Resa: Cupfyrverkeri 9-1

Vi fortsätter med att ladda upp våra gamla resor och nu har turen kommit till Leamington hemma

2005.11.04 - 2005.11.07

FA Cupen: Colchester - Leamington 9-1

FA Cupen: Cambridge City - Hereford 0-1
FA Cupen: Halifax - Rushden & Diamonds 1-1

Swedish Dad, Colu, Layer Road

En cupmatch mot Leamington väntade. Vi hade bokat resan långt innan lottningen då priset var mycket bra. När vi sen hörde lottningen på internetradion var första reaktionen "who?". Efter att ha funderat i cirka tio sekunder kom jag ju på var dom låg geografiskt då jag alltid passerade Leamington när jag bodde en kort tid i Oxford. Deras fotbollskunskaper fick vi dock söka oss fram via Internet.

Fredagen den 4 november
Den här gången mötte jag upp mitt ressällskap vid Ängbyplan för biltransport till Nyköping. Då Essingeleden var pråmpåkörd så var det lite extra köer redan på Tranebergsbron så jag valde att åka över Västerbron istället. Där blev det istället en broöppning när vi kom till Högalidsbron. Eftersom dom öppnade bron långt innan man ens såg båten så tog det sin lilla tid innan vi kom iväg på riktigt. Då vi var ute i god tid så var det inga problem att hinna i alla fall.

Flyget till Stansted blev några minuter försenad och eftersom det var kraftig motvind så blev det ännu senare när vi väl kom fram även om piloten gjorde allt när han försökte släppa ner flyget från hundra meter. Det kändes i alla fall så när vi landade. Tur då att vi fått i oss några gin o tonic på flyget och även en gin o mineralvatten till Colu och en gin o Ginger Ale till mig. Ny flygflicka som jobbade. Först fick jag rom som jag inte ville ha så den bytte jag men tyvärr såg vi inte att vi fått mineralvatten och Ginger Ale. Dom var inte så goda. Tur att vi kunde beställa flera gånger.

På Stansted hade vi sen en förbeställd taxi som skulle ta oss till Cambridge där helgens första match skulle ses. Cambridge City - Hereford i FA Cupens första omgång.

Nu missade vi tyvärr matchens första två minuter då det var trög trafik på motorvägen så vi fick åka på småvägar till Cambridge. Men till matchen kom vi. Cambridge som spelar i Conference South som är en serie lägre än motståndarna Herefords serie som spelar i Nationvide Conference. Det var Hereford som började bäst och hade dom farligast målchanserna i första halvleken med en undannick på mållinjen som den bästa chansen.

Cambridge City - Hereford

I andra halvlek flyttade Cambridge upp spelet någon men Hereford var för bra och vann med 1-0 efter ett sent mål på en kontring. Vi kunde även titta på lite olika fyrverkerier under matchens gång då Guy Fawkes firades denna helg.

Milton Road som Cambridge arena kallas har en fin läktare på långsidan medan andra sidans långsida mest har ett tak men ingen läktare. Kortsidorna hade ingenting. Men oj vilken härlig charm det är att gå på sådan fotboll.

Efter matchen tog vi en promenad till stationen som låg 2 ½ mile bort. Det tog ett tag innan man började tina upp då det var lite väl kallt i luften. Vi kom till stationen femton minuter innan vårat tåg skulle gå så det blev till att inhandla en middag bestående av mackor som man kunde äta på tåget. Vi checkade in på hotellet Montana Excel i Kings Cross klockan 23.40 då hade man varit i gång i nästan 20 timmar.

Massor med hotell runt Kings Cross

Lördagen den 5 november
Väckning klockan 0600 då brandlarmet gick i gång. Det var bara att ta på sig kläderna och hitta närmaste nödutgång. Vi var först ner något nyvakna men efter tio minuter fick vi gå och sova igen.
Då man var ganska klarvaken nu så blev det att titta på TV till frukosten öppnade. Vid niotiden åkte vi den korta sträckan från Kings Cross till Liverpool Street Station för vidare färd mot Colchester. Efter ett snabbt besök i drickaaffären så satte vi oss på tåget som skulle gå 0930. 0928 så sa dom att tåget vi satt på skulle gå 10.00. Vårat tåg hade dom flyttat till spåret bredvid så det blev till att ta en liten språngmarsch. Var väl inte den starten på morgonen man hoppats på...

Liverpool Street Station i väntan på tåget till Colchester

Welcome to Colchester ...

Väl framme i Colchester tog vi bussen till Layer Road där vi gick in och hängde upp våran fina flagga och gjorde även ett besök i klubbshopen. Vi hämtade även ut våra förköpta biljetter så nu kunde vi bege oss till puben Dragoon.

Spelartröja på

Nu kunde man äntligen slappna av med några pints och även en lunch. På puben träffade vi även några Leamington fans som vi hade haft en viss kontakt med innan vi åkte. Kul att höra om klubbens historia och varför dom har en så bra hemmapublik. Man har ett högt snitt på nästan 500 personer vilket är mycket bra i Division 9. Övriga lag i serien har runt 50.

Besök på Layer Road innan matchen

... å besök i Klubbshopen

Vi började gå mot Layer Road i ganska god tid då vi skulle möta ytterligare en Leamingtonsupporter. Vi hade några saker vi skulle utbyta men han hade fortfarande inte kommit fram till Colchester så vi beslöt att vi skulle möta honom efter matchen. Efter ett snabbstopp på Corner Bar så gick vi in på matchen där vi spelade på olika resultat i spelboden. Jag fick 50 gånger pengarna på 8-1 så nu var det bara att hoppas.

"Layer Road" har spelat 8-1 på matchen ... Nära men ändå inte...

Leamington började matchen klart bäst och hade spelet i ungefär två minuter sen tog Colchester över. Leamington som ligger i Midland Football Alliance som motsvarar division 9 stretade emot och höll 0-0 i 39 minuter då Colchester får en farlig frispark precis utanför straffområdet. Greg Halford som brukar göra mål på farliga frisparkslägen gör inget misstag nu heller utan sätter 1-0 bakom en ställd Richard Morris i Leamington målet. Innan första halvlek tar slut gör även Wayne Brown mål för Colchester och 2-0 blir halvtidsresultatet.

Många Leamington supportrar på Layer Road

Leamington ställer upp muren inför frispark ...

... men vad hjälpte det? 1-0 till The U's och målfesten kan börja

Den andra halvleken hinner knappt börja innan Chris Iwelumo gör 3-0 och nu är matchen definitivt över. När sen Colchester gör fyra mål på tio minuter börjar man få hoppet att det ska bli 8-1 och när Richard Adams får till Leamingtons i stort sätt enda skott på mål så blir det även mål. Ett riktigt snyggt mål från tjugofem meter upp i krysset utan chans för Aidan Davison i målet. Stort jubel bland Leamingtons 1.100 tillresta fans och även bland oss Colchestersupportrar. Sällan jag sett så glada spelare när man gjort 1-7. I slutminuterna gör Neil Danns 8-1 men han hinner även med 9-1 när det är mindre än tio sekunder kvar. Ett långskott som tar på en försvarare och ställer målvakten och förstörde mitt tips. Leamingtons mål vevades många gånger på TV den helgen.

Fler mål för Colchester

Spel framför Terrace 3

Efter matchen blir Leamingtons spelare hyllade av hela publiken på Layer Road. Kul att se ett lag som på förhand inte skulle ha en chans bjuda upp och försöka spela fotboll och inte bara sparka iväg bollen så fort dom fick chansen.

Buss efter buss med Leaminton fans

Efter matchen träffade vi dom vi skulle träffa innan vi gick tillbaks till Dragoon för några mer pints. Där stannade vi i några timmar innan vi gick till tåget via KFC där middagen åts. Vi hann även med att titta på lite mera raketer då Guy Fawkes firas hela helgen.

Hann även med ett pubstopp i London innan vi somnade.

Inte bara målfyrvekerier denna kväll ...

Söndagen den 6 november
Upp tidigt igen för nu skulle vi åka tåg till Halifax. 08.55 gick tåget från Kings Cross så det var en promenad på två minuter från hotellet innan vi kom till tågstationen. Tåget gick till Leeds där vi skulle byta till en rälsbuss. Väl framme i Leeds skulle vi ha tjugo minuter på oss innan nästa tåg kom. Nu var vårat Londontåg nästan tio minuter för tidigt så vi han med ett tidigare tåg därför att det var försenat. Nu kom vi i alla fall till Halifax i god tid där vi gick på några pubar inne i "stan" innan lunch införskaffades.

Väl framme vid arenan så fick vi lite historia från en av klubbens ledare. Den ena långsidan är stor och fin men har bara ett halvt tak och bara några få stolar som VIP gäster satt på. Resten av läktaren har pengarna tagit slut för så nu ligger bollen hos kommunen vilket den gjort i flera år.

Halifax mötte Rushden & Diamonds i FA Cupen

Upp å nicka. Halifax i blått, Rushden i rött

Matchen började med att Rushden tog ledningen efter bara två minuter men Halifax kvitterade i slutminuten av första halvleken i en övrigt dålig halvlek. Andra halvleken var klart bättre där amatörlaget Halifax var det bättre laget men matchen slutade 1-1.

Vi fick även reda på lottningen till andra omgången i FA Cupen under matchen och Shrewsbury borta är inte omöjligt men vi kunde ju ha fått en lite lättare lottning. Efter en problemfri hemresa avslutade vi på samma pub som kvällen innan där några småungar som tog Guy Fawkes på lite för stort allvar när dom slängde in en smällare på puben vilket skrämde slag på alla som var där.

Måndagen den 7 november
Hemresa utan strul förutom att dom trodde min kamera och telefon var bomber när jag skulle passera säkerhetskontrollen. Blev till en extra röntgen för dom. Skönt att för en gångs skull inte åka hem med morgonflyget då vi denna gång valde mittpådagenflyget. Det blev ju nästan sovmorgon. Tre matcher på 2 1/2 dag är helt ok. Vi fick även bevittna årets tre högsta publiksiffror för Cambridge City, Colchester och Halifax Town.

Även kul att få se Colchester tangera sitt målrekord på 9-1. Även nytt målrekord för Colchester i FA Cupen då gamla låg på 7-1. Nu hade ju jag varit nöjd med 8-1...