för att försöka avvärja den nya ondskans överhängande hot mot den lilla världen. Alla var misstänkta för samröre med den nya ondskan och vem som helst fick inte resa in i den lilla världen. Stadsmurarna började bara hållas öppna på märkliga tider och alla straff skärptes markant. Man började också dela ut straff godtyckligt till vem som helst som agerat på ett sätt som varit, eller hade kunnat vara ondskan till gagn. Allt för att rädda den lilla världen från den nya ondskan.

Profetior är en utsaga om framtiden. Folk kommer ständigt försöka motsätta sig profetior som de inte gillar.

Det mesta i de historier som berättats här känns nog igen. Och vad som händer här näst är nog inte så svårt att lista ut. Oidipus i den första historien råkar under sin flykt i gräl med en högfärdig man han möter på en skogsstig och sticker ihjäl honom med sitt svärd. Jesus i den andra historien blir kysst av Judas och fängslad av polisen i stan och sedermera dömd till döden. Lars-Åke Lagrell i den tredje historien fortsatte att försöka befria fotbollen från huliganer med regeländringar som stängde ute vanligt folk från sporten. Fri från huliganer visade sig arenorna snart också gapa tomma också på vanligt folk.

Profetior slår ibland in som en effekt av en åtgärd någon gör för att hindra profetian att slå in. Då kallar vi det för självuppfyllande profetior.

Så blev Oidipus en fadersmördare just för att han försökte undkomma att bli det. Så blev Jesus sviken av Judas just för att han talade om för Judas att han skulle svika honom. Så krossas (kanske) fotbollen av Svenska Fotbollförbundet som en effekt av de förändringar som skulle rädda den från att krossas av huliganismen.

Visst är huliganismen ett problem, och visst måste vi göra något åt den, men vi måste akta oss för självuppfyllande profetior när vi diskuterar ämnet.

Sebastian Björk2010-05-14 07:00:00
Author

Fler artiklar om Djurgården