Resa: Premiärvinster

En fullspäckad resa som tog oss runt england till fem olika matcher i olika städer.

2001.08.17 - 2001.08.22

Division 2: Colchester - Tranmere 2-1
Liga Cupen: Portsmouth - Colchester 1-2

Division 1: Birmingham - Millwall 4-0
Division 1: Coventry - Wolverhampton 0-1
DrMartens: Chelmsford - Cambridge City 0-3

Layer Road, Colu

Fredagen den 17 augusti
Vi  flög från Västerås denna gång. Lika smidigt som från Skavsta. Kom fram till Stansted efter 2 timmar och några Gin & Tonic.

Hoppade på expresståget in till London där vi skulle ha vår bas för de närmaste sex dagarna. Efter ca en kvart på tåget så var det stopp. Brand i en motor eller hur det nu var. Töm tåget och vänta på buss. Ingen buss kom men helt plötsligt skulle tåget gå igen. Total-kaos med allt folk som släpade väskorna upp och ner för alla trappor mellan perrongerna. Vi kom tillslut fram till London efter några timmars försening. Vi hade bokat rum på Hotel Metropole, Sussex Gardens bara någon minut från Paddington. Det var rätt ok. Dass å dusch på rummet för £25 per pers/natt i centrala London är godkänt.

Lördagen den 18 augusti
Resans första match. Colchester mot Tranmere på Layer Road. Colchester hade ju vunnit sin första match borta mot Chesterfield med otroliga 6-3 och var nu serieledare efter en match!

Tåget till Colchester gick som vanligt från Liverpools Street Station och 45 minuter senare hälsade ett sommarvarmt Colchester oss välkomna. Vi hade bestämt träff med Ginge på puben Bricklayers Arms som ligger 100 meter från stationen så våran första pint lät ju inte vänta på sig.

Welcome to Colchester, "Layer Road" poserar vid stationen

Folkvimmel utan för arenan

En pint senare fick vi lift till puben The Dragoon där den numera obligatoriska chilin intogs med ett par pint Ale. Kul att träffa så många av polarna igen

Vi lämnade Dragoon och gick till arenan och hämtade våra biljetter. Vi hann också med ett snabbt besök på supporterklubbens bar.

Matchen var lite trevande i början men Colchester spelade mycket bra fotboll men fick inte in bollen så alla trodde det skulle sluta 0-0 när Colchester mycket turligt tar ledningen i sista minuten. Tranny ska rensa bort bollen men den tar på Kevin Rapley och bollen studsar in i mål istället. Anfallet efter gör Colchester 2-0 när Tranmere har precis allt framåt. Innan matchen är slut har det även blivit mål för Tranny på en straff så matchen slutar 2-1 till Colchester som dock tappade serieledningen då sista målet kom...

Efter matchen hamnade vi på Corner Bar igen där det blev några snabba öl innan Dragoon väntade igen. Återvände till huvudstaden lagom tidigt då vi skulle upp väldigt tidigt nästa dag. Dock fanns det ju tid för några pints även i London innan sängen kallade.

Fribiljett för att vi sponsrar en spelare

Colchester i blått och vitt pressar på mot Tranmere Rovers

The U's vinner med 2-1

Söndagen den 19 augusti
Upp vid halv sju för att hinna till Euston och tåg upp till Birmingham. Vi hade två matcher inplanerade denna söndag. Båda i Midlands.

Först ut var Birmingham - Millwall med avspark klockan 12.00 och sedan Coventry - Wolves klockan 18.00

Det var stenhård koll av Millwall fansen på tåget. Hur mycket poliser som helst. Alla ölburkar blev beslagtagna. Dom hade till och med knarkhundar som kollade alla som klev på tåget. Millwall hade med sig ett ganska stort gäng på tåget till Birmingham och dom verkade inte vara av den trevligaste sorten. Eftersom vi bara hade frukost i våran påse fick vi inga problem och vi valde en vagn så långt bort från alla andra som möjligt.

När vi väl kom fram hamnade vi så klart i polisens avspärrning vid stationen och fick gå tillsammans med Millwall fansen hela vägen till arenan. Det tog sin lilla tid. Polisen bestämde tempot och dom hade inte bråttom. Helikoptrar i luften och avspärrade sidogator.

Promenaden tog över en timme så matchen blev fördröjd cirka 20 minuter för att "vi" skulle hinna fram. Vid arenan lyckades vi tillslut ta oss ifrån konvojen så vi kunde smita in på våra platser bland Birmingham fansen bakom målet. Vi kom så sent så vi blev hänvisade till första lediga plats. Kanonplatser på långsidan rad 4.

Birmingham körde över Millwall med 4-0 där alla mål kom före halvtidsvilan. Efter matchen var det raka spåret till stationen igen och nu utan Millwall och polisens hjälp. När vi fick bestämma takten själva tog promenaden bara en halvtimme och bussen till Coventry gick snart efteråt. Det var något järnvägsarbete så tågen gick inte så det fick bli ersättningsbuss.

Efter en liten trevlig busstur genom midlands där den ena mindre landsortshålan efter den andra passerades kom vi till slut fram till Coventry och nu var det dags för nästa promenad. Ännu en halvtimme och vi kom fram till Magnus Hedmans nya hemmaplan. Matchen var väl inte allt för rolig där Wolverhampton vinner med 1-0 och Hedman var som vanligt "chanslös" på målet. Tillbaks till tågstationen igen och där träffade vi Joakim från Sverige. Han är liksom oss en groundhopper där den stora skillnaden är att vi har ju knappt kommit halvvägs medan han har gjort alla i ligan och betar nu av amatörserierna också. (Edit. Vi har även träffat honom flera gånger efteråt också...) Efter en ny bussresa till ett fungerande tåg kom vi äntligen hem igen efter midnatt. Första gången vi lyckades klämma in två matcher samma dag och förhoppningsvis inte den sista heller. Var ju fler som gjorde som oss då vi kände igen flera från båda matcherna.

Måndagen den 20 augusti
Vi hade inga inplanerade matcher på måndagen. Visserligen spelade Everton - Tottenham i Premier League men då det inte gick några tåg tillbaka till London efter matchen så vi gav upp de planerna ganska snart. I stället tänkte vi gå runt i London och turistade lite. Köpte en tidning och såg då att Chelmsford-Cambridge City spelade match klockan 19.45 i Dr Marten League vilket är divisionen under Conference. Chelmsford ligger inte så långt från London, halvvägs till Colchester ungefär. Problemet var att Chelmsford sålt sin arena och nu spelade i Billiricay ... som ligger var?

Vi åkte till Liverpool Street Station och hittade Billiricay på London-Southend linjen. Resan tog bara 30 minuter och sedan var man ute på landsbygden i en charmig förortsstad till London. Vi kom fram tidigt som fanken så vi knallade bara in på arenan. Inte en människa i sikte men vi hittade snart supporter baren som var öppen ...  eller rättare sagt som öppnade för oss!

Det blev några timmar i supporterbaren och när vi till slut fick för oss att gå in på matchen var vi ju tvungna att lämna arenan för att sen kunna gå in igen och betala entré. Vi kom snabbt fram till att vi hade bidragit med väldigt mycket i deras bar och även köpt några souvenirbadges från klubben så vi gick in på läktaren istället. En variant på plankning...

Matchen var rätt kul. Många gamla och unga före detta U's spelare i båda lagen. Cambridge-amatörerna vann med 3-0 inför 567 åskådare (+ 2 plankande svenskar) och vi tog tåget tillbaka till London. Det är faktiskt rätt kul att gå på amatörfotboll även om jag inte direkt längtar tillbaka till åren när Colchester spelade i Conference.

Tisdagen den 21 augusti
Ligacupen. Colchester spelar borta mot Portsmouth från divison 1. Vi sitter i bilen ner till sydkusten tilsammans med två andra U's fans och räknar oddsen på att Colchester ska gå vidare. Ser inte såå himla bra ut men chansen finns. Resan ner går rätt fort och vi kommer fram vid 17-tiden. Hittar en pub med Colchester supportrar där vi stannar ett tag.

Går sedan vidare till nästa ställe och kommer som vanligt in 5 minuter sent. Colchester spelar om möjligt ännu bättre mot Portsmouth än mot Tranmere senast. Mycket bra match och de unga U's spelarna har inte mycket respekt för de välbetalda stjärnorna i Pompey.

Bortaläktaren i Portsmouth

0-0 i halvtid och det ser mycket lovande ut! Stockwell gör 1-0 till Colchester och man tror knappt det är sant. Pompey kvitterar till 1-1 i 77:e när Peter Crouch nickar in bollen och nu tror det flesta nog att raset kommer. I stället är det Colchester som tar tag i matchen igen och Izzet gör sedan 2-1 till United bara fem minuter senare. Vilt jubel bland de runt 400 tillresta U's fansen och några mycket nervösa slutminuter. Colchester vinner med 2-1 och alla är glada och nöjda.

Jublande spelare och supportrar efter avancemang i ligacupen mot Porstmouth

Efter matchen går vi tillbaka till bilen men ändrar oss och tar ett snabbt stopp på puben vi var på innan matchen. Pompey fansen gratulerar till en bra match och det var allmänt trevligt. Dave bränner på hemmåt med sin skorv och släpper oss i någon charmig London-förort lagom till sista pendeln in till London ska gå. Tillbaka vid 01-tiden.

Onsdagen den 22 augusti
Hemresa mitt på dagen. Ut till Stansted och flyg hem igen. Sitter på tåget och gottar oss åt matchreferaten i tidningarna. Två Colchester segrar av två möjliga.