Resa: Derby mot Southend

Layer Road, Philip m.fl.

Fredagen den 3 mars
Lämnade jobbet strax innan 14.00
Färden gick som så många gånger förr till Skavsta utanför Nyköping. Bilresan ner gick i försiktig fart då det var i det närmaste snöstorm under resan. Nu gick det bra därför att jag åkte i så god tid så straxt innan 15.30 checkade jag in innan jag gick och åt en sen lunch på flygplatsens restaurang.

Flygplan i det snöiga Sverige

Efter att ha växlat pengar och besökt baren så gick flyget i tid vilket innebar även att det landade i tid. Nu hade jag en halvtimme på mig innan flygbussen till Colchester gick så det fanns bara två alternativ. Gå på puben eller slå ihjäl tiden. Jag valde det senare faktiskt då jag tyckte en halvtimme var lite för lite för ett pubbesök. Så jag gick och roade mig med min digitalkamera och förevigade totalt onödiga saker.

Flygbussen som tar dig hela vägen till Colchester

Bussen gick i alla fall klockan sju och nästan en timme senare befann jag mig utanför Colchester North Station där jag hoppade av då hotellet Riverside låg bara fem minuter därifrån.

Efter en snabb incheckning blev det en promenad tillbaks till stationen och lite till där puben Bricklayers Arms ligger. Där mötte jag upp Philip och hans kompisar som han lurat med från Sverige. Några pints senare blev klockan 23.00 och min sömnklocka började göra sig påmind då jag varit uppe sedan 05.00 svensk tid. Så jag tackade för mig och begav mig till hotellet via en kebabshop där middagen inhandlades.

Bricklayers Arms vid stationen

Lördagen den 4 mars
Äntligen har det blivit dags för en match jag väntat på i 16 år. Så länge är det sedan Southend kom på besök i ligan. Nu har man ju visserligen mötts i LDV Vans Trophy på senare år men då var jag i Australien och då är det svårt att åka över. Det var en toppmatch i League 1 där Colchester hade några hängmatcher att spela men om man vann alla dom matcherna skulle man ta över serieledningen från Southend.

Här kan ni läsa om senaste ligamatchen mot Southend

Vaknade upp ganska tidigt då jag är van med att vakna tidigt. Solen sken men lite kallt, bara några få plusgrader och frost på bilarna. Efter en sen domarinspektion blev det i alla fall klartecken för match.

Efter frukost blev det till att en promenad på staden innan puben öppnade. Det blev visst en sväng förbi Layer Road och klubbshopen där vissa attribut inhandlades.

Biljettkontoret

Efter att ha kollat in staden och även dumpat det inhandlade på hotellet hamnade jag i alla fall på puben Kings Arms där jag mötte upp dom övriga från Sverige.

Svenskmöte på puben

Efter Kings Arms blev det The Fox & Fiddler där jag träffade Ginge och några till. Där stannade vi tills det blev dags att gå vidare till Layer Road.

Utanför Layer Road innan matchen. Klubbshopen skymtar till höger

Entrén till Barside. Supporterklubbens Bar ligger en trappa upp

Matchen hade varit utsåld en längre tid men eftersom vi är medlemmar i supporterklubben har vi inga problem med att få tag i biljetter. Colchester började matchen bäst och Mark Yeates har en fin chans att göra 1-0 på efter bara några minuter men bollen går tätt utanför. Sen var det slut på det roliga för en halvtimme senare ledde Southend med hela 3-0. Tre anfall tre mål. Här har man sett fram emot ett Essex derby i 16 år och så händer det här.

I halvtid blev jag sen interjuvad av Anglia Soccer Night som tyckte det var dags att vi svenskar fick vara med i deras program. Minns väl inte riktigt vad jag sa då jag var lite för nervös men jag fick avsluta med att säga “Hej, jag heter NN och jag är från Sverige och ni tittar på Anglia Soccer Night” på svenska.

Matchen slutar 3-0 så inte mycket att fira men till Dragoon hittar jag till. Där blev jag kvar några timmar där jag träffade några Spanjorer som åkt över till just den här matchen. Dom hade en bekant som bodde i Valencia där dom kom i från som kom just från Colchester. Så det var fler personer som blivit ditlurade. Blev kvar på Dragoon några timmar innan vi hamnade på en indisk restaurang där middagen intogs. Maten var mycket god och efter det var klockan ganska mycket så det blev till att besöka hotellet igen.

På The Dragoon efter matchen

Valencia supportrar inne på puben

Colchester Highstreet på kvällen

Söndagen den 5 mars
Vaknade lagom tidig för att se reprisen på det jag somnade till kvällen innan. Match of the Day. Efter programmet intogs frukosten innan TV hägrade igen. För nästa program var på ITV och gårdagens övriga ligor visades. Ett litet trevligt inför reportage om Colchester - Southend visades innan dom tyvärr visade målen igen. Slappade på rummet till 10.30 innan jag gick till tågstationen där jag tog flygbussen till Stansted. Hemresa utan problem till ett snöigt Sverige.