Resa: Tre matcher och en väckarklocka

Äntligen var det dags för en ny Englands resa. Colchester mötte topplaget MK Dons på bortaplan och vi åkte över. Som bonus blev det två andra matcher.

2009.01.09 - 2009.01.13

League One: MK Dons - Colchester 1-1

Championship: Ipswich Town - Sheffield W 1-1
Premier League: Wigan - Tottenham 1-0

Layer Road, Colu

"Layer Road" skulle fylla en massa jämna år samma dag som vi mötte MK Dons borta så vi tyckte det kunde vara en lämplig resa att se toppfotboll och fira födelsedag samtidigt. Dessutom hade ingen av oss varit över på någon match sedan början på säsongen då det var hemmapremiär på nya arenan. Diverse flyttar och tillkomst av små barn hade effektivt hindrat för Englands resor.

Precis när vi bokat resan så får Sky för sig att visa MK Dons-Colchester på TV av någon obskyr anledning, och flyttar matchen från lördag till måndag. Nu när vi blivit nedflyttade en division så trodde man ju att man skulle vara "förskonade" från sånt … men inte då. Hastigt ombokande flygbiljetter så var allt klart för en ny tripp till England.

Fredagen den 9 januari
"Layer Road" startar sin resa redan på fredagen. Flyget från Arlanda skulle gå klockan 07.50. Var på pendeltågsstationen exakt samma tid som på väg till jobbet i vanliga fall men nu åkte jag norrut till Märsta istället för tåget söderut. Väl i Märsta tog jag sen bussen och var snart på Arlanda där jag sen checkade in både mig själv och väska i en såndär apparat där man nu sköter allt själv. Efter att ha fönstershoppat lite i tax-freebutikerna gick jag sen till gaten bara för att mötas av beskedet att flyget var försenat på obestämd tid då vädret var bedrövligt i London. Typiskt då det äntligen blivit några grader över noll i Stockholm. Kaptenen var även ute i gaten och beklagade sig över förseningen och när han pratade fick vi en ny starttid som var om en halvtimme vilket innebar att alla fick bråttom på planet för skulle vi missa starttiden skulle vi få vänta i flera timmar. Flyget kom iväg 40 minuter försenat men man flög faktiskt in det mesta men sen fick vi snurra runt ovanför London så vi blev till slut en timme försenade. Nåja, jag var ju framme trots allt.

Väl i London var vädret sen underbart med -2 och strålande sol. Snabbtåget in till Paddington och en promenad till Bayswater där vi via våra kontakter fixat ett hotell för 56 pund/natt (28/man) mot normala 169/natt och rum. Kändes ju som en bra deal för oss.

Checkade in på hotellet och gjorde nog ett världsrekord i att vara kort tid på rummet för jag satte bara in väskan på rummet och sen ut igen. När jag lämnade lämnade in nyckel två minuter efter jag checkat in såg dom lite förvånade ut men jag skulle ju till Colchester och kolla in klubbshoppen. Tåg från Liverpool Street och kom till Colchester 13.20 och nu var det en otroligt tjock dimma så mitt planerade besök på gamla arenan Layer Road ställdes snabbt in och färden gick istället direkt till den nya Weston Homes Community Stadium.

Busshållplatsen låg precis utanför stationen men då det saknades en tidtabell så började jag att promenera för att självklart bli omkörd av bussen någon minut senare. Promenaden tog en halvtimme och ingen mer buss körde om mig. Hade jag inte varit där förut hade jag nog aldrig hittat dit för dimman var ju så tjock att man såg inte arenan från stora vägen. Såg först arenan när man kom 100 meter från den.

Weston Homes Community Stadium ... typ

Efter att ha “plundrat” klubbshoppen och hämtat ut våra förbeställda biljetter till måndagens match, där Colchester ska möta MK Dons på bortaplan, gick sen promenaden tillbaka mot stationen men ett välförtjänt stopp på puben närmast arenan, Dog & Phesant, och någon pint eller två senare fortsatte promenaden mot stationen. Puben Bricklayers kom dock i vägen.

Skulle ta tåget runt 16.00 tillbaka till London men något växelfel utanför Ipswich (var annars) gjorde att tåget blev försenat och även jag. Tillbaka på hotellet strax efter 17.30 och började inse att dagens match mellan Reading-Watford låg i farozonen för mig. Det fina vädret hade även övergått i kallt och ruggigt väder med bitande kylig vind så en middag på Pizza Hut fick det bli istället för en iskall match på Madejski Stadium. Var ju även allt annat än pigg så efter middagen och en liten promenad för att hitta en pub i Bayswater som visade andra halvlek. Gav snabbt upp och jag återvände hem och hotellbaren istället. Väl uppe på rummet igen stöp jag i säng då jag ju varit igång hela dagen och klockan hade ju trots allt hunnit bli ganska mycket.

Lördagen den 10 januari
Vaknade upp alldeles för tidigt då rummet var iskallt då den Engelska isoleringskonsten visade sig från sin bästa sida. Några timmar senare och ett antal SMS med "Colu" som skulle ansluta på lördagen blev det en promenad till Paddington där jag väntade in honom på puben. Där kunde jag även följa morgonnyheterna och se vilka matcher som var inställda och det var ju i stort sätt alla matcher. När väl "Colu" kom så var tiden mycket knapp och alternativen mycket få.

//Layer Road

// Colu fortsätter ...

Min klocka ringde okristligt kvart över fyra på morgonen. En snabb dusch och en ännu snabbare packning av väska. Detta skulle bli en låååååång dag. Först skulle jag med 5-tåget till Arlanda å sen vidare med SAS till Heathrow kl 7.50. Så är det att bo i de västmanländska skogarna som jag numera gör.

En kall järnvägsstation strax före 05.00 på morgonen

Smidig tågresa och eftersom jag hade checkat in flyget dagen innan så var det bara att knalla in på Arlanda. En kletig cider klockan 06.06 på morgonen gick ner med viss övertalning. Kom fram till gaten och flyget var försenat på obestämd tid på grund av dimma och frost i London, samma problem som för min kollega dagen innan alltså. Fick sedan information om att bording skulle ske kl 9. Gott om tid att ta en G&T i baren. Helt plötsligt ropade dom ut mitt namn för final call. Ombordstigningen hade påbörjats tidigare.

Landade på Heathrow lite över en timme sent klockan 10.15 och eftersom vi hade Brit Rail-kort för hela vistelsen så tog jag hellre Expresståget in till Paddington på tjugo minuter än att sitta och skaka på tunnelbanan nån timme. Min resekollega tillika födelsedagsbarnet väntade på Paddan.

Ett ganska kallt London med några minusgrader var ju inte så lovande vad det gäller spelbara planer. Snabb koll på klockan och mobilen. Vilka matcher skulle spelas? Redan på fredagen hade ett tiotal matcher ställts in på grund av kylan. Dessutom vilka matcher skulle vi hinna till nu när jag var en timme sen? Jag fick ett sms från ”Layer Road” att hälften av alla matcherna var inställda.

Till hotellet för att lämna bagen och fundera lite på vad vi skulle göra. Nu fanns det inte många alternativ. Jag fick tag på Colin som jag tidigare jobbade med på CUFC. Han var nu på Sheffield Wednesday och han fixade fram två fribiljetter från deras lagkapten … så helt plötsligt var vi på väg till Portman Road för mötet mellan Ipswich och Sheffield W. ”Layer Road” var inte jätteglad precis. Kul att fira sin födelsedag i Ipswich, hehe. Nåja biljetterna var ju i alla fall gratis.

Det var en ganska bra match vi fick se. Bra drag bland SW supportrarna där vi stod på långsidan. ITFC var desto tystare, dröjde en halvtimme tills man hörde första sången från dom. Matchen svängde fram och tillbaka och även om inte spelet var jättebra så hade båda lagen en del målchanser. Som neutral så var det en rätt rolig match men det lät på båda lagens supportrar som dom var missnöjda med spelet och sin utdelning. 1-1 var väl ett ganska rättvist slutresultat inför bara 22.000 på Portman Road.

En Colchester-tröja funkar alltid i Ipswich

Födelsedagsbarnet framför Portman Road

Snik-biljetter från Sheffields W's lagkapten, tack för det!

Drag på SW läktaren när spelarna kommer ut

Ipswich försöker till ingen nytta

Sheffield W pressar på ...

... och gör rättvist 1-0

En trevlig polisman tog bilden efter matchen

På puben The Mannings i Ipswich, några kompisar mötte upp efter matchen

Hej då å tack för idag Portman Road ...

Efter matchen mötte vi upp några Colchester-supportar som bor i Ipswich och gick ut med dom på en trevlig pub i stan innan vi drog tillbaka mot stationen via en drive-in KFC.

Tillbaka på Liverpool Street Station gjorde vi ett stopp på den gigantiska puben Hamilton Hall en trappa upp sedan blev det tunnelbanan hem till hotellet igen. Lite sen middag på Queensway innan man stöp i säng.

Söndagen den 11 januari
Klockan ringde 07.00 för dusch och frukost 07.30. Sedan tog vi oss så snabbt som möjligt till Euston Station. Tåget gick 08.45 och vi skulle upp till Wigan för Premier Leaguematchen mellan Wigan och Tottenham. Matchbiljetterna hade vi fixat på telefon nån vecka före resan och dom kostade "bara" runt £20 styck, vilket är otroligt billigt för PremLeague.

Resan upp tog runt 3 timmar och vi ägnade oss åt kortspel och läsa usla tabloidtidningar om lördagens få matcher.

Uppe i Wigan hann vi med en kort sväng på stan som så sakta började öppna. Pubarna var igång och det var en hel del Tottenham fans på plats redan. Vi gjorde ett snabbt stopp på en pub innan vi gick ner till arenan som ligger bland en massa supermarkets och outlets. Ganska trist område men så ser det ju ut mer och mer med dagens nybyggda moderna arenor. Då vi redan besökt Wigan en gång tidigare så var det ingen större vits att gå runt utanför. Vi gick in och satsade lite pengar på diverse resultat och målskyttar samt avnöjt en skållhet paj eller två.

Även denna match var lite småtrevligt att titta på som neutral. Framförallt första halvlek. Spelet svängde fram och tillbaka och vi hade bra platser ute på kanten på ena långsidan, där ett par tusen Tottenham stod för det mesta av dagens stämning. Wigan var ganska tysta även om dom hade ett mindre gäng som förde lite liv på andra långsidan.

JJB Stadium

Mumsig mat från paj-kiosken

Wigan försvarar en hörna

Skott kommer

Nygamle Defoe i Spurs

Tottenham supportrarna huserade på kortsidan

Andra huvudläktaren

Wigan Station å London tåget kommer just in

Efter matchen gick vi tillbaka in mot staden och hoppade in på samma pub som före matchen. Nu var det betydligt glesare med folk och vi passade på att äta en sen lunch. Såg sedan att vi skulle hinna med 17.09 tåget till London så vi skippade dricka nummer två och gick istället dom tre minuterna ner till stationen och tog tåget söderut igen.

På hemresan hamnade vi precis vid resturangvagnen och det passade vi på att utnyttja. Några G&T samt flera spel av "finns i sjön" och "tre-kort".

Framme på Euston gjorde vi några stop på pubarna i området innan vi tog bussen hem till hotellet. Hemma vid midnatt nån gång.

Måndagen den 12 januari
Klockan ringde 06.30, frukost 07.00 och sedan tunnelbana till Liverpool Street Station för att ta tåget till Colchester. Jag ville besöka klubbshopen och kika lite på stan. Bortamatchen mot MK Dons började först vid 19.45 och vi hade gott om tid att hinna till Colchester fram och tillbaka. Dessutom hade vi ju skaffat tågkort så dom ville man ju passa på at utnyttja.

Framme i Colchester så hoppade vi av i Colchester Town och tog sedan buss 64 till gamla Layer Road. Där vi gick runt och fotade lite. Tyvärr kunde man ju inte komma in på arenan så vi fick nöja oss med att gå runt och försöka fota över murar och portar.

Tågskylt som ger information

Entrén till Barside och Corner Bar på gamla Layer Road

En bättre begagnad arena till salu

Då man inte fick komma in fick man hitta egna lösningar

Huvudläktaren står i alla fall kva

Jämför med första bilden ... nu ser man en arena oxå

Vårat nya fina hem

"Layer Road" poserar

Efter besöket på Layer Road så blev det buss 64 tillbaka in till stan och sedan byte till 2:an upp mot nya arenan. Det var ju min tur att shoppa loss. Dessutom var det skönt att se att det faktiskt hänt lite på nya arenan sedan i somras. Det är lite mer Colchester över den nu. Klubbmärke på plats. Arenans namn.

Klubbshoppen var välfylld och det fanns för engångsskul riktigt mycket att köpa. Jag hade även bett klubben fixa en signerad present till "Layer Road", och samtliga spelare hade signerat en matchtröja och ett födelsedagskort åt en av de "galna svenskarna".

"Layer Road's" fina signerade tröja

Vi hade tänkt att hinna med ett stopp på Dog & Pheasant uppe vid arenan men valde istället att ta bussen ner till Colchester Station. Vi skulle ju tillbaka till London och hotellet för att lämna shoppingkassarna.

Det blev bara en kvart på rummet innan vi skulle vidare. Vi skulle möta några Colu som jobbar i London vid puben The Harp nära Leicester Square. Det är så trista pubar runt MK Dons arena att det är bättre att stanna kvar i London och sedan ta tåget en timme till MK, eller snarare Bletchley, som den närmaste stationen till arenan heter.

Vi var ett tiotal Colchester supportrar som gemensamt tog tåget från Esuton, mitt i rusningen så klart.

Färdkost på tåget

Framme i Bletchley hittade vi en pub precis vid stationen så det blev ett snabbt besök där innan vi fick ett sms från några andra vi kände så då blev det byte av pub. Vi fick sedan lift sista biten till arenan och det var ju inte helt fel eftersom det var en bit att gå.

MK Dons har en helt nybyggd arena som dessvärre inte ser helt klar ut. Stolarna var dock bekväma och man såg ganska bra från bortahörnet även om man var lite väl långt borta från spelet ibland. Några hundra Colchester supportrar hade trotsat vardagskvällen, tv-matchen och det pissiga vädret och tagit sig till MK Dons. Stämningen var väl hyfsad men varför sprider folk ut sig så?

Colchester i gult till anfall

Yeates försöker ta sig förbi

Layer Road och Colu på läktaren i MK Dons

Festligt och fullsatt? Njaaa

Scott Vernon skottar

Colchester gjorde en bra match där man effektivt stängde ner topplaget MK Dons. Jag tyckte det var en ganska dålig match och stundtals tråkig, men det kan ha varit nervositeten snarare än objektiviteten. Sedan att det var mörkt, kallt och blött gjorde ju inte saken bättre. Andra vi talade med tyckte det var en bra match. Hursom helst så tog Colchester ledningen genom Platt i 13:e minuten. Efter en timme får MK en man utvisad och det kändes som vi faktiskt hade chansen att sno alla tre poängen men MK Dons kvitterar nästan omgående på en fast situation och det stod helt plötsligt 1-1. Jag tyckte MK spelade bättre efter utvisningen. Colchester hade några chanser att avgöra, bland annat missade Gillespie öppet mål i slutsekunderna när han istället lade bollen strax utanför målet .

Platt jublar efter 1-0

Colchester spelarna tackar dom tillresta supportrarna

Efter matchen fick vi lift tillbaka till stationspuben av några vänner. Vi slank in och tog några sista pints i väntan på tåget. Vi trivdes ganska bra och det är alltid trevligt att analysera dagen och matchen innan man åker hemmåt. Vi lät några tåg passera och helt plötsligt var det dags för kvällens sista London-tåg så det var bara att plocka med sig sina saker och hasta iväg. Pubägaren hade snällt nog sålt några cider som vi diskret fick ta med oss som färdkost.

När vi kom upp till stationen hade dom angivit fel perrong och vi höll så när på att missa sista tåget. Vi var smått förbryllade varför det kom in ett tåg på en helt annan plattform. Vi fick gena över spåren och kasta oss in på tåget som sedan lämnade Bletchley.

Tillbaka på puben i vid stationen

Welcome? Nja, goodbye snarare

Läsning av matchprogram på hemsresan

Tillbaka vid Euston strax efter midnatt och det fanns inte många matställen öppna så det fick bli en Burger King innan vi rörde oss "hem" till Bayswater.

Tisdagen den 13 januari
För en gångs skull behövde vi inte ställa väckarklockan. Vi behövde inte lämna hotellet förrän 11 så det blev sovmorgon och frukost innan man rafsade ihop packningen och checkade ut fem i elva.

Tunnelbanan till Heathrow tog bara en timme och vi hade gott om tid att strosa runt och titta i affärer. Köpte med oss lite käk eftersom snål-SAS inte bjuder på mat längre.

Händelselös flygning och sedan var det bara att ta sig hem från Arlanda.

Slutord
När matchen flyttades från lördagen till måndagen var vi ju inte speciellt nöjda över flytten för det hade ju självklart varit roligare att åka den hyfsat korta resan till MK på en lördag. Nu var det ju svårt för U’s fans att hinna dit en vardag och med tanke på MK Dons historia stannade många hemma och tittade på TV istället. När sen kylan kom till UK helgen innan blev man ju än mer orolig för att matchen skulle ställas in. En kvällsmatch är ju inte bästa medicinen för kalla fotbollsplaner. När vi sen letade efter matcher på lördagen och vi även visste att det skulle bli flera plusgrader på måndagen var vi istället mycket nöjda för att matchen flyttades då den garanterat blivit inställd på lördagen. Så vi får väl tacka SkySports för att vi kunde se matchen.

De tidiga mornarna till trots så var det en jäkligt rolig resa med tre matcher på lika många dagar och med ett hyfsat godkänt Colchester resultat.

Tillbaka till "Våra Resor"