Sju månader med Milan Lab
Det började som ett futuristiskt projekt, nu är det en av de stora anledningarna till våra framgångar.
På dagens presskonferens var det ingen spelare som fick stå i rampljuset, istället koncentrerade man sig på Milan Lab.
Här följer några kommentarer om vad som hänt under dessa sju månader.
J-P Meersseman (huvudansvarig i Milans läkarteam)
”Milan hade många skador under de senaste säsongerna. Detta pga. av att forskningen inte gav oss tillräckliga svar om varför spelarna skadade sig. Så vi bestämde oss att bearbeta all data om spelarna som vår fystränare Daniele Tognaccini samlat på sig under fyra år. Vi hade till en början 500 000 olika data, vilket inte är så mycket som det låter. Tillsammans med en datorutvecklare sparade vi allting i ett organiserat system. Det är det labbet grundar sig på.”
Daniele Tognaccini (fystränare)
”Vi kan förutse 70% av alla skador. Beviset är de få skador som vi råkat ut för denna säsong. Vi är på rätt väg. Vårt AI-system* är bara sju år gammalt. Det är fortfarande bara ett barn som måste växa upp. Om sju, åtta år kommer det att vara ett effektivt och väl fungernade verktyg.”
”Det är inga problem med spelarnas fysiska form. Det finns ingen spelare som inte har bättre testresultat än i början av säsongen. I matcherna mot Piacenza och Modena, de senaste hemmamatcherna som kritiserades för dåligt spel, i de matcherna sprang spelarna 5-6 kilometer mer än i andra matcher som flutit på mycket bättre. Även när vi spelade som bäst var det vår inneboende kvalité som gav oss vinsterna.”
Carlo Ancelotti
”Milan Lab är som instrumentpanelen på en bil. Med hjälp av den kan jag se trycket i däcken och temperaturen på vattnet. Sen är det upp till mig om jag vill använda bilen i vissa situationer eller inte. Det är verkligen bra att ha koll på spelarnas form så att jag kan låta de som är i bäst form spela.”
Bruno Di Michelis (klubbpsykolog)
”Det är inte bara kroppen som är med på planen, utan hela människan. Vi startade detta koncept för att förbättra individernas välbefinnande. Eftersom vi är uppbyggda av olika delar, en fysisk, en biokemisk och en psykologisk så försöker vi ta tillvara alla dessa delar i vår forskning. Spelarnas fysiska form beror på faktorer från alla dessa områden. Om en av dem inte fungerar, så fungerar inte spelaren.”
* (AI = artificiell intelligens)
marko_u@hotmail.com