Resa: Chesterfield hemma
Swedish Branch

En reserapport om dagen ... Nu en hemmamatch mot Chesterfield i Division 2.

2002.10.17 - 2002.10.20

Division 2: Colchester-Chesterfield 2-0

Division 1: Leicester-Burnley 0-1

Colu, Håkan, Rickard

Torsdagen den 17 oktober
Jag tog eftermiddagsflyget från Skavsta. Flyget gick i tid igen ... helt otroligt. Liksom förra resan var det tajt med tid efter landning. Jag hade gett mig sjutton på att hinna med 19.00 bussen till Colchester så det var bara att börja springa. Hann med några minuter till godo. Nästa buss gick inte förrän om en timma. Bussen snirklade sig genom ett lantligt och allt mörkare Essex och tog lite drygt en timme. Sedan blev det en taxi från North Station i Colchester till Salisbury Hotel där jag skulle möte upp med två nya rekryter ur Swedish Branch.

Sundsvallsboysen + Colu på Salisbury Pub

Rickard och Håkan hade kommit till england någar dagar tidigare och hunnit med England-Macedonien i EM-kvalet. Vi tänkte ta någon öl på Salisbury innan vi skulle ut på en lugn runda på stan. Det var ju bara en död torsdag. Salisbury hade Kareoke-kväll och den fick man ju inte missa ... bra drag faktiskt. Rickard lyckades genomföra en Oasis-låt, ganska bra dessutom, och fick faktiskt en del applåder. Kvällen rullade på och puben stängde. Vidare till Hippodrome och trots brister i klädseln så var det inga problem att komma in. Stället var packat! Tillbaka på Salisbury någon gång på småtimmarna.

Full fart på Hippodrome

Fredagen den 18 oktober
Matchdagen började med att vi missade frukosten. Ut på stan och käka lunch på Pizza Hut. Sedan träffade vi Colchesters Media Manager, Matt Hudson, som visade oss runt på Layer Road.

Guidad rundtur på arenan ... avbytarbänken

FA-Trophy bucklan ...

Omklädningsrum. Spelaren John White till höger, undrar oroligt vilka dom svenska proffsen är ...

Matt från klubbens medieavdelning visar runt ...

Trots att jag gått på U's matcher i 13 år har jag faktiskt aldrig sett mer av arenan än läktarna. Nu fick vi kika runt i omklädningsrum, kontor och VIP-lounger samt det lilla pris-skåpet. Klubben behöver desperat ett nytt hem! Slitet som sjutton med med en hel del charm. Rundturen avslutades med en oförberedd intervju för U's World.

... avslutas med en intervju för internet-tv U's World

Vi knallade in på The Drury och tog en pint innan vi drog oss tillbaka till hotellet för en stunds vila innan matchen. Vid fem var vi på The Dragoon där vi avnjöt några Adnams Bitter samt en hetare än vanligt chili. Varken jag eller Håkan fick i oss hela våra potioner, något som hushållsgrisen Rickard fixade åt oss. Det skulle dock straffa sig senare. Efter att ha hälsat och pratat med nya och gamla vänner begav vi oss under snabb förflyttning till Layer Road där vi missade avspark med någon minut. Rickard är nu officiellt svensk supporter nr 2 som fått njuta av toaletten på Layer Road.

Matchen var ganska ok. Colchester vann väl första halvlek på poäng men det var i andra halvlek det tände till lite. Izzet gjorde ganska tidigt 1-0 för The U's som också hade bud på fler mål innan Izzet själv petade in sitt och Colchesters andra mål. Segern var aldrig direkt hotad och vi lämnade nöjda arenan i mörkret. Kvällsmatcher är ganska trevliga.

Supportrarna tackar spelarna efter matchen

Hoppade in en snabbis på Supporter Baren efter matchen där vi träffade en reporter från BBC. Han hade som jobb att besöka samtilga arenor under en säsong och göra små reportage om varje klubb. Sedan kom även en del av spelarna in. Som vanligt blir man lite handlingsförlamad och glömmer bort att fota. Frammåt elva gick vi den korta biten tillbaka till Salisbury för en sängfösare.

Vi går till supporter-baren efter matchen ...

... där vi blir intervjuade igen av Clem från BBC som reser runt till alla 92 arenor

Lördagen den 19 oktober
Vi kom upp till frukost och packade sedan våra väskor för att åka vidare med tåg den korta biten till Ipswich där Ginge mötte oss med bilen. Vi skulle köra upp till Leicester och se deras match mot Burnely i division 1. Leicester har dessutom en sprillans ny arena som lockade lite. Håkan och Rickard som tidigare i veckan varit på St Marys (Southampton) och sett England kände igen sig. En nästan exakt kopia på deras arena.

Matchen var väl så där. Leicester började bäst men hade svårt att få till det. Burnley kom in mer och mer i matchen och tog sedan ledningen. Dom höll Leicester ifrån sig och vann ganska rättvist med 1-0. Leicester första hemmaförlust för säsongen. Efter matchen käkade vi på en pub i närheten innan vi började köra "hemmåt". Vi blev avsläppta i Cambridge och tog tåget den sista biten in till London. Kom till Kings Cross vid halv elva och hade bara att korsa gatan till hotellet. Givestvis var det strul med vårat bokade trippelrum och vi hamnade på två olika hotell.

Söndagen den 20 oktober
Jag tog en sväng på stan medans mina medresenärer försökte ordna upp hotellsituationen. Dom skulle stanna ytterligare en natt. Möttes seden upp på Liverpool Street där dom tog tåget ut till White Hart Lane för att se Tottenham - Bolton och jag åkte ut till Stansted för hemfärd.

Lite kort resa men himla trevlig. Kul med en vinst samt att träffa nya trevliga U's fans. Dessutom spelade Colchester ganska bra fotboll.