Resa: Oavgjort mot Palace

En ny gamla resa. Ligacupen mot Palace väntade. Notts Conty kom också till Layer Road

1999.08.10 - 1999.08.15

Liga Cupen: Colchester - Crystal Palace 2-2
Division 2: Colchester - Notts County 0-3

Liga Cupen: Reading - Peterborough 0-0
Division 1: Huddersfield - Blackburn 3-2

Colu, Layer Road

Ny säsong och även denna säsong i Division 2. Kul att Colchester kunde hänga kvar under sin första säsong på över 20 år i ”tvåan”

Tisdagen den 10 augusti
Ligacupen, Colchester - Crystal Palace Vi tog flyget till Heathrow och kom till Paddington runt 15-tiden, checkade in på vårt vanliga budget hotell och drog sedan direkt till Liverpool Street Station och tåget till Colchester. Kom fram till Colchester vid femtiden och gick från stationen direkt till arenan för att hämta biljetter det tog lite över en halvtimme.

Sedan var det bara att knalla tillbaka till "the Dragoon" där vi avnjöt deras chili och ett par pints. Strax efter sju började vi att gå till arenan.

Matchen fick ett något trist start då Colchesters målvakt blev utvisad redan i tredje minuten. Crystal Palace verkade vara helt ur slag och det blev inte riktigt den anstormning mot Colchester målet som man väntat sig. Det blev ju inte sämre av att Dozell gjorde en balja för the U's i 36:e minuten. 1-0 i paus och man trodde inte att det var sant.

Andra halvlek, Palace spelade ungefär som i första. Misslyckade anfall som ofta slutade med offside eller borttappade passningar. I 63:e minuten lyckades dock Palace med ett anfall och kvitterade till 1-1. En minut senare gjorde Lua Lua 2-1 för Colchester. Total glädje på läktarna! Palace anföll gång på gång och hade en del farliga chanser. På övertid lyckades dom också peta in 2-2 målet. Det var med blandade känslor man lämnade Layer Road. Tappa 2-1 mot Crystal Palace på övertid var ju lite deppigt. Samtidigt så får man inte glömma at vi spelade med en man mindre hela matchen! Vi drog tillbaka till the Dragoon och han med en snabb pint innan det var dags att springa till tåget.

Onsdagen den 11 augusti
På förmiddagen hann vi med lite inköp i London innan det var dags att bege sig till Reading för att se deras match i Ligacupen mot Peterborough. Vi kom fram till Reading ganska tidigt så vi stoppade på en pub ett tag. Inne på puben hade dom ett gammalt arkadspel från 80-talet, "Super Break-Out". Nostalgi-flashback. Vi blev sittande ett bra tag, gjorde nästan slut på pubens alla 20-pence mynt. Varje gång vi beställde en ny runda kom bar-tjejen över med nya mynt. Funderade nästan på att skita i matchen. Nåja. Masade oss bort till busstationen därifrån det gick direktbussar till arenan.

Matchen på den nybyggda arenan var urusel. Reading (div2) mot Peterborough (div3) borde väl slutat med Reading seger men Peterboro var faktiskt något vassare. 0-0 inför bara 4.000 åskådare. Borde nog stannat på puben ändå.

Torsdagen den 12 augusti
Fritt från fotboll! Vi drev runt lite i London och beklagade oss över hur dyrt allt var ...

Fredagen den 13 augusti
Ganska tidig start på dagen. Vi skulle hämta en hyrbil för att köra upp till Huddersfield och division 1 matchen mot Blackburn Rovers.

En Nissan Micra var bokad från Sverige men när vi kom till biluthyrningen hade dom plockat fram en stor jäkla Ford Mondeo. Det gjorde ju inte så mycket ...

Inga större problem at hitta ut från London. Det var bara att sikta mot THE NORTH. Efter ett par timmars körning stannade vi i en liten håla utanför Huddersfield och åt lunch/middag på en pub. Gott och billigt. Efter käket körde vi direkt till arenan och parkerade.

Började gå in mot stan men då kom regnet så det blev närmaste pub i stället. Matchen var faktiskt ganska bra och slutade 3-2 till hemmalaget där Blackburn kvitterade i 90:e bara för att förlora i alla fall. Lite seg stämning och det var nästan bara de tillresta Blackburn supportrarna som höll igång.

Efter matchen var det bara att sätta sig i bilen och sikta mot London igen. Kom tillbaka till hotellet vid 03.00. Körde lite vilse i London på natten och navigerade oss fram med hjälp av en väldigt liten tunnelbanekarta.

Lördagen den 14 augusti
Klockan 10 skulle hyrbilen vara tillbaka så det blev inte så många timmars sömn. Direkt från hyrbilsfirman till Colchester där Notts County stod för motståndet i en ligamatch. Vi gjorde ett stopp på the Dragoon, som vanligt, innan matchen. Lämnade puben i god tid.

Matchen började nästan lika trist som den mot Palace ett par dagar tidigare. Colchester släppte in 1-0 redan i 4:e minuten och sedan var det bara ett lag på planen. Notts County dominerade spelet totalt och Colchester kom inte många meter. Felpassar och misstag dominerade. Var detta verkligen samma Colchester som nästan spöade Palace med en man färre?

Efter matchen gick vi tillbaka till the Dragoon för att ta en snabb pint och sedan sticka. Man var på sånt humör. Väl framme på Puben hade vi det riktigt trevligt och stannade ganska länge ... så länge att det blev språngmarsch tillbaka till stationen för att hinna med sista tåget.

Söndagen den 15 augusti
Hemresa. Flyg gick från Gatwick och hemma vid 16-tiden utan några större problem.