Resa: Alla till Accrington

inga

Layer Road, Colu

Nyårsdagen 1 januari
Colchester skulle möta klassiska Accrington Stanley på bortaplan i FA Cupens tredje omgång. Layermobilen var avställd så det blev flygbuss till Skavsta. Cityterminalen var ganska öde denna nyårsdag. Fullt på bussen till Skavsta dock.

Landade i tid och tog ett par öl på flygplatspuben innan vi tuffade vidare med Stansted Express in mot London.

Stansted Express in till London

Hade inga speciella planer för kvällen. Gick på några lokala pubar Bayswater. Mest turister ute. Blev en ganska tidigt kväll.

Dekoration av hotellrummet

Fredagen den 2 januari
Vi gick runt lite och spanade i affärer. Sportspages är ju alltid kul att besöka. Sedan blev det mest pubar. Käkade sen lunch och försökte mest få tiden att gå. Vi roade oss med en pubcrawl längs alla bakgator till Oxford Street i riktning mot vårat hotell.

Lördagen den 3 januari
Tidig väckning för att hinna till Kings Cross och 8-tåget till Leeds. Det var bara att glömma hotellfrukosten och slänga sig på tunnelbanan. Väl framme på Kings Cross hann vi köpa några mackor innan vi satte oss på det nästan tomma tåget.

Kings Cross Station klockan 8 på morgonen

Frukost på tåget ...

Resan upp till Leeds tog bara runt 2,5 h. Byte till lokaltåg för sista sträckan till Accrington. När vi klev av en timme senare regnade det. Nästan omedelbart stötte vi på en annan vilse Colu supporter så vi hittade raskt en pub där vi frågade efter vägen. Tog bussen några minuter och hoppade av precis utanför puben där vi skulle möta upp andra U's fans. Vi kom tidigt men puben var nästan redan full.

"Layer Road" och "Colu" på The Crown i Accrington före matchen

Träffade en massa trevliga Accrington supportrar. Dom var otroligt gästvänliga. Med en timme kvar till match tyckte vi det var lika bra att gå den korta biten ner till arenan för att hämta ut biljetterna. ”Better safe than sorry”. Har ingen lust att missa matchen för att man suttit och segat för länge på puben. Otrolig kö till biljettutlämningen/klubbshopen.

För att komma in på arenan fick man gå tvärs över en leråker. Det var verkligen som att komma tillbaka till åren i Conference igen.

Snygga bortatröjan

Colchester supportrarna var intryckta i ett hörn. Ungefär hälften av oss stod under tak på långsidan, resten stod i blåsten i hörnet och på kortsidan. Accrington hade lyckats se till att vi bara fick en tilldelning på usla 350 biljetter på grund av "säkerhetsskäl".

Delar av de tillresta U's fansen

I väntan på att matchen skall börja

Joey Keith jagar boll

The U's presser på i slutet av matchen men det blir inga mål. 0-0

Matchen var ganska kass. Colchester var väl det bättre laget men Accrington ville mer. Mållöst och oavgjort var inte helt orättvist. The U's höll dock på att släppa in ett mål i matchens sista sekund men keepern fick precis tag på bollen innan den rullade in ... phu.

Spelarna tackas trots en ganska seg match

Efter matchen gick vi ner mot stationen för att påbörja maratonresan till London. Då det var rälsarbeten längs linjen så hade vi tre byten att se framemot inklusive en bussresa ... ganska mycket fotbolls fans på tåget och vi bytte några ord med ett par Notts County supportrar på väg hem från Middlesbrough. I Doncaster jagade polisen ett gäng Donny huliganer som röjt på tåget och snattat Mars Bars.

Flaggan kom med hem ...

Efterfest på tåget söderut. Inte mycket annat att göra då nån hade glömt kortleken

Efter mycket joxande hoppade vi på tåget i Peterborough för den sista sträckan till London. Baren var fortfarande öppen. Så trevligt. Hann precis med sista tunnelbanan från Kings Cross till Paddington där vi hittade en nattöppen KFC. Lite konstigt hur en världsmetropol som London bommar igen redan vid midnatt. Vi hann faktiskt med en drink i hotellbaren också. En drös skumma ryssar hade hyrt festvåningen och vi blev inbjudna på disco men valde att sova ... det var nog klokt.

Sista drickan på tunnelbanan i London

Accrington tog fram en speciell minnes badge för 3e omgången av cupen

Söndagen den 4 januari
Upp å käka frukost. Sedan var det bara att invänta utcheckning klockan 12.00 vilket gjordes bäst i sängen ...

Vi stack direkt till Stansted då vi inte hade någon större lust att släpa på väskor bland affärer och shoppare. Åt lunch ute på flygplatsen och sedan vänta in avgången.

På Skavsta gick bussarna in till stan ganska omgående efter flyget landat och man var på Centralen vid 23-tiden. Allt funkar ganska smidigt men det tar ju några timmar extra med buss.

Trots resultatet var det en rätt kul resa. Dagen efter stack "Layer Road" till solen i Australien i några månader. Undra om han hann packa, hehe.