Resa: Birmingham
Swedish Branch

Vi lägger ut gamla reserapporter lite då och då. Nu har turen kommit till Ligapremiären i Championship borta mot Birmingham City.

2006.08.04 - 2006.08.09

Championship: Birmingham - Colchester 2-1
Championship: Colchester - Plymouth 0-1

Championship: Derby - Southampton 2-2

Layer Road, Colu, SwedishDad, Philip

Fredag 4 augusti
Det var med blandade förväntningar som resan påbörjades med en bilfärd till Västerås. Colchester har aldrig förut legat så högt uppe i seriesystemet. Säsongen hade också fått sämsta tänkbara inledning då Phil Parkinson hastigt avvek till Hull och George Williams fick ta över. Laget saknar 4-5 spelare och i första matchen väntar föredetta Premier League laget Birmingham City på bortaplan så det var med lite skräckblandad förtjusning man klev på flyget till Luton.

G&T på Ryan Air i skvalpiga plastglas

Landade på Luton och hamnade i en brutalt lång passkö. Å vi som bara hade handbagage. Hade ju tänkt man skulle glida ut lika fort och enkelt som på Stansted. Icke då. Efter en halvtimmes köande till passkontrollen fick man sedan vänta på gratisbussen till tågstationen. Vi skulle åka direkt till Birmingham där vi skulle bo de första tre nätterna.

Efter en kortare tågresa kom vi fram till birmingham på fredagseftermiddagen. Hotell Britannia låg nån minut från tågstationen och var ett helt ok hotell. Frukost ingick dock inte för det ca £30 vi betalade per person och natt.

Fredagskvällen spenderades på några pubar och en resturang i centrala Birmingham.

Lördag 5 augusti
Matchdag. Birmingham City mot lilla Colchester. Uppåt 2000 Colchester supportrar var på väg till Birmingham medans vi käkade en engelsk-flott-frukost på en italiens resturang.

Flottig-frulle a la UK

Kikade runt lite bland affärerna i stan innan vi begav oss till första mötes-puben. Ganska mycket folk å det blev bara en snabb pint innan vi valde att gå vidare mot arenan och pub nummer två ... där vi också skulle möta upp en del vänner.

Engelska vänner på puben före matchen. Martyn och Julie

The Anchor var full med både U's och City supportrar men stämningen var god och det var vänligt snack mellan båda lagens supportrar. Med en timme kvar till match så började vi röra oss upp mot arenan. Smidigt insläpp och vi var på plats en halvtimme innan match. Jag har visserligen varit på St Andrews förut men det är en helt annan sak när man är där med "sitt" lag istället för som neutral fotbollssupporter. Tre imponerande läktare samt en ganska gammal läktare på ena långsidan.

Riktigt bra stämning bland tillresta Colchester supportrar

U-N-I-T-E-D

Mer Colu supportrar

Vi fyllde våra sektioner och det var bra drag på U's fansen redan innan matchen. City var oväntat tysta, det var ju ändå seriepremiär. Visserligen mot Colchester United, men ändå. Dom var väldigt tysta matchen igenom.

På plats ...

Tjo och tjimm

Man skymtar den enda gamla läktaren på St Andrews

The U's spelade riktig bra fotboll och hade faktiskt inga större problem att hänga med i Birmingahms tempo. Farhågorna om att det skulle bli utspelning och förnedring med 7-0 byttes raskt till förhoppningar om både en och tre poäng. Birmingham tog ledningen med 1-0 efter en halvtimme men det kändes inte på något sätt "kört". Colchester fortsatte att spela sin egen fotboll och vi fortsatte att sjunga bort hemmalaget.

Måljubel  1-1!!!

I andra halvlek kvitterade Garcia på ett välplacerat skott i en krysset. Stort jubel och det kändes faktiskt som vi kunde hålla detta. När sedan City fick en man utvisad efter en armbåge på Duguid så var vi närmare en seger än hemmalaget. Det kändes ganska tungt när sedan City återtog ledningen med tio minuter kvar av matchen.

Philip med en paj ...

Come on u U's!

Upp och nicka...

Spelarna tackar för stödet och det var skönt att sjunga bort ett fd Premlag på deras hemmaplan

När vi lämande arenan så kändes det ändå ganska okej. Att vi var värde en poäng var det inget snack om. Det höll till och med City supportarna på puben med om efter matchen. Det blev några pints på samma pub vi besökte innan matchen. Sedan jobbade vi oss in mot stan och besökte några pubar till innan vi rasade i säng.

Utanför puben vi var på innan och efter matchen

Söndag 6 augusti
Halv sovmorgon och sedan tåg till Derby för mötet mellan Derby County och Southampton. Vi tog en sväng in till stan i Derby. Hittade en australiensisk pub där vi åt en ganska god och hyfsat billig lunch innan vi försökte hitta direktbussen till arenan.

Vi hade bra platser mitt på huvudläktaren och en stund in på matchen slog det mig: Här sitter man på nya fräscha Pride Park och ser Derby County mot Southampton ... och vi spelar i samma division som dom. Ganska otrolig känsla för oss som är vana vid arenor som mest påminner om non-league fotboll. Nu ska vi BARA möta såna här lag på såna här arenor. Hur f*n ska denna säsong sluta?

Utanför Derby County

Derby - Southampton

Matchen var ganska underhållande och slutade 2-2.

Efter matchen var den en ganska kort promenad tillbaka till stationen i Derby. Tåg "hem" till Birmingham. Ett middagsbesök på resturang innan kvällen avslutades på en pub.

Måndag 7 augusti
Vi tog ett ganska tidigt tåg söderut. Nu Skulle vi till Colchester de sista två nätterna. Utan några större problem kom vi fram till Colchester på måndags eftermiddagen. Checkade in på Scheregate som blivit något av vårat stamhotell de sista åren. Billigt, enkelt å bra läge.

Det blev buss den korta vägen till arenan. Vi skulle göra ett besök i klubbshopen och spana runt lite. En hel del nya grejer i klubbshopen och för en gångs skull riktigt snygga saker. Många pund fattigare gick vi tillbaka in mot stan. Blev ett besök på både Drury och Dragoon på vägen. Puben mitt emot Dragoon, som alltid varit en skum usel pub, var under renovering. ska tydligen bli en filial till Fat Cat i Ipswich. En av de bättre pubarna i landet för folk som gillar Real Ale. Intressant.

Kikar runt inne på Layer Road före matchen

George Williams blir untervjuad av TV

Colchesters kontor och klubbkansli

En pint på Drury Arms

På kvällen blev det rundvandring i staden. Käk och några pubesök. Slocknade ganska tidigt.

Tisdag 8 augusti
Matchdag. Kvällsmatch mellan Colchester och Plymouth. Ja vad sjutton hittar man på mellan kl 10 och 19.45. Inte läge att sätta sig på puben i åtta timmar så vi löste en returbiljett från Colchester Town till Clacton-On-Sea. Clacton är ett Brighton eller Blackpool i miniatyr.

Resan tar bara någon halvtimme och vi kom fram till ett soligt och ganska mysigt Clacton i all sin lätt sunkiga prakt. Stan var nedlusad med turist-grejjer. Kändes lite som man kommit till mallorca ungefär. Vi gick ut på den stora piren å kikade lite. Hittade en pub innan vi tog tåget tillbaka. Fick ett ryck å hoppade av i charmiga Wivenhoe där vi snart hittade byns två pubar. Tillbaka till Colchester lagom för en sen lunch på Playhouse och sedan iväg till Dragoon.

Entrén till Clacton Pier

Kall dryck i varmt Clacton

På Fox & Fiddler i Colchester före matchen

Denna gång hade vi biljetter till Tearrce 3, ståplatsen på långsidan brevid huvudläktaren, mitt emot Barside. Stämningen var kanske inte riktigt lika rolig men det var ju kul at för en gångsskull SE matchen. På Barside har man tur om man ser båda målen. Lågt tak och många pelare.

Match i sig var väl ingen höjdare. Colchester hade kontroll men Plymouth vinner på sitt enda skott på mål.

Utsikten från Terrace 3. Bortafansen till höger

Efter matchen så blev det några snabba pubstopp innan vi hamnar på Hospital Arms där vi stannar tills vi blir utsparkade vid stägning. Obligatorisk kebab/kyckling natt-middag från kebaberian på High Street som på sedvanligt maner avnjöts i hotell "loungen" på Scheregate.

Kebab å annat nyttigt efter matchen

Onsdagen den 9 augusti
Flyget hem gick från Luton så vi hade en liten tågtrip att se fram emot. Kom fram till flygplatsen i väldigt god tid å då vi bara hade handbagage så gled vi direkt in ... för att hamna i sedvanlig Luton-kö. Denna gång till säkerhteskontollen. Luton imponerade inte mycket som flygplats. Dessutom blev flyget nån timme försenat och det var verkligen nedlusat med barnfamiljer. Barnfamiljer och förseningar är ingen bra kombination. Halvsov flygresan hem och var väl hemma runt midnatt.

Vi hade ändå tur i oturen. Dagen efter läser man att alla flyg till och från England är inställda på grund av terrorhot.  Vi hann alltså med sista flyget ut verkar det som :-)