Resa: West Brom och West Ham del 1

Två ur CUFC Swedish Branch upplevde en resultatmässigt blandad resa.

Colchester - WBA 3-2
Ipswich - Colchester 3-1

West Ham - Sunderland 3-1

Colu, SwedishDad

Lördagen den 20 oktober
Dags för min andra resa denna säsongen.
Alldeles för tidig väckning kl 03-nånting efter bara några få timmars sömn. Taxi in till CityTerminalen med en alldeles för pratglad chaffis för den tiden på morgonen.  Sedan en sprängfull flygbuss till Skavsta. Jag sov större delen så resan kändes som den tog 5 minuter.  Incheckningnen och säkerhetskontrollen gick riktigt fort å sen däckade man på flyget i två timmar.

Vi landade i ett kallt och nästan lite frostigt england några minuter före beräknad tid vid 8 på morgonen. Vi såg att vi kanske möjligen skulle hinna med 8-bussen till Colchester och det gjorde vi också med runt 10 sekunders marginal.

En timme till på buss, men nu var man ju i alla fall nästan framme och dessutom var det matchdag. Kort promenad från Colchester Bus Station till Scheregate Hotel. Båda våra rum var faktiskt klara så det var bara att dumpa in väskan å ge sig ut på stan för lite lördagsshopping.

Scheregate Hotel i Colchester

De flesta affärer hade inte ens öppnat ännu och det var ganska folktomt till en början men efter nån timme så började folkmyllret och även en hel del fotbollströjor tittade fram. Både Colu och gästerna WBA fanns representerade på stan. Dessutom började solen skina och det blev snabbt varmare.

Vid tiotiden hade vi tagit en fika och en baguette. Hotellsängen lockade nåt fruktansvärt mycket så det blev en timme sömn innan vi vid 12 blev väckta och upphämtade av en kompis som hade biljetterna med sig. På med matchtröjan och in på Fat Cat för någar pints innan matchen. En del gamla vänner dök upp som man inte sett på några säsonger.

Nån timme innan match så gick vi den sista kvarten till Layer Road. Obligatoriskt stop i klubbshoppen men det var så mycket folk att vi bara kikade in som hastigast.

In på arenan. Ett par snabba oddsspel på 3-0 och 3-1.

Det var bra drag på Colchester publiken och även de tillresta WBA höll igång.

Barside Barmy Army

Matchrapporten stämmer bra med hur jag uppfattade matchen. Troligen får man en bättre uppfattning på radio än "live" då läktarna på Layer Road är ganska låga och med en massa pelare och och ett ännu lägre tak så tappar man mycket av vad som faktiskt pågår. Det skulle vara intressant att försöka ta reda på hur många % av matchen man går miste om. Hmm. Nåja snart står den nya arenan klar ...

West Brom började väl något bättre och tog ganska tidigt ledning i matchen. Colchester svarade dock upp bra och kvitterade samt tog ledningen.

Med några minuter kvar till paus stod det helt välförtjänt 2-1 till The U's. Jag sa just till min resekamrat att håller vi 2-1 i paus så tar vi det här. WBA såg nämligen betydligt vassare ut medans Colchester kanske spelade något stabilare. Självklart kvitterar givetvis West Brom i slutet av första halvlek men Colchester avgör på straff i andra.

Det var däremot två riktigt virriga försvar som stod för "underhållningen".  Nån brittsik tidning skrev i sin matchrapport att båda lagens försvar blev uppläxade av sina respektive mangers i pausen men det verkade bara som om Colchester tog det till sig för andra halvlek spelade WBA minst lika rörigt medans The U's fick ordning på backlinjen och det var nog det som avgjorde matchen.

Dom fyra obligatorsika förlägningsminutrarna kändes väldans långa och stort jubel utbröt när dom äntligen var över.

Vi slank upp på Supporter Puben för att vara lite sociala och säga hej till vänner. Egentligen ville vi mest äta och sova men efter en så pass skön vinst måste man ju fira lite!

Några pints där samt koll på tvn avslöjade att The U's hade klättrat upp till en tolfte plats, bara nån poäng efter Ipswich som vi möter på tisdag. Mycket prestige i den matchen. Town borta lär bli svårt. SwedishDad stannar för övrigt kvar och ser den kampen medan jag måste bege mig hem till Sverige på måndagen.

Hur som helst så gick vi vidare till The Playhouse där vi käkade lite sen lunch, eller tidig middag. Vi mötte upp en kompis och sedan blev det faktiskt hotellet. Jag var fånigt trött efter bara någar få timmars sömn och däckade med TVn på redan vid 21 tiden.

Söndagen den 21 oktober
Söndag morgon och väckning vid 8 för frukost. Härligt halvätlig engelsk B&B frukost bestående av ägg, toast en halv grillad tomat, jävligt skumma korvar, bacon som mest ser ut som en fläskbit och vattnig juice. Underbart.

Sedan blev det en ganska rask promenad till tågstationen för vi skulle in till London och se West Ham ta sig an Sunderland på Upton Park i Premierleague.

Som vanligt på söndagar i england så innebär det ersättningsbussar istället för tåg så det blev till att skramla dubbeldäckare till Marks Tey i 20 minuter innan vi fick byta till tåg de siista 40 minutrarna in till London.

Kikade runt lite i London, undvek snyggt Oxford Street men såg till min bestörtning att gamla anrika Sportspages, bokhandeln, nu bommat igen för gott. Trist.

Lunch på en turist-pub på Carnaby och sedan tunnelbana ut till Upton Park. Jag tror faktiskt det var mitt nionde besök.

Upton Park

Biljetterna hade med ett visst krångel inköpts online direkt av West Ham. Detta var mitt första besök på Upton Park på några år och givetvis har dom infört samma skitjobbiga system som bland andra Man City har. Säkert bra om man går på många matcher men för den sporadiska besökaren så var det bara bökigt. Först fick man regga sig online som kund innan man kunde köpa biljett, sedan bokade man online och det funkade ju bra förutom att vi inte fick sitta tillsammans. Sedan kommer ett litet fint plastkort hem med posten efter några dagar med den "intankade" biljetten, i alla fall fick jag mitt kort. Min resekamrat fick sitt kort först dan innan avresa efter några påstötningar. Givetvis står det inte heller någon stans var man sitter eller ens vilken läktare man ska in på.

Hörnsituation på Upton Park

Jag gillar verkligen atmosfären utanför West Ham, halvlegala souvenirförsäljare i mängder, fish & chips och hamburgerstank blandas med öl och biffiga snubbar i Stone Island kläder som står å ser hårda ut utanför pubarna. En viss skillnad från Tottenham, Arsenal och Chelsea. West Ham känns fortfarande genuint fotboll medans Gunners, Spurs och Chelsea mest känns som teater.

Greg Halford i Sunderland, tidigare i Colchester

Inne på arenan var det dock väldans tyst och det var mest dom tillresta Sunderland som hördes. Vilken kontrast jämfört med för en 15 år sedan då jag stod på en packad ståplatsläktare och sångerna böljade fram och tillbaka ... "Im forever blwing bubbles" ... jag är faktiskt riktig glad att jag fått uppleva den eran. Jag har varit på de flesta arenor i PremierShite och det är samma sak över allt. Mer teater än fotboll numera. Dom som växer upp nu har aldrig fått uppleva känslan av att stå på en terrace och förlora sig i stämningen. Nu kan man bara uppleva det i mindre skala i de lägre divisionerna och det är nästan patetiskt att det var bättre drag på Colchester-matchen dagen innan inför ett slutsålt Layer Road (5.500) än på ett slutsålt Upton Park (35.000)

Jag uppmanar alla som vill se "riktig" fotboll att gå å se en match i en lägre division!

Matchen var ganska underhållande och slutade 3-1 till hemmalaget West Ham. Efter matchen hamnade man i den gigantiska kön till tunnelbanan. Jag hade totalt glömt bort den från tidigare besök. Vi borde gjort som rutinerade supportrar och glidit in på en pub istället. Det flöt dock på ganska bra och vi var hyfsat snabbt tillbaka på Liverpool Street Station och på tåget tillbaka till Colchester.

Ett snabbt stopp på en pub i Colchester innan vi köpte med oss lite mat till hotellet.

Kikade lite på TV och "match of the day" och sedan blev det sängen då det för min del var uppstigning vid 04 för att ta flygbussen till Stansted och morgonraketen hem till Skavsta.

Måndag 22 oktober
Sitter på flyget hem och skriver detta. Min resekamrat fortsätter denna reserapport om några dagar när han kommer hem efter matchen mot Ipswich.

LÄNK: Reserapport: West Brom och West Ham (del 2)