Lagbanner

Svar till Åsa Linderborg

Alla fotbollsfans är inte idioter men alla idioter är fotbollsfans. Så går det gamla talesättet. Kanske stämmer det. I en fotbollsklack gömmer det sig en hel del idioter, bajenklacken är inget undantag.

Kanske fanns det någon som på läktaren mot dif gav uttryck för sina rasistiska åsikter, gjorde ”ugh-ljud” och skrek om lasermannen. Säger Åsa Linderborg, kulturskribent och bajare, att det hänt så är det säkert så. En av kanske 7-8000 bajare kan mycket väl ha gjort det övertrampet.

Kanske kan man anse att det är skäl nog att skriva en krönika i Aftonbladet och kräva att Bajen ska ”städa upp”. Mitt förslag är att man gör något åt saken när man är på plats. Hör man någon göra den typen av övertramp kan man alltid be personen hålla käften alternativt påpeka att stora delar av Hammarbys spelartrupp har utländsk bakgrund.

Det är ett alternativ. Det är det alternativ jag skulle välja och som jag också har valt när jag själv upplevt samma sak. Åsa Linderborg väljer en annan väg. Hon väljer att gå till offentligt attack i en krönika på Aftonbladets kultursida.

Alla kan historien bakom bananerna mot Djurgården. Alla vet att det inte är något som är unikt för Bajen eftersom AIK under flera års tid gjort samma sak. Alla vet att det inte startade för att det finns mörkhyade spelare i motståndarlaget.

Åsa Linderborg vet också detta, men hon ser det på ett annat sätt. I hennes krönika förkunnas det stordraget att Djurgårdens målvakt är ” en glad neger som behagar de vita genom att vara just en glad neger” . Anledningen till detta är att målvakten ska ha kastat bort frukten och dessutom bjudit på ett leende när han gjorde det.

”En glad neger”. Väg de orden i munnen. Ställ det mot tio år av banankastande. Vad är egentligen värst? Att i Sveriges största kvällstidning kalla en allsvensk spelare för en ”glad neger” eller att kasta in bananer för tionde året i rad oavsett spelarnas hudfärg. Vidare förväntas enligt Åsas krönika både fotbollssupportrar och ”svarta” att vara på ett på ett speciellt sätt.

Svara på det här Åsa Linderborg: Hur förväntas en ”svart” fotbollssupporter vara?

Det här är ett känsligt ämne, helt klart. Rasism är avskyvärd i alla dess former det skriver 99 procent av alla människor, fotbollssupportrar eller icke, under på. Säkerligen finns de en eller två som kastar bananer mot en färgad spelare med just tanken att de kastar för att spelaren är färgad. Dessa människor är idioter och jag önskar jag slapp dem på min läktare.

Men övriga ”Banankastare” som inte gör det av denna anledning och som dessutom inte kastar bananerna mot just målvakten utan mot vilken ”gårdare” som helst som har oturen att komma i närheten – ska de dras över samma kam? Är deras agerande rasistiskt?
Enligt Åsa och Aftonbladet är det så.

Vidare i krönikan för att ge en ännu tydligare bild av hur ”rasistisk” bajenklacken är Åsa följande två exempel.
Abgar Barsom blir kallad ”pizzabagare”. Här hade jag kunnat ge Åsa rätt om det hade varit så att Abgar ägt en kinarestaurang. Men nu är det inte så. Abgar äger en pizzeria.

Om Markus Johannesson hade ägt en pizzeria och blivit kallad för ”pizzabagare” hade det då också varit rasism?

Djurgårdsspelare blir kallade för ”tattare”. Jag är inte ute efter att skriva någon på näsan här men skulle den som bevistat ett solna derby och inte hört ordet ”tattare” yttras kunna räcka upp handen? Skanderar hela Bajenklacken eller Djurgårdsklacken (när de möter AIK) ”tattare” som ett uttryck för rasism?

Sen det kanske mest uppseendeväckande: ” Bajen fans har en ordförande som säljer hakkors i sin supporterbutik i Gamla stan, och som har heilat på bortamatch”.

Staffan Swing heter ordföranden i Bajen Fans. Utan att känna Staffan så tror jag inte han äger någon butik i Gamla Stan, speciellt inte någon som ”säljer hakkors”. Hur vida han har ”heilat” på någon match kan kanske Staffan själv svara på – men om det nu skulle vara så att Staffan är oskyldig så har Åsa Linderborg och Aftonbladets ansvarige utgivare en del att stå till svars för.

Ska man komma med anklagelser av den kalibern bör man nog ha hyfsat torrt på fötterna. Har ni det Aftonbladet?

Jag kan anta att den ”ordförande” som Åsa avser med sina anklagelser är förre ordförande Hällbom. Han äger nämligen en butik i gamla stan. Jag har inte varit i där på ett tag och kan därför inte gå i god för vad som säljs där. Men om det är honom Åsa avser och det är han som ska ”städas ut” så får väl det arbetet anses hyfsat avklarat.

Om nu rasismen inom Hammarby var så utbredd som tidningen vill ge sken utav borde den väl rimligtvis visa sitt fula tryne oftare än två gånger om året när man möter Dif? Gör den det? Hur många bananer kastades det mot Elanga, Dedé eller Preko? Hur många rasistiska övertramp bjöd Hammarbypubliken på då?

Våld och rasism på arenorna var en gång i tiden ett stort problem. Speciellt om man jämför med exempelvis tidigt nittiotal. Fansen hjälptes åt att arbeta bort detta och skapa den kultur vi har idag. Nu vill Aftonbladet ge sken av något annat för att gynna sin egen verksamhet, en verksamhet som dessutom under flera år ”ridit på vågen” av intresset som vi skapat.

Åsa Linderborg: Om du är intresserad av att som den Hammarbyare du utger dig för att vara föra en konstruktiv debatt kring Hammarbys läktarkultur kan du alltid maila någon i redaktionen. Men det kanske är så att kulturskribenter inte läser supportersidor…

Andreas "Andy" Olsson2005-08-09 07:27:00

Fler artiklar om Hammarby

Utvärdering och nästa steg för den sportsliga strategin!
Projektet Hammarby Fotboll - Nya tider, del 9
Inför: Hammarby möter Västerås i Allsvenskans sista omgång
Intervjuer efter Hammarby-MFF 2 november 
Spelarbetyg efter Hammarbys kryss mot Malmö