Lagbanner
Reserapport: Cambridge, London och Portsmouth

Några av oss Bristol City fans valde för ovanlighetens skull att inte se vårt kära City denna påsk. I stället blev det andra matcher och en möjlighet att bättra på groundhopperlistan. I Stoke hade vi redan varit och numera kan man ju se de flesta matcherna live hemifrån.

Torsdag den 14 april (skärtorsdag):

Flyget med Norwegian till Gatwick avgick 13:10 så det var ingen brådska denna morgon. Flyget gick i tid och vi kom fram tidigare till Gatwick än beräknat. Direkttåget till Cambridge (cirka två timmar) gick först kvart över fyra så traditionsenligt blev det några pints på Wetherspoonen innan vi begav oss i väg till tåget. Väl framme i Cambridge blev det taxi till vårat boende Christ's College grundat 1437. Studenterna var på påsklov och under den tiden fungerade delar av colleget som ett bed and breakfast. Finare omgivningar mitt i stan har vi nog aldrig haft.

Efter att ha checkat in på Christ's blev det pizza innan vi begav oss iväg till den mysiga puben Eagle, känd för sina takmålningar bestående av meddelanden till eftervärlden från RAF-piloterna under andra värlskriget som skrevs i taket med läppstift och brändes in med cigarettändare. Det var också här som upptäckten av DNA en gång annonserades och det finns en minnesplakett uppsatt som påminner om detta.

Fredag den 15 april (långfredag):

Efter en morgonjogg och traditionsenlig full English breakfast på den lokala Wetherspoonen (Regal) mötte vi kl. 12 upp med den engelske Bristol C supportern Kelvin på puben Cambridge Blue - en förträfflig real ale pub med brett utbud. Härifrån gick vi till Abby Stadium (20 min).

Cambridge U kämpar för att undvika nedflyttning och vann också matchen mot Fleetwood med 2-1. Resans bästa matchupplevelse!

Efter matchen gick vi åter till Cambridge Blue innan kvällen avslutades med indisk mat på Raja.

Lördag den 16 april (påskafton):

Efter frukost på Christ's tog vi en taxi till stationen och tågresan till London som tog cirka en timme. Vi åkte förbi vårat hotell St. Giles vid Tottenham Court Road och dumpade väskorna och sedan begav vi oss av mot Tottenham Hotspur Stadium och Spurs v Brighton. Tanken var att komma in tidigt på arenan och ordentligt se hur en modern fotbollsarena kan se ut. Av detta blev det dock inte mycket eftersom entréerna öppnade först kl. 13 och vi begav oss upp mot våra platser. I korridoren under läktaren såg det ut som på de flesta arenor med diverse hål i väggen för serviceinrättningar. Någonstans att sitta i lugn och ro fanns inte även om det var en uppgradering jämfört med andra arenor. Ett stort plus var att man sålde Beavertown Neck Oil. Här träffade vi också två andra groundhoppers som vi stött på vid tidigare resor, Jocke & Stefan, alias Brännström & Hedlund. Två glada umebor som var överens om att det hade blivit dyrt här i England.

Frukostmatsalen på Christ's

On the train again

En något trevligare pubmiljö på en arena

Fotboll ur ett fågelperspektiv

Brighton var till stora delar det spelförande laget men föll ändå till slut efter Sons drömmål och Kanes avgörande i slutet av matchen. Kvällen avslutades med middag på en pub nära hotellet.

Söndag den 17 april (påskdagen):

Söndag i London och en dag utan någon match inplanerad. Tidigt stack vi ut och joggade i det sköna vädret. Vårat hotell St. Giles ligger i slutet av Oxford St. så vi sprang Oxford St till Hyde Park, genom den ner till Buckingham Palace och sedan hem till hotellet via Trafalgar Square en sträcka på cirka 7,5 km. Efter engelsk frukost på den lokala Wetherspoonen (The Montagu Pyke) strosade vi runt i Soho/China Town och besökte diverse pubar och såg bl.a. Liverpool v Arsenal på Sky. En av pubarna vi besökte var French House som tydligen frekventerades av de många artister som uppträder på olika teatrar och musikalscener i närområdet. Här serverades av någon anledning bara half pints. Middag blev det på en kinakrog innan kvällen avslutades på en pub nära hotellet.

Påskhare på French house

Svaret på frågan om jag fick ta ett foto kom blixtsnabbt: "Dressed or undressed"?

Måndag den 18 april (annandag påsk):

Denna morgon möttes vi för ovanlighetens skull av regn som upphörde vid lunchtid. En längre promenad ersattes därför av tunnelbana hela vägen till London Bridge varifrån tåget till Portsmouth gick - en resa utan byten på lite mer än två timmar. Väl framme dumpade vi väskorna på hotellet och begav oss iväg mot Fratton Park och Portsmouth v Morecambe - resans sämsta match som också slutade 0-0. Hemmalaget hade fortfarande chans på play off men verkade aldrig riktigt intreserade av att vinna matchen även om det var nära på slutet.

Tisdag den 19 april:

Hemresedag som började med en morgonjogg i de gamla delarna av Portsmouth nere vid hamnen innan det blev en full English på Isambard Kingdom Brunel och några pints innan vi tog tåget till Gatwick och flyget hem. Tack Göran, Svempa, Roland och Bosse för en trevlig resa!

Spinnaker Tower, Portsmouth

Isambard Kingdom Brunel2023-04-17 19:10:00

Fler artiklar om Bristol City

Fotboll, real ale & kultur - Påskresan 2024
Reserapport: Lasse Kongo i Cambridgeshire
Reserapport: We can do it on a warm sunny day in Stoke