Portland Timbers - Toronto FC2 - 0
Djurgården - Åtvidaberg 1-1: Bedrövlig fotboll gav en pinne
Ett skott på mål gav Djurgården ledningen hemma mot nykomlingen Åtvidaberg. Men för andra matchen i rad släpper man in ett mål i slutminuterna. Djurgården har därmed tappat fyra poäng med sammanlagt fyra minuter kvar av två matcher i följd.
De första 45 minuterna på Stadion var inte särskilt underhållande, milt uttryckt. Djurgården försökte som vanligt ställa om snabbt när man vann boll på mitten och ofta gick anfallsvägen via högerkanten. Tyvärr saknades den rejäla farten och kvalité i passningarna för att ställa Åtvidaberg.
Åtvidaberg försökte spela väldigt rakt och gick på avslut så fort läge gavs, oavsett avstånd. I och med att bortalaget är starka på fasta situationer sökte man ofta hörnor.
Noterbart från första halvlek var att Keene varnades efter 32 minuter och är därmed avstängd mot Gefle i nästa omgång.
Efter endast 41 minuter tvingades Djurgårdens manager till ett byte. Mittbacken Marc Pedersen fick en smäll i en närkamp som ledde till att han inte kunde fortsätta. In kom istället Emil Bergström. Pedersen ska röntga knäet i morgon och berättade för Forum 1891 efter matchen att det inte kändes bra för stunden.
Andra halvlek
Djurgården tog tag i taktpinnen i andra halvlek och spelade ett anfallsspel med mer aggressivitet. Dessutom spelade man med fler inlägg/instick bakom Åtvidabergs backlinje.
Dock saknades de riktigt solklara målchanserna. Men som ni vet så har Magnus Pehrsson en fingertoppkänsla för inhopp. Ricardo Santos byttes in och efter 52 sekunder på plan nickar han in 1-0. Det är tredje matchen i rad som ”MP” byter in en spelare som gör mål efter kort tid på planen.
Och man får också ge lite cred till Åtvidabergs tränare Andreas Thomsson som bytte in Petrit Zhubi som kvitterade med drygt tre minuter kvar av matchen.
Magnus Pehrsson gjorde en del ändringar i startelvan efter derbyt mot AIK. Youssef och Hellquist spelade från start och Hämäläinen flyttades ned i banan (åtminstone under första halvlek) och det märktes att spelarna inte riktigt ”kände igen varandra” och spelet var ofta hackigt.