Resa: Förlust mot MK Dons

Vi fortsätter med att lägga ut våra äldre resor och nu har turen kommit till 2004 och MK Dons hemma

2004.09.18 - 2004.09.19

League One: Colchester - MK Dons 0-1

x

Colu, Layer Road

Lördagen den 18 september
Vaknade några timmar före tuppen när klockan ringer 04.00. Bara att klä på sig och åka dom tio milen söderut till Nyköping. Hämtade upp Colu på vägen och när klockan var 05.30 kom vi fram till Skavsta som nu faktiskt ser klar ut efter alla ombyggnader. Inte alls den lilla charmiga flygplatsen som var när vi åkte första gången 1997. Nu är det mer en riktig flygplats fast modell mindre.

Flyget gick i tid och vi var på plats i England två timmar senare. Då vi alltid missar bussen till Colchester, som bara går en gång i timmen, så blev det till att besöka puben på Stansted. En pint klockan 08.10 är man inte så van vid, fast vi hade redan hunnit med en gin & tonic på flyget någon timme tidigare ...

Colu läser lokaltidningen på Stansted bussen till Colchester

Klockan 09.00 gick så bussen till Colchester. Resan tar bara en timme, så vi är i Colchester redan vid 10.00. Vi checkar in på Scheregate Hotel, £42 för ett dubbelrum, innan vi beger oss till Layer Road för att hämta ut våra biljetter. Hade flirtat lite med personalen och fick fribiljetter. Vi passar även på att hänga upp våra flaggor. Ett besök i clubshopen blir det också där våra nya tröjor ligger och väntar på oss. Efter att ha pratat lite med personalen så beger vi oss till The Dragoon där vi möter upp en kompis till mej. Conny, som är en svensk West Brom supporter, bor i London och är nu i Colchester för första gången. Han är här för att kolla in läget inför tisdagens match i ligacupen som mellan just Colchester och WBA. Efter några pints och en lunch beger vi oss tillbaks till Layer Road där vi går in på Corner Bar för ännu en pint före matchen.

Barside-läktaren en timme före match

MK Dons hade ett massivt bortafölje ...

Tomt på bortaläktaren

Matchen börjar lite trevande och Colchester har spelet i början men skapar ingenting. MK Dons som är ett bottenlag får självförtroende när The U's inte lyckas med sitt spel. Mest långa bollar mot två starka mittbackar i MK Dons. Mittfältet finns bara på pappret. Matchen får liv först i slutminuten av första halvlek då Colchester har några farliga anfall men det är Milton Keynes Dons som gör 1-0 i den tredje övertidsminuten av första halvleken. Det var ju inte så här man hade tänkt sig utgången då Colchester ligger tvåa och MK på nedflyttningsplats. Nu ska det bli full fart från hemmalaget i andra halvlek hoppades man men ack så fel man hade. Samma långa bollar till ingen nytta. När bollen äntligen gick längs marken blev det genast farligt men det var alldeles för sällan det hände. MK Dons hade faktiskt flera lägen att göra 2-0 när Colchesters försvar var lite väl darrigt. Även normalt stabile målvakten Aidan Davison höll på att göra bort sig när han skulle börjar dribbla och blir av med bollen. MK Dons, påhejade av en liten men förvånansvärt röststark skara supportrar, vinner tyvärr ganska rättvist i en dålig match med 1-0.

Gareth Williams med bollen framför Barside

Efter matchen gick vi och tittade på våra sponsrade tegelstenar och en snabbtitt i shopen där en mugg inhandlades. Tillbaks till Corner Bar där vi på TV:n såg att en andraplats i ligan nu var en sjätteplats. Förre Colchester spelaren Joe Dunne tittade förbi ett tag. Han är numera ansvarig för u-lagen. Efter en timme blev det till att röra sig vidare.

Joe Dunne till höger besöker supporterbaren efter matchen

The Dragoon fick ett återbesök där några fler pints försvann. The Fox & Fiddler blev det sista stoppet innan Conny var tvungen att röra sig hemåt mot London. Själva så gick vi till KFC för en sen middag. Klockan var nu 22.00 och vi hade nu varit i farten i nitton timmar. Inhandlade lite dricka och frukost som vi åt upp tjugo minuter senare ... kom till rummet när Match of The Day började på TV:n. Såg Arsenals 1-0 mål innan jag somnade.

Fox & Fiddler efter matchen

"Layer Road" och Conny på puben

Evening Gazette skrev en artikel om oss efter matchen ...

Läs artikeln som PDF (kommer)

Söndagen den 19 september
05.00 ringde klockan, hyfsat sliten. Bussen till Stansted gick klockan 05.35. Inga större problem på hemresan så vi är hemma igen efter bara tjugofem timmar på brittisk mark.