Lagbanner
Krönika: Finns alltid de som vet bättre

Krönika: Finns alltid de som vet bättre

När man ligger under med 2-0 i slutskedet ser jag inget fel med att man tar ut målvakten vid power play. När man sedan får fem - tre i power play och det står 2-1 går det att diskutera. Brynästränaren Thomas "Bulan" Berglund gjorde precis det och Skellefteå fick göra 3-1 i numerärt underläge.

Ska man coacha aggressivt eller ha is i magen? 
 

Hade Brynäs gjort 2-2 hade folk antingen nickat på huvudet lite instämmande att okej, det funkade.
Eller så hade man tyckt att det var modigt - ett vågat genidrag.

Nu blev det inte riktigt så 

Jag satt själv och förfasade mig över detta drag. Men i stridens hetta, att stå i båset och göra det här snabba beslutet samtidigt som närmare 7000 individer hejar på och klockan tickar bara fortare. Mot ett Skellefteå man inte har lyckats besegrat på två år, och nu 13 omgångar... vad gör man?

Det är enkelt som åskådare att tycka. Men det finns en anledning varför man som åskådare just är åskådare och inte coach. Saker och ting är inte så enkla som många gärna vill påstå efter en öl eller två.

Det finns alltid dom som påstår sig kunna bättre. 

Bulan vågade chansa och för att göra det drag han gjorde med för en gång skull nästan fullsatta läktare mot ett Skellefteå kan bara beskrivas med mod. Det var modigt gjort. Det var aggressiv coachning att sätta alla kort på spelplanen och våga gå all-in helhjärtat. 

Ikväll fungerade inte det. Men skjuter man 33 skott och bara får in ett mål som är numerärt överläge i sex mot fyra förtjänar man heller inte segern. Det var inte Bulans drag som förlorade matchen även om draget var en av alla faktorer.

Det var Brynäs som förlorade matchen idag. För att besegra Skellefteå måste laget vara mycket mer effektivare och verkligen ta till vara på de chanser man får.  


Viktor Alnerviktor.alner@bettercollective.comTwitter @ViktorAlner2015-11-27 22:45:00
Author

Fler artiklar om Brynäs

Leksand – Brynäs - "Brynäs vann för första gången i Tegera arena sedan 9 mars 2017"