Resa: Borta mot Torquay
Swedish Branch

Vi fortsätter med att lägga ut våra gamla resor och turen har nu kommit till Torquay våren 1993

1993.04.05 - 1993.04.11

Division 3: Torquay - Colchester 2-2
Division 3: Colchester - Northampton inställd

Division 1: Southend - West Ham 1-0
Premier League: Ipswich - Arsenal 1-2

Colu, Layer Road, Lina

Reserapport
Vi var tre av oss som åkte över i april 1993 när Colchester spelade borta mot Torquay och hemma mot Northampton.

Vi flög på tisdagsmorgonen från Bromma Flygplats till London City Airport mitt i Themsen. Då vi hade lite bråttom med tåget tog vi en taxi till Paddington men tyvärr missade vi tåget så det blev puben i väntan på nästa tåg två timmar senare. Tågresan ner till Torquay gick bra och sista sträckan var fantastiks då järnvägen gick längs kusten med en underbara utsikt längs en dramatiskt kuststräcka.

Väl framme i Torquay blev vi upphämtade av hotellägaren som hade stängt i vanliga fall då det inte var säsong men han öppnade upp bara för oss. Då vi tyvärr var två timmar senare än vad vi hoppades på så blev det att ta sig till matchen på en gång. Vi fick även skjuts av hotellkillen som också skulle på matchen även om han höll på Kettering Town i amatörserien.

Matchen var helt ok med två snygga mål från Colchester som slutar rättvist 2-2. Efter matchen fick vi även skjuts tillbaks till hotellet och vi avslutade kvällen i hans hotellbar.

Tyvärr var det bara en natt i Torquay då vi skulle tillbaka till London på onsdagen. Vi började först med den bästa hotellfrukost vi ätit i England innan vi fick skjuts en sista gång till tågstationen. Vi njöt en sista gång av kuststräckan och kom till London mitt på dagen. Vi bodde i närheten av Victoria Station.

På kvällen skulle vi till Southend som skulle möta West Ham i Division 1. Vi kom till Southend i lagom tid och gick på puben vid stationen. Blev även mat på puben och efter några timmar började vi röra oss mot arenan då vi fick höra att det var all-ticket!!! Vi hoppade snabbt in i en taxi och fick vid arenan reda på att hemmaståplatser hade direktinsläpp. Kön var enorm trots att det var över en timme till match. Med jämna mellanrum kom sen en vakt och sa att nu finns det xx biljetter kvar och att det är här precis där vid stod hela tiden. Började ju på 600 biljetter. Sista vi hörde var 10 biljetter och då var det fem före oss. Jag kom in sist av oss och efter mig kom det fyra till. Marginalerna var på våran sida.

Southend vann en bra match med 1-0 och det var ju inte allt för nöjda West Hamfans som gjorde oss sällskap på tåget hem till London igen.

Torsdagen var spelfri så nu lekte vi turister där vi bland annat åkte turistbuss utan tak innan vi avslutade puben på kvällen där vi utmanade lokalbefolkningen på dart. Kvällen var trevlig tills den dyngraka barägaren skällde på en anställd när han tappade ett glas som var värt 82 pence. Alla undrade om han var allvarlig och det var han. Då gick vi.

Till Colchester kom vi sen dagen efter där vi tog in på Peveril Hotell. Lite turistande även i Colchester som såklart avslutades på puben.

Dagen efter var det dags för match mot Northampton men tyvärr regnade det och pubarna var stängda då det var påsk. Tillslut hittade vi en pub som var öppen dit ingen går i vanliga fall trots läget till Layer Road. Vi sitter där när vi får reda på att matchen är inställd på grund av regnet. Ridå. Eftersom det mesta var stängt så blev det till att spendera dagen så bra man kunde och vi hittade i alla fall några pubar som var öppna.

På söndagen skulle vi till Ipswich för att se matchen mot Arsenal och nu var det strålade solsken!

Vi hade bra biljetter på huvudläktaren vilket även nåt dussin svenska tjejer också hade två rader framför oss till våra engelska kompisar uppskattade stort.

Ipswich förlorade med 2-1 efter mål i sista minuten från bortalaget. Det räddade ju i alla fall söndagen. Kvällen avslutades sedan på restaurang på High Street.

Måndag var hemresedag och nu skulle vi tillbaka till London och London City Airport. Eftersom vi inte hade några returbiljetter på tåget frågade vi vad en taxi hela vägen skulle kosta. Det var marginellt dyrare än vad tre tågbiljetter skulle kosta så vi tog taxi hela vägen. Eftersom vi nu kom fram alldeles för tidigt tog vi sen tåget från flygplatsen in till stan och shoppade lite innan vi drogs oss tillbaks mot flygplatsen när det närmade sig.

Flygresan gick utan problem och min cykel väntade vi flygplatsen för att sen var hemma tio minuter senare.