Resa: Derby i Ipswich
Swedish Branch

Vi fortsätter med våra gamla resor och turen har nu kommit till en resa för precis ett år sedan då Colchester spelade derby mot Ipswich på Portman Road.

2007.01.19 - 2007.01.21

Championship: Ipswich - Colchester

Ingen

Colu, Layer Road

När lottningen kom till Championship så var det här den första matchen man kollade efter. Ipswich borta var ju bara en match man var tvungen att se och nu hade det äntligen blivit dags.

hehehe ...

Fredagen den 19 januari
Som vanligt blev det eftermiddagsflyget från Skavsta i Nyköping. Vi lämnade som vanligt huvudstaden i god tid och tur var väl det för det hade skett en trafikolycka på E4:an några km söder om Södertälje så vi kröp fram i snigelfart i cirka en timme innan vi kom förbi olycksplatsen. Eftersom vi var i så god tid från början kom vi ju ändå fram i lagom tid och vi hade ju redan checkat in via webben så det var ju bara att ta sig genom säkerhetskontrollen och notera att flyget var försenat ...

Inga problem tyckte vi då baren var öppen. Nu var ju flyget inte såååå mycket försenat så vi kom bara iväg en halvtimme senare än vanligt.

En öl på Skavsta

När vi tillslut kom fram till Colchester runt 20.00 checkade vi som vanligt in på Scheregate hotell där vi oftast bor. Ett bra och prisvärt hotell väldigt centralt och bara 100 meter från pubarna där vi sen hamnade. Vi hade bestämt träff med Colin som tidigare jobbade på klubben men nu hade fått ett nytt jobb hos Sheffield Wednesday. Kvällen avslutades på puben och det blev sedvanlig kebab som vi åt på hotellet innan vi somnade.

Lördagen den 20 januari
ÄNTLIGEN!!! - Den här matchen hade man ju bara drömt om i alla år. Den enda möjligheten var ju att vi skulle lottas mot Ipswich i någon cup men det hände ju aldrig och att vi skulle spela i samma division var ju inte så aktuellt men nu gjorde vi det och nu var det äntligen dags.

Tyvärr hade ju British Rail fått för sig att utföra rälsarbeten just denna dag så alla tåg var inställda men det gick ju bussar så det var ju inga problem för oss att ta oss till staden som gud glömde.

Vi lämnade Colchester direkt efter frukosten och kom fram tidigt till Ipswich innan pubarna hade öppnat. Eftersom vi känner några i Ipswich som håller på Colchester så åkte vi hem till en av dom. Dom bodde bara några hundra meter från Fat Cat där flera Colchesterfans skulle träffas innan matchen så det passade ju oss bra. Vi hamnade senare på Dove där vi blev kvar till match.

På puben The Fat Cat i Ipswich

Laddar innan match ...

Äntligen skulle man få se Colchester mot Ipswich på Portman Road. Att sen Colchester hade vunnit mot Ipswich på Layer Road gjorde ju inte saken sämre.

Stämning på bortaläktaren innan match. Blå-vita ballonger och högljudd sång

Colchester tar ledningen med 1-0 när alla trodde att Ipswich tagit ledningen med 1-0 var ju lyckan total. Ipswich har en chans som John White lyckas fumla in i eget mål men blixtsnabbt sparkar han undan bollen och från läktarplats där vi står i linje med målet såg det ut som att bollen var inne men det tyckte inte domaren och det är ju det som räknas. Hur som helst medan Ipswich protesterar är ju bollen fortfarande i spel och Colchester kontrar och Karl Duguid trycker in 1-0 bara femton sekunder efter dom hade sin målchans. Helt klart årets roligaste mål.

Colchester tar ledningen med 1-0 och jubel på bortaläktaren

Tyvärr känner ju domaren att det nog var lite fel för nu dömer han bara åt ett håll och när Alan Lee tokfilmar till sig en straff börjar man ju ana åt vilket håll det ska gå. Det blir 1-1 på straffen som blir halvtidsresultat.

Lite grinigt mellan supportrarna mot slutet av matchen

Trots resultatet var det bra stämning

Spelarna tackar supportrarna efter matchen

Pub-besök efter matchen

Ipswich gör sen även två mål till i andra och leder med 3-1 men trots det är publiken knäpptyst utom 2.500 Colchesterfans som håller igång hela matchen. Colchester reducerar på stopptid till 3-2 vilket blir slutresultatet och man är ju lite besviken men man är ju nöjd med att totalt sjungit ut hemmapubliken. Dom hävdar ju såklart att Norwich är vårat stora derby men vad dom inte kan förklara är varför det i så fall var mer publik på Colchestermatchen är Norwichmatchen. Nåja. Efter matchen går vi tillbaks till Dove där vi dränker våra sorger innan vi tar bussen tillbaka till Colchester. Kvällen avslutas på fler pubar i Colchester innan kebabaffären och sängen kallar.

Söndagen den 21 januari
Hemresa där flyget gick mitt på dagen så efter frukost och inhandlande av lokaltidningar så tog vi flygbussen till Stansted och hemma i den svenska huvudstaden igen runt 18.00