Resa: Till Manchester!
Swedish Branch

Vi lägger ut gamla reserapporter och nu är det mötet mot Manchester City på Maine Road, Manchester 1998

1998.10.30 - 1998.11.01

Division 2: Manchester City - Colchester 2-1

Division 1: Bolton - Sunderland 0-3

Layer Road, Colu, SwedishDad

Fredagen den 30 oktober
Tre glada svenskar lämnade ett grått och trist Stockholm och flög till ett ännu gråare, tristare och regnigare Manchester. När vi kom fram till Manchester Airport tog vi en taxi till vårt hotell som låg i Sale strax utanför Manchester. Efter att ha checkat in på hotellet tog vi spårvagnen in till stan och promenerade omkring lite. Vi avslutade kvällen med att gå och äta innan vi tog oss tillbaka till hotellet.

SwedishDad, Colu och Layer Road utanför Arlanda på väg till Manchester och division 2 matchen mellan stora Manchester City och lilla Colchester United

Lördagen den 31 oktober
Äntligen match! Manchester City mot Colchester United på Maine Road en fight man hade sett fram till ända sedan spelprogrammet blev klart i juni. Vi tog en liten turist-sväng på stan innan vi drog oss mot Piccadilly Station och en Irländsk Pub där vi träffade lite fler Colchester supportrar. Där åt vi och tog ett par pints innan vi tog bussen ner till Maine Road.

På en pub vid Manchester Piccadilly före matchen. Vi väntar in fler U's supportrar som är på väg upp med tåg från "södern"

Utanför Maine Road, Manchester Citys arena. Något större än Layer Road ...

Det var en mycket bra stämning bland de runt 2000 Colchester fansen som var samlade i hörnet på ena kortsidan. City fansen var oväntat tysta och det var inte mycket sånger som kom från deras gigantiska Kippax Stand som man hört så mycket om innan. Det var först när City fick in sitt andra mål som deras publik tände till lite grann.

-Stand up if you love Col U! Några av de 2000 Colchester supportrarna uppe i Manchester. Det var otroligt bra drag på Colchester under hela matchen. Synd bara att Manchester City supportrarna envisades med att kasta mynt på oss i nittio minuter.

Flaggan på plats, matchen kan börja!

Halvtids öl i baren på Maine Rd och fortfarande står det faktiskt 0-0!

Det stod dock 0-0 i halvtid och the U's försvarade sig ganska bra mot anstormningen från City. Man föstod ganska tidigt att oavgjort var rena drömresultatet. Litet trist bara att Citys första mål kom på en något tvivelaktigt dömd straff. 2-0 följde kort efter. Colchester reducerade sedan till 2-1 men var aldrig direkt nära att kvittera.

Man City förde spelet men dominerade inte så kraftigt som vi nog hade räknat med

Kippax Stand där dom vokalare man City sägs hålla till ...

Kamp om bollen framför massiva och förvånansvärt tysta Kippax Stand

Manchester City - Colchester United och Maine Road ÄR stort ...

Colchester skjuter utanför ...

Efter matchen stack vi tillbaka till Puben vid Piccadilly Station där vi mötte upp fler Colchester supportrar. Stannade ett slag och läste om matchen i tidningen som redan kommit ut. Vi gick sedan och åt på en Italiensk restaurang innan vi avslutade kvällen framför gas-brasan i den lilla hotellbaren.

Söndagen den 1 november
Vi lämnade vårt trevliga hotell i Sale och tog spårvagnen in till Manchester där vi lämnade in väskorna på stationen och tog tåget till Bolton och den nybyggda Reebok Stadium.

Bolton och Sunderland möttes i division 1. En ganska rolig match som Bolton inledningsvis dominerade men där Sunderland gjorde målen. Det blev 3-0 och vi skyndade oss tillbakaka till Manchester för att hämta väskorna och sedan fortsätta till flygplatsen. Efter lite strul och lätt jogging mellan terminaler och incheckning kom vi tillslut på planet.

Vi landade på Arlanda vid 22-tiden och Layer Road som jobbade natt åkte till jobbet medan vi andra åkte hem för en välförtjänt vila...

Det var en rolig men lite stressig resa. Även om det inte gick så bra resultatmässigt så var det en upplevelse att se Colchester spela en ligamatch inför nästan 25.000 personer. Vi har visserligen sett Colchester på Wembley två gånger inför större publik men det här var ligaspel på bortaplan ... mäktigt!

Vi blev sedan omnämnda i The Sunday Times!

----------------------------------------------

MANCHESTER CITY 2
COLCHESTER UNITED 1

" ... It is a toss-up whose supporters are more besotted - three Swedes who flew in from Stockholm to watch Colchester United, while Manchester City's excptional thousands still turn up, but booed their team of at half-time ... "