Resa: Colchester tur och retur
Underbara Layer Road

Den som ändå fick sova ... Colchester mötte Charlton men vi hann även med Tranemere och Doncaster *uppdaterad med bilder*

2007.09.14 - 2007.09.16

Championship Colchester-Charlton 2-2

League One: Tranmere - Luton 2-1
League One: Doncaster - Crewe 2-0

Layer Road, Colu

Fredagen den 14 september.
Klockan ringer 04.00 vilket är alldeles för tidigt en vanlig dag men nu skulle vi med det tidiga morgonflyget från Skavsta som tydligen ska tillhöra södra Stockholm. Hur som helst så sitter jag i bilen en kvart senare och ytterligare tio minuter senare hämtar jag upp mitt ressällskap för vidare färd söderut. En timme innan flygets avgång står vi tillslut i passkön och väntar på att flyget ska lyfta vilket det gör en kvart för sent. Dock så flyger vi in tiden och landar till en fanfar som Ryanair delar med sig om dom landar i tid.

Väl framme på Stansted Airport begav vi oss mot tåget som tog oss till London. En timme senare var vi vid Kings Kross där vi letade rätt på ett hyfsat hotell till rätt pris. När vi bestämt oss för det så tog vi sen tåget till Manchester där vi skulle bo första natten. Tågresan upp gick bra och tog bara 2½ timme som gick fortare tack vare baren dom hade på tåget.

Hotellet vi bokat låg mitt i stan vid Piccadilly Gardens bara några hundra meter från tågstationen. Efter en mycket kort sightsing så blev det till att besöka puben där båda lunch och dryck intogs. Nu hade klockan hunnit bli 15.00 så det blev en promenad tillbaks till tågstationen och resa till Liverpool där vi skulle se kvällens match Tranmere - Luton. Nu hade ju ingen av oss varit i Tranmere förut så vi hoppade av vid Hamilton Square där vi hoppades att det skulle gå bussar. Det gjorde det också men vi var alldeles för tidiga så vi gick hela vägen istället. Det tog väl cirka 45 minuter och vi passerade Hamilton Central efter en kvart... Nåja, fram kom vi efter ett besök på årets sunkpub längs vägen. Tur att puben utanför arenan var bättre.

Sunkpub i Tranmere

Puben utifrån

Luton tar ledningen i första halvlek som man vinner med 1-0 vilket var i underkant då man var det klart bättre laget. I andra halvlek hemmalaget några byten vilket ska visa sig vara ett lyckodrag för på matchens sista tio minuter vänder man matchen och vinner med 2-1 i en mycket bra match där stämningen var på topp hela matchen.

Tranmere Rovers - Luton Town

Bortalagets läktare är tre gånger högre än ena huvudläktaren

Efter matchen blev det till en promenad igen för att missa tåget med en minut. Den minuten gjorde att vi sen även missade tåget till Manchester med samma minut. Nu fick vi vänta i nästan en timme innan nästa tåg gick så vi var inte tillbaks på hotellet förens 01.00 vilket ju är 02.00 svensk tid.

Lördagen den 14 september.
Skönt att få sova? Jo, men nu fick vi inte det för 05.30 ringde klockan igen då vårat tåg söderut gick inom en timme. Efter varsin snabbdusch och shoppande av frukost på Piccadilly satt vi sen på ett tomt tåg som via Birmingham tillslut tog oss till London igen. Först lämnade vi väskorna på hotellet innan vi begav oss till den heliga staden Colchester.

Frukostmacka på tåget klockan-jättetidigt

Efter ännu en smärtfri tågresa som bestod av ett tåg fullt med Crystal Palace supportrar så var vi tillslut i Colchester. Vi valde första vagnen för där brukar man alltid kunna få sitta ner och det var det inga problem med men nu hade vi extra tur då drickavagnen var placerad i denna vagn.

Väl framme i Colchester tog vi sen bussen till Layer Road där vi hämtade ut våra förbeställda biljetter och sen lät vi VISA kortet gå varmt inne i klubbshoppen. Nu ligger ju inte Layer Road så där jättenära våran pub så det blev en kvarts promenad tillbaks mot stan innan vi äntligen fick våra välförtjänta pints och även en god lunch. Efter ett tag så blev det samma promenad tillbaks till arenan då Corner Bar hade öppnat. Dom öppnar 1½ timme före avspark och ligger perfekt en hel meter från vårat insläpp.

På väg till Layer Road ... det ser varmt ut

"Layer Road" och "Colu" på supporterbaren före matchen

Bra fotboll och bra stämning på Layer Road där Colchester är det bättre laget men man tappar 2-0 till 2-2 då Colchester får spela med en man mindre nästan hela andra halvlek. Trots att Charlton fick spela så länge med en man mer så har man ingen riktigt bra chans att avgöra utan det är Colchester som är det bättre laget och är närmast att avgöra matchen som slutar 2-2.

Hoppahögst-tävling med knä-i-ryggen-special

Charlton med Colchester förre manager Phil Parkinson som andre manager måste nog träna uthållighet bättre för att tre spelare får utgå på grund av kramp måste vara ett underbetyg till laget.

Sheringham

Spel framför Terrace 3

Colchester - Charlton 2-2

Matchprogram på puben efter matchen

Efter matchen blev pubsnack om att Colchester såklart var det bästa laget vad annat var att vänta. Vi arbetade oss mot tågstationen vilket kan ta tid då det finns massor av pubar på vägen. Vi stannade på ett flertal av dom och även på kebaberian där middagen intogs. Tillbaks ganska tidigt i London då vi båda var hyfsat trötta och slitna efter att knappt ha sovit något på två dygn. Tittade lite på Match of the Day innan man somnade alldeles för tidigt.

Söndagen den 15 september.
Nu fick vi äntligen sova till vi vaknade och det gjorde vi klockan 09.00 precis då frukosten hade slutat serverats. Då vi inte hade allt för bråttom låg vi kvar och slöade i någon timme innan vi begav oss till Doncaster för matchen Doncaster - Crewe.

Det hade hänt en del sen vi var där sist. Ett stort shoppingcentrum precis bredvid tågstationen där Debenhams hade en superrea så VISA kortet fick gå varmt igen. Efter en kortare promenad på stan började vi gå mot arenan. Vi kom cirka 100 meter då vi bestämde oss för att ta bussen. Klart värt £ 1-10.

Doncaster har en ny fin arena med 15.000 sittplatser som dock saknar sin charm men vilken ny arena har charm?

Doncasters nya arena

Förr spelade man på Belle Vue vilket nog var den värsta arenan i England. Det är i alla fall den arena jag frusit mest på i hela mitt liv!

Nu var det mycket varmare. 20 grader varmt men vad hjälper det när matchen var urkass och stämningen likaså. 2-0 slutade det till hemmalaget i alla fall.

Trevlig men lite charmlös arena i Donny

Bussen in till stan missade vi då den gick precis när vi kom fram. Undrar hur dom tänkt sig man ska hinna med den då vi stannade till slutsignalen och sen gick vi. Tydligen ska man lämna fem minuter innan.

Väl inne i stan igen hittade vi några av pubarna vi besökt tio år tidigare så det blev ett återbesök. Efter någon timme bytte vi pub och sen blev det några besök på tågets lilla pubvagn. När vi tillslut kom fram till Kings Kross låg vi efter med maten men det ordnade vi till snabbt då KFC fick äran att ta våra sista pengar.

Måndagen den 16 september.
Hemresa tyvärr och ny väckning före tuppen. 04.00 ringde klockan. 04.30 gick bussen från Kings Kross till Liverpool Street där tåget till Stansted går. Flyget hem gick utan problem och ny fanfar när vi landade.

Härligt att återse Layer Road igen. Nu är det bara att planera nästa resa som för min del sker i november. Kan ju komma att bli en tidigare.