Resa: På Tågturne

Ännu en titt i backspegeln. Nu är det en resa genom hela England på tåg. Sex matcher på en dryg vecka.

2005.09.17 - 2005.09.25

League One: Port Vale - Colchester 0-1
League One: Colchester - Huddersfield 1-1

Premier League: Manchester City - Bolton 0-1
Ligacupen: Shrewsbury - Sheffield Utd 0-0 (efter 3-4 straffar)
Ligacupen: Blackburn - Huddersfield 3-1
Championship: Luton - Sheffield Wed 2-2

Colu och på slutet Layer Road

Lördagen den 17 september, Port Vale - Colchester
En ganska hastigt påkommen resa för min del. Åtta dagar i England. Två Colchester matcher och fyra andra fajter. "Layer Road" skulle komma över som förstärkning sista helgen när vi mötte Huddersfield.

Väckarklockan skramlade igång redan 02.50. Snabb dusch å sedan iväg till Cityterminalen för flygbussen till Skavsta. Visst är Ryan Air billiga, jag betalade bara 500 för en tur och retur, men man känner sig inte speciellt lockad att ta morgonflyget igen om inte "Layer Road" och hans bil är med ... Ok, det FINNS fördelar med morgonflyget. man landar tidigt och har hela dagen framför sig.

Landade klockan 8 på Stansted och kutade snabbt iväg för att hinna med 08.30 tåget till London. Byte i Tottenham Hale för tunnelbana till Euston och tåget till Stoke. Tajta marginaler men det gick bra. Jag hade köpt en veckobiljett på Brit Rail. Obegränsat antal resor under åtta dagar för 1600 SEK. Nu skall det åkas tåg!

Kom fram till den skumma staden Stoke vid 12. Har varit där några gånger men aldrig riktigt förstått var centrum ligger. Vid stationen är det i alla fall helt dött.

Tog en buss upp till Burslem där Port Vale spelar. Jag hade hittat ett hotell som låg ganska nära arenan. The George var inte det billigaste hotell man bott på och £50 för ett enkelrum är lite över min normala budget men det låg bra till. "Borta puben" var bara någon minut från hotellet och där satt jag 12.30 :-)

"Colu" på bortapuben i Port Vale före matchen

Glada spelare och supportrar jublar

Colchester ställde upp med en ganska defensiv 4-5-1 formation med Iwelumo ensam på topp. The U's var ute efter en pinne. Vi såg ju hur det gick mot Gills tidigare under säsongen och man såg inte direkt fram emot en livlig tillställning. Nu verkar dock laget fått igång spelet och Gareth Williams som kantspelare gjorde en bra insats på den för honom ovana platsen. Matchbilden blev väl som väntat. Vale hade boll men skapade inte ett smack. Iwelumo gör 1-0 till Colchester efter en hörna i 34 minuten och sedan var det ett defensivt spel från Colchester som faktiskt red ut stormen ... nåja storm och storm. Vale hade faktiskt inte så vassa chanser. Drygt 5000 på matchen varav några hundra U's fans.

Iwelumo tackar de tillresta supportrana. Han gjorde ett otroligt viktigt mål ...

Stor bevakning efter matchen. Trots detta blev det lite småstökigt då Vale supportrar gav sig på tillresta U's fans

Efter matchen gick vi tillbaka till puben för att fira med några "Northern U's". Colu fans i exil. Sedan hotellet. Det hade varit en lång dag för mig och man somnade ganska så bums.

Fick sedan höra att det för tredje gången i Vale hade varit problem med hemma fansen. Dom hade stenat Colchesters bussar samt misshandlat folk i bilköer ut från arenan. Charmigt ställe.

Att åka från Sverige på matchdagen är inte att rekommendera om man inte har gott om tid. Hade flyget varit en timme försenat så hade mina tågförbindelser ballat ur och jag hade i bästa fall kommit fram till matchstart.

Söndagen den 18 september, Man City - Bolton
Tåg och söndagar är ingen bra kombination i England. Alltid spårarbeten och usel trafik. Som tur var hade jag kollat tabellen och det gick bara ett tåg från Stoke till Manchester som var mitt nästa mål. I alla fall om jag skulle hinna till Man City v Bolton i tid. Började därför bli smått nervös när den förbeställda taxin inte dök upp. Två samtal till taxibolaget och tillslut kom den. Jag hann med tåget med 3 minuters marginal. Phu!

Hade gjort en nätbokning på ett hotell i centrala Manchester. Låg precis vid katedralen och kostade bara £26 för ett enkelrum. Lite bättre pris och framför allt bättre läge än Gay-hotellet vi bodde på under förra resan.

Jag gick från hotellet till Man Citys nya arena. Promenaden tog väl en 40 minuter och jag kom fram nästan en timme innan avspark.

Biljettsystemet hos Man City är något förvirrande. Jag hade bokat förköp via telefon från Sverige och då var man först tvungen att ha ett "swipe card", typ kontokort, som man sparar sina biljetter på. Dom tankar alltså över biljetten på ett kort. Man får ingen pappersbiljett. När man kommer till arenan har man därför ingen aning om var man skall gå in. Om man nu inte minns det från telefonbokningen. Däremot finns det personal med små handdatorer som man kan fråga. Jag blev visad till entré B1. Väl där håller man bara sitt kort mot en avläsare och går in. Jag trodde så klart att man då skulle få redan på var man satt men inte då. Fick på insidan fråga ytterligare en personal som då konstaterade att jag inte hade någon biljett. Hur kom jag då in undrade jag. Han försvann med mitt kort men kom tillbaka tio minuter senare och meddelade att jag hade biljett. Fick radnummer och stol men tyvärr hade han tappat bort mitt kort. Suck. Skitsamma. Jag lär knappast se Man City på ett tag ändå. Swipecardet kostade £3.50, matchbiljetten £32, adminkostnad £1. Summa £36.50 eller runt 500 pix för en fotbollsmatch. Värt det? Tveksamt. Man var ju tvungen att återta arenan. Hade tidigare sett Man City mot Colchester på gamla Main Road.

Man City - Bolton på nya arenan. Utanpå var den inte så imponerande ... men inne!

Som neutral var matchen riktigt underhållande. För Man City fansen var det nog en pina. Dom körde över Bolton. Hade sex träffar i stolpar och ribba och Bolton vinner på en straff på övertid. Alltid lika roligt när man inte behöver bry sig och bortalaget vinner orättvist.

Manchester Citys nya arena. Personligen föredrar jag nog gamla Maine Road

Något tusental Bolton supportar jublar efter det sena straffmålet

Jag gick tillbaka till stan efter matchen och käkade på en mexikansk restaurang innan det var läggdags.

Måndagen den 19 September,
Vaknade pigg och utvilad. Idag skulle jag vidare ner till Shrewsbury men först kikade jag runt lite i affärerna i Manchester. Trevlig stad och bra för shopping!

Från charmiga Manchester ...

Tog tåget till Shrewsbury på eftermiddagen och det tog bara två timmar inklusive ett byte. I Shrewsbury hade jag fått ett tips om ett bra och billigt hotell från en svensk Shrewsbury supporter. Hotellet låg precis vid stationen och drevs av en svensk tjej. Singelrum för £22 per natt inklusive frukost. Jag skulle stanna i två nätter och efter bara några minuter i stan så trivdes jag. Precis som Colchester är Shrewsbury en gammal stad. Mycket charmiga små gator och ett vacker slott som överblickar staden.

... till charmiga Shrewsbury

Måndagen var fotbollsfri så jag gick mest runt och turistade. Tog en sväng förbi arenan och den är väl i klass med Layer Road ungefär. Shrewsbury jagar liksom Colchester också ny arena. Blev visad runt av en gentleman från klubben och passade på att ta några bilder.

Arenan i Shrewsbury ligger centralt och mycket vackert längs en flod

Jag fick en guidad rundvisning av en äldre gentleman som tog detta foto

Gay Meadow påminner mycket om Colchesters gamla sunkiga Layer Road. Fotbollskultur!

Några öl på lokala pubar och sedan middag på en thairestaurang.

Tisdagen den 20 september
Matchdag i Shrewsbury men inte förrän 19.45. Hittade ett internetcafe där jag slog ihjäl någon timme. Käkade picknick lunch på en parkbänk tillsammans med en mycket trevlig uteliggare. Faktiskt. Jag bjöd på fruktsallad och han bjöd på sin livshistoria. Sånt får en att tänka till hur bra man egentligen har det. Filosofisk en stund. Anyway, snart är det dags för fotboll.

Ner mot arenan i ganska god tid. Gick in på några pubar och hyfsat med Sheffield United supportrar. Detta var ju en match i ligacupen och det skilde några divisioner mellan lagen. Detta visade sig dock inte så mycket i spelet. Shrews gjorde en riktigt bra match och mållöst efter 90 minuter följdes av en mållös förlängning. Sheffield United gick vidare på straffar. Lite orättvist faktiskt.

Sheffield United till attack medans Shrewsbury vill ha offside

Välfylld hemmaståplats i Ligacupmatchen mellan Shrewsbury och Sheffield United

Lite fina Ale-sorter på en av pubarna i stan

Matchen blev ju ganska sen så det blev en kebab och sedan sängen för min del. Ca 4500 på läktarna varav kanske 500 från Sheffield.

Onsdagen den 21 september
Frukost på svenskhotellet. Sedan svängde jag runt hörnet till stationen. Tåg upp till Blackburn för ytterligare en match i ligacupen. Denna gång väntade Blackburn från Premier League mot Huddersfield från "våran" League One.

På väg med tåget norrut mot Blackburn. Ny match och även den i Ligacupen

Jag hade problem med att hitta boende och det gick inga tåg söderut efter matchen. Det fick bli ett hotell för £40 men det var helt ok. Låg ganska bra till ca 10 minuter från centrala Blackburn. Jag hade väldigt gott om tid så jag gick tidigt till arenan. Tog nog en 40 minuter. Hämtade ut biljetten och fotade lite. Tog sedan bussen tillbaka till stan och åt en sen publunch.

Kikade runt lite i affärerna och surade över att jag inte hade pengar då det var tokrea i shopping centrat. Orkade inte gå dom 40 minuterna tillbaka så det blev en buss igen.

Blackburn mot Huddersfield om några timmar

Matchen var riktigt bra. Huddersfield spelade snabbt och aggressivt. Blackburn blev nog lite förvånade över offensiven men när väl hemmalaget tog tag i spelet så vann man tillslut ganska enkelt med 3-1. Jag var mest oroad över hur bra Hudds var. Jag skulle ju se dom på lördag mot mitt Colchester på Layer Road. Nästan 12.000 på matchen varav ett antal tusen från Hudds. Imponerande bortafölje.

Ett antal tusen tillresta Hudds supportrar stod för stämningen denna kväll

Efter matchen hade jag tur. Stod tillsammans med några hundra andra och väntade på lokalbussen. Jag var inte helt tänd på idén att traska 40 minuter i mörkret genom industriområden. Tveksamt om man skulle få plats på bussen dock ... då kommer en ensam vilse taxi som jag raskt stoppar. Är på hotellet 10 minuter senare för en kostand av drygt £3 och hann till och med se LeagueCup Extra på TV innan jag somnade.

Torsdagen den 22 september
Matchfritt för andra gången denna resa. Jag tog tåget, så klart, söderut. Skulle bo i London två nätter. Framme vid Euston klockan 11.30 och så en kort promenad till Kings Cross. På dagen blev det till att ströva runt i London och inte göra något speciellt. Affärer och bara titta på folk. På kvällen mötte jag upp en Londonbaserad Colu supporter för några öl på en pub i Earls Court.

Fredagen den 23 september, Luton - Sheff W
Match i Luton på kvällen. Luton Town möter Sheffield Wednesday i The Championship. Ligan under Premier League för er som är förvirrade.

Luton ligger bara 30 minuter från London om man väljer rätt tåg, annars tar det en timme. Jag valde rätt tåg och var i Luton runt 16 tiden. Matchen började inte förrän 19.45 så jag tog en sväng i det stora shoppingcentrat där poliser jagade snattare och sedan en pub-middag inne i stan. Hann även med att se en pundare som cyklade rakt in i en lyktstolpe. Det är tydligen Luton man ska åka till om man vill se "action".

Påbörjade vandringen ut mot arenan längs en motorväg. Lite förvirrad av gångbroarna. Jag vet att man skulle ta den ena för att korsa motorvägen men var det höger eller vänster som gällde? Chansade på höger och det stämde. Minns inte hur långe sedan det var jag var i Luton sist men man lär väl ha glömt det till nästa besök.

En av entréerna till lutons arena är insprängd bland bostadshus

Området runt arenan är väldigt asiatiskt. Mest indier eller om det är pakistanier? Butiker och affärer relaterat till deras kultur. Hittade inte många pubar på huvudgatan så jag gick upp mot arenan och hämtade ut min biljett. Försökte gå ett varv runt men arenan är helt inklämd mellan hus och järnväg så det blev ett halvt varv. En timme kvar till match och jag orkade inte leta pub så det blev till att gå in på läktaren i stället. Jag hade köpt en biljett till huvudläktaren och fått en riktigt bra plats. Hade nästan fri sikt mot båda målen. Lite pelare i vägen men men ...

Luton i vitt pressar på mot Sheff W

Matchen är slut och dags att bege sig mot London

Riktigt bra match om man är neutral. Luton tog ledningen efter en minut och några hundra Sheffield W supportrar blev ganska tysta. Sedan kom målen och målchanserna på löpande rad och matchen slutade 2-2. Riktigt underhållande. Luton supportrarna verkade ganska missnöjda. Sheffield W firade poängen som en seger och jag påbörjade vandringen tillbaka till stationen för den korta trippen tillbaka till London.

Lördagen den 24 september, Colchester - Hudds
Väckning av att brandlarmet gick igång. Händer rätt ofta på hotell i London och jag blir alltid lika förvånad över att inga gäster reagerar. Jag hade redan packat min bag kvällen innan så jag tog helt enkelt och checkade ut. Sket i frukost och tog en macka på Liverpool Street.

"Layer Road" kom över på morgonen för att se Colchester - Huddersfield. Vi hade bestämt möte på Colchester North Station där hans flygbuss från Stansted stannar och dit mitt tåg från London kom.

Colchester-la-la-la

Prick klockan tio kom hans flygbuss och vi gick dom tio minuterna in mot stan. Denna gång hade vi bokat in oss på Riverside Hotell. Låter fint men är ett enkelt hotell i samma klass som Scheregate där vi brukar bo. Dumpade av väskorna på rummet och tog en buss till arenan. Skulle hämta biljetter, kolla in shopen och hälsa på folk, ta några bilder och allmänt göra bort sig.

Flaggupphängning före match som vanligt

Vi var faktiskt först in på The Dragoon. Pint på bordet klockan 11.25. Sedan droppade folk in allt eftersom. Vi avnjöt en cheeseburgare och ett par pints till. Lämnade ganska tidigt och gick istället till Corner Bar vid arenan.

The Dragoon tidigt på dagen

Gammal fin och trång biljettlucka

I väntan på spelarna och avspark

Matchen var riktigt bra. En av de bättre Colu matcher jag sett på länge faktiskt. Colchester körde över liga tvåan Huddersfield rejält de första 35 minuterna och Hudds hade bara en kortare press i slutet av första halvlek. 0-0 i paus.

The U's leder ...

Andra halvlek började som första. Colchester pressar på. Efter några minuter hoppar Elokobi högst på en hörna och nickar välförtjänt in 1-0 till Colchester.

Nu blir Hudds tvingade att jaga kvittering vilket också öppnar upp för Colchester som har många bra kontringar. Tillslut får Hudds in kvitteringsmålet med 25 minuter kvar. Sedan böljar matchen fram och tillbaka. Båda lagen har chanser att vinna i slutet, hemmalaget de bästa och flesta, men den slutar 1-1.

Colchester måste få till avgörande mål. Nu händer det ofta att vi tar ledningen men inte klarar att döda matchen. Jag tror vi hade tre frilägen samt ett par träffar i målramen och man var både lättad att inte ha förlorat samtidigt som man var sur att man inte klarade att vinna en match som vi var så värda vinna.

Efter matchen blev det den obligatoriska pinten eller två på Corner Bar, sedan en snabbis på Drury innan vi hamnade på The Dragoon. Stopp för Kebab på huvudgatan inne i stan och sedan puben The Marquis på North Hill. Dom stängde klockan elva precis som alla andra pubar i England. Barnsligt tidigt, hehe, så vi fortsatte hemma hos en supporter fram till ett tiden när jag tackade för mig. Vi skulle ju upp tidigt som sjutton.

Söndagen den 25 september
Klockan ringde vid halv fem och en snabb dusch senare så var vi på väg för att ta flygbussen. Flyget gick iväg punktligt vid 8 nångång och vi landade halvtolv svensk tid. "Layer Road" hade tagit bilen till Skavsta dan innan så jag slapp flygbusseländet och fick lift hela vägen hem.

Riverside Hotel som vi bodde på denna gång

Vädret var förresten otroligt bra hela resan och den där jackan man släpade med tog mest plats. En mycket hektiskt men rolig resa. Massor av tåg och hotellrum. Två bra Colchestermatcher som resulterade i 4 poäng av 6 och skall man vara petig så vann vi kanske fel match. 1-1 mot Vale och 1-0 mot Hudds hade varit rättvisare.