Resa: Tre matcher på tre dagar
Utanför Colchesters Uniteds hem ...

Säsongens första resa har redan genomförts när tre av oss åkte över i helgen. Tre matcher på tre dagar där huvudnumret så klart var Colchesters hemmapremiär mot Sheffield Wednesday. Övriga matcher var Leyton-Charlton och Nottingham-Leeds

2010.08.13 - 2010.08.16

League One: Colchester - Sheffield W 1-1

League One: Leyton Orient - Charlton 1-3
Championship: Nottingham Forest - Leeds 1-1

Colu, LayerRoad, swedishDad

Inledning
Första matchen för säsongen har ju mer eller varit blivit tradition för oss. Nu slumpade det sig dock så illa att Colchester mötte Exeter borta i premiären. Då vi såg just Exeter möta Colchester under den senaste resan kändes det roligare att åka över på hemmapremiären istället.

Flygbiljetter och matchbiljetter bokades snabbt. Som bonus dök Leyton Orient - Charlton upp som fredagsmatch. Hotell var svårare att hitta, i alla fall om vi ville bo samlat. Givetvis går det att hitta rum på plats men med bara tre dagar i England så vill man inte tillbringa för många timmar med att leta boende. Våra vanliga ställen var fullbokade eller hade ej den rumstyp vi ville ha så vi hamnade på två olika ställen vid Kings Cross.

Fredag 13 augusti 2010
Fredagen började med att jag kom upp i tid. Inte illa! Klockan ringde 04.00 och efter en snabb dusch å koll på packningen så gick jag ner till stationen för att ta 05.00 tåget till Arland där jag skulle möte "Layer Road" och "swedishDad".

Efter en kvarts resa small det rejält och tåget stoppade upp. Tyst. Vi blir sittande ett tag innan personalen ropar ut att det hänt en olycka och att det skulle ta "tid". Som tågpendlare vet man att det innebär minst en timme i SJs värld. Ytterligare oviss väntan och man insåg snart att 07.10 flighet till London var körd. Mina resekamrater som nu redan var på Arlanda rapporterade att det gick att boka om min biljett så dom stack iväg med sitt flyg. Jag satt kvar i skogen.

Efter nästan två timmar fick vi besked att tåget skulle evakueras och taxi väntade i skogen för vidare transport till Arlanda. Det visade sig att tåget hade kört på en kille som hade smitit från polisen efter en tidigare bilolycka den natten. Snacka om fredagen den 13:e för hans del ...

Här skulle jag suttit kl 07.10 ...

... men fick istället gå här. Evakuering av tåg 51. Taxi till Arlanda!

Jag kom ut till Arlanda och hämtade min ombokade biljett och sedan till baren för en stor GT.

Landade i ett soligt och sommarvarmt London 2 timmar efter mina vänner. Var var regnet som utlovats? Lyxade till det lite och tog Heathrow Express in för att "jaga ikapp" mina resekamrater som redan satt på puben "Euston Flyer" vid Kings Cross. En välkomnande pint stod och väntade när jag kom in på puben.

Mmm en kall pint efter jobbig resa ...

NU kändes det att man verkligen hade landat. Jag passade på att äta lunch medans vi väntade på att få våra rum. Puben Euston Flyer har bortsett från ganska dyr mat och dryck, fritt WiFi, något som fler och fler pubar nu erbjuder. Under pubbesöket hann det även vräka ner regn en kort stund. Sen kom solen tillbaka.

Hotellet The Belgrove var rätt okej. Lite väl dyrt för att vara vi med enkelrum för £55. En engelsk frulle ingick men det fanns inget internet. Nu var man ju som vanligt ändå knappt på hotellet annat än för att sova.

Efter koll av rummen begav vi oss på en liten utfärd till Tottenham Hale där jag hämtade upp en iPad för jobbets räkning. Vi tänkte ta bussen tillbaka och passade på att gå lite vilse i ganska skabbiga kvarter runt Tottenham Hale. Hittade tillslut en buss som tog oss tillbaka till Kings Cross. Fick lite sightseeing på köpet.

Belgrove Hotel

Utsikt från rummet ...

Oyster Card
Kan förresten passa på att tipsa om "Oyster Card", resekort för buss och tunnelbana som man tankar upp med pengar. Sedan drar man bara kortet vid in och utgång i tbanan och när man går på bussen. Väldigt smidigt, man behöver inte hålla reda på zoner och det är betydligt billigare än att köpa styckresor. Oyster Card kan man köpa i förväg via Brittiska Turistbyrån online, eller köpa ett på plats. Sedan är det bara att spara kortet till nästa resa!

Vi hann med nån timmes vila på rummet innan det var dags att bege sig mot östra London och resans första match, londonderbyt mellan Leyton Orient - Charlton. Tunnelbanan tog under halvtimmen från Kings Cross till Leyton och sedan var det bara en promenad på några hundra meter längs Leytons High Street innan man skymtade strålkastarna på Brisbane Road.

Leyton, East London

Är det match?

Hämtar ut matchbiljetter

Matchbiljetterna bokade vi online via Leyton Orient och fick plater på nybyggda huvudläktaren för runt £20. Efter uthämtning av biljetter så gick vi ett varv runt arenan. Verklig kontast mellan nytt och gammalt. Tre nya läktare och en gammal huvudläktare. I de fyra hörnen har man uppfört hyreshus. Vissa lägenheter har balkong med hyfsat fri utsikt över spelplanen. Kila ner i tvättsugan eller kolla match? Hmm ...

Kontrast mellan nytt och gammalt var påtaglig

Entré via bostadshus

Gamla huvudläktaren med sliten träfasad och handmålade skyltar

Ingång för kategori C supportrar? :-)

Bra utsikt från balkongen

Vi satt rätt okej på huvudläktaren. Benutrymmt dög men varför så tajt mellan stolarna? Man satt verkligen å gnuggade axel.

Matchen började i ganska bra tempo där faktiskt Leyton stod för det bästa spelet men där Charlton tar ledningen efter en halvtimme. Leyton och McGleish (gammal Colchester anfallare) gör sedan 1-1 för hemmalaget i 50:e minuten och därefter får Charlton en man utvisade i 52:a.  Charlton ökar sedan på sin ledning i 62:a. Leyton försöker pressa på men det sluter mest i långbollar in på McGleish istället för att försöka dra isär Charlton och ta fördel av en man mer. Istället ökar Charlton på till 1-3 och har nu gjort två mål med en man mindre. De hyfsat många Charlton fansen som knappt hörts tidigare håller igång bra i sista halvtimmen.  Resultatet var nog ganska rättvist även om jag gärna sett Leyton ta en poäng efter en bra inledning.

Regnmolnen drar in ...

Håll backlinjen ...

Trångt och högljutt på stationen efter matchen

Efter matchen var det promenad tillbaka till tunnelbanan som ganska snabbt fylldes på av främst tillresta glada Charlton supportar.

Tillbaka på Kings Cross hann vi med en snabb pint på lokala sunkpuben, som jag alltid glömmer namnet på, innan dom ropade ut last order. Puben ligger på en bakgata bakom Wardonia Hotel och den heter McGuire, McGinty eller nåt liknande. Vi kallar den "Gröna Puben" då skylten är grön. Är nästan stammisar där nu trots att vi inte vet namnet!

Det blev en macka på rummet som middag

Lördag 14 augusti 2010
Tidig uppstigning då vi skulle bege oss österut och resans höjdpunkt. League One mötet mellan Colchester United och nedflyttade Sheffield Wednesday. Vi hoppade på en buss från Kings Cross vid åtta tiden och tog 08:30-tåget från Liverpool Street Station.

Gruppbiljett drog ner priset från £28 per person till £12. Nu gällde det bara att hänga ihop och åka med samma tåg åt båda hållen.

En macka och en cider på tåget är tradition.

Loket heter Colchester Castle, ett gott omen?

Frukostmacka på tåget!

Passerar lite OS byggnader under konstruktion

Vad är detta?

Framme i Colchester ...

... tjohoo

Framme i Colchester bytte vi till tåget som går till Colcheter Town så sparar man en tråkig promenad eller bussresa.

Vi gick genom ett morgonslumrande Colchester där affärerna så smått började öppna. En titt på Colchester Castle och promenad längs huvudgatan, High Street innan vi hoppade in på Club Shopen i stan. Inga inköp, det fick bli efter matchen. Puben "The Playhouse" väntade där vi avnjöt en pint i väntan på att det var dags för lunch. Wetherspoon pubarna må vara lite tråkiga men dom har hyfsad mat och bra priser. Dessutom öppnar dom tidigt.
Just The Playhouse är annars en ganska cool pub. Inhyst i en teater och dom har sparat scenen och balkonger m.m. Lite annorlunda!

Colchester Highstreet börjar just öppna

Vi gick dom 100 meterna gatan upp till Fox & Fiddler där vi mötte några vänner. Vi hann även med ett stop på "Fat Cat" samt ta en bild på numera nedlaggda "The Dragoon" innan vi sedan tog "Fotbolls-bussen" direkt till Weston Homes Community Stadium.
Tog ett varv runt arenan och sprang på Colchesters mediemanager Matt som vi bytte några ord med. Sedan in på Supporterklubbens byggbarack för att förnya medlemskorten och säga hej till dom.

Igenbommade The Dragoon (RIP)

Fat Cat före bussen till arenan

På fotbollsbussen till arenan. Colu och swedishDad

West Stand, huvudläktare med kontor, Club Shop, Tickets Office m.m.

En timme kvar till match

Hörnet South Stand och East Stand

Tickets Office

South Stand där vi hållit till de senaste matcherna

Flaggan på plats på South Stand

2000 tillresta Sheffield W bakom flaggan

Biljetterna hade vi bokat online och fått hemskickade så det var bara att knalla in på matchen. För en gångs skull var vi i god tid och hann träffa på en hel del gamla ansikten.
Upphängning av flagga och intagande av våra platser högst upp på South Stand Section 3, rakt bakom målet. Bra platster!

Riktigt bra stämning bland Colchester supportrarna medans de cirka 2000 tillresta Sheffield W var väldigt tysta. De vanliga ramsorna mot "storlagen" bröt snabbt ut ... "You're not famous anymore", "Welcome to League One, AGAIN" etc

Tyvärr var publiksiffran en besvikelse. Två fulla kortsidor men väldig glest på de två huvudläktarna. Möjligt att de ökande priserna nu börjar få effekt. Folk betalar inte hur mycket som helst för att se fotboll i tredjeligan.

Colchester öppnade matchen klart bäst och borde nog ha vunnit men istället tappade man pressen och i slutet så kvitterade Sheff W i 83:e minuten (Matchrapport). Klart skönt att se Colchester spela passningsfotboll efter en säsong av tjongande.

Spel framför South Stand

The U's!

You're not famous anymore!

Henderson uppe å nickar

Kramkalas efter 1-0 målet

Tre glada svenskar ...

U - N - I - T - E - D

Bra stämning på Weston Homes Community Stadium

Uppställning utanför arenan i väntat på bussen tillbaka till stan

På The Bricklayers efter matchen

Dave, klubbens grounds man

Innan matchen hade jag nog tagit ett oavgjort resultat men så som matchen utvecklade sig kändes det nästan som en förlust. När vi pratade med supportarna efter matchen var de flesta av samma inställning. Skit i resultatet, vi spelade riktigt bra fotboll!

Efter matchen blev det besök i Club Shopen för en del inköp och sedan fotbollsbussen till Colchester Station. Vi hoppade in på "Bricklayers" som nu blivit stampuben efter matcherna. Många gamla vänner på plats och vi stannade några rundor. Hann även med att träffa Colchesters förre ägare, Peter Heard, och planskötaren Dave.

Detta var mitt femte besök sedan flytten till nya arenan och man har fortfarande inte hittat en bra "matchdagsrutin" som man hade förut. Då visste man vilka pubar folk gick till före och efter matcherna och nu efter två säsonger på nya arenan verkar inte heller supportrarna  riktigt hittat hem ännu. Kommer väl ta några matcher innan vi hittar ett upplägg som känns "rätt" men just nu lockar faktiskt bortamatcherna mer än hemmamatcherna vilket är lite tråkigt.

Vid åtta tiden gick vi den korta biten till stationen och tog ett förhållandevis tidigt tåg "hem" till London. Ett tag tänkte vi även glida in på "The Norfolk" då många vi känner brukar stanna till där men bestämde oss istället för macka och en öl på tåget.

Tillbaka vid Kings Cross vid halv tio och det var ju barnsligt tidigt att lägga sig så vi gick in på "The Boot" på en bakgata vid Kings Cross för några sista rundor att avsluta kvällen med. "Layer Road" skulle åka hem till jobbet nästa dag medans vi skulle åka till Nottingham då
"swedishDad" inte besökt arenan ännu. Kvällen avslutades med resans enda besök på KFC. Rekord!

Reserapportskrivning på The Boot nära Kings Cross

Söndag 15 augusti 2010
Avresa till Nottingham med 9 tåget för match mellan Nottingham Forest och Leeds i Championship. Vi hade köpt tågbiljetterna online i god tid och betalade bara £16 för en förstaklass biljett. Matchbiljetterna hade vi också bokat online direkt från Forest. Jag kollade lite med svenska Forest supportrar var man skulle sitta och tydligen var det Main Stand block A som var mest drag. Vi fick tag på biljetter på sektionen brevid och det var en upplevelse.

Hur många har tagit denna bilden före mig?

Leeds supportrar bakom målet

Forest i rött å Leeds i blått

Hur som helst kom vi fram till ett soligt Nottingham och då vi inte hade allt för gott om tid så var det bara att gå direkt till matchen och hämta ut biljetterna. Efter en promenad på en halvtimme så kom vi fram till Forest arena som ligger väldigt fint längs floden Trent?
Många välfyllda pubar låg på väg till arenan och det var nästan bara röda tröjor i sikte.

Givetvis missade vi Ticket Office med 50 meter och det resulterade i att vi fick gå runt hela arenan innan vi kom åt våra biljetter.

In på matchen, toa besök, inköp av en Balti paj och ljummen cola, några snabba spel på matchen (3-1, 3-2, 3-3 och 2-2) innan vi satte oss, hmm ställde oss på våra platser. Vi fick inte sitta många sekunder. Det var ett otroligt drag på våran läktare och Nottingham är nog de fans jag "hört" som har flest egna unika ramsor på ganska länge. När man går på matcher numera är det mesta samma tråkiga sånger som sjungs.  Här har andra klubbar något att ta efter. Mycket hets mot Leeds som satt på läktaren närmast och man märkte att det inte bara var snälla killar på dessa sektioner runt om oss.

Forest öppnade i ett bra tempo och tog helt rättvist ledningen efter 10 minuter. Leeds verkade lite ställda men spelade snart upp sig. Tyvärr tycker jag matchen dog efter paus och 1-1 var ett ganska rättvist.

Vi lämnade arenan och hade några timmar på oss innan tåget skulle gå tillbaka till London så vi påbörjade jakten på en pub/restaurant för lite middag. Några sms med vänner som kan stan resulterade i ett besök på "Canalhouse" en samling pubar längs kanalen. Puben hade till och med en kanal som genomkorsade lokalen, med husbåt och några små broar. Riktigt coolt ställe. Efter lite mat så var det bara att traska tillbaka till stationen som låg runt hörnet.

The Canalhouse, med egen kanal och husbåt inne i puben

Tillbaka i London vid före 20 så vi avslutade med två rundor Pepsi (!) på The Boot innan det blev sängen och resans tidigaste läggning.

Måndag 16 augusti 2010
Utcheckning från hotellet vid 10 och t-bana direkt till Heathrow från Kings Cross. Jag fick strula lite med mina biljetter som tydligen var i olag efter den ombokade ditresan. Allt löste sig dock och vi kunde påbörja hemresan.

Landade en timme sent på Arlanda så jag missade så klart mitt anslutande tåg och fick hänga kvar på flygplatsen några timmar.

En rolig och allt för snabb resa var över.