Lagbanner

Championship: Colchester - Sheffield Wed 4-0

inga

Layer Road, Tess, Colu

Då jag var tvungen att ta ut två semesterdagar innan november så tittade man i kalendern och såg ju att Colchester mötte Sheffield Wednesday hemma på onsdagen den 18 oktober. Att sen RyanAir bara ville ha 226 kronor inklusive skatter och annat trams för en tur och retur till Stansted gjorde ju att saken var klar.

Onsdagen den 18 oktober
Som vanligt upp alldeles för tidigt då flyget från Nyköping går just alldeles för tidigt. Vaknar klockan 04.00 trots att jag har väckning 04.30!!!

Efter en snabbdusch så sitter jag i bilen 04.30 och är på Skavsta straxt innan 06.00 då jag tog en liten paus på vägen för att tvätta vindrutorna och fylla på spolarvätskan då det var dålig sikt på grund av dimman.

Flyget blir tjugo minuter sent på grund av samma dimma men iväg kommer vi och på flyget får jag sällskap av en gammal barndomskamrat som jag inte sett på över tio år.

När vi sen ska landa blir vi ytligare fyrtiofem minuter försenade då dimman även har hittat till Stansted. Nu var det ju ingen brådska då klockan bara är 09.00 lokal tid och matchen börjar ju först om elva timmar så jag skulle nog hinna även om jag gick till Colchester. Men det gjorde jag inte utan satte mig på Stansteds pub O’Neills och väntade in nästa buss som skulle gå 10.00

Bussresan tog som vanligt en timme och vid framkomsten gick jag till The Fox & Fiddler där lunchen intogs innan jag tog mig mot Layer Road för att hämta upp våra förbeställda biljetter. Nu hade det även börjat regna så jag hade ju inte allt för bråttom tillbaks in till stan igen så jag hoppade in i Club Shopen. Efter att låtit visakortet gå varmt inne i klubbshopen tog jag mig in på arenan och hängde upp våran svenska flagga, tog även några kort på den nybyggda sittplatsbortaläktaren. Då det regnade ännu mer nu så höll jag mig kvar inne på arenan och pratade lite med Matt som är mediaansvarig för klubben.

Efter någon timme så slutade det regna så nu vågade jag mig ut igen och hamnade på puben Dragoon där det blev dagens fjärde pint innan jag checkade in på mitt hotellrum.

Nu blev det till att försöka sova någon timme och det gick riktigt bra. När klockan närmade sig 18.00 begav jag mig ut igen och via en kycklingwrap från ett gatukök så hamnade jag på den nyöppnade puben Fat Cat som ligger mittemot Dragoon. Där träffade jag en massa bekanta som jag pratade med innan jag tog mig mot arenan där jag tillslut träffade Colu med sällskap som tagit ett senare flyg från Sverige och även det var försenat så dom kom precis till matchen skulle börja.

Själva matchen var inte så mycket att säga om där Colchester är det klart bättre laget i första halvlek och leder med 1-0 efter mål av Jamie Cureton men man borde nog haft ett mål till då spelövertaget var stort.

Andra halvlek är bara sekunder gammal då Curo har en ny chans men bollen rensas undan på mållinjen. Nu börjar Sheffield ta över och har flera fina chanser och minst en gång är man säker på att det ska bli 1-1 men man missar grovt från bara fem meter då man skickar ut bollen över läktaren vilket är svårare än att göra mål.

Sheffields första tio minuter i andra är riktigt bra men när Greg Halford får på en drömträff från trettiofem meter så blir det 2-0 när bollen letar sig upp i krysset helt otagbart för målisen. Bara minuter senare så gör Chris Iwelumo 3-0 på ett välplacerat skott från tjugofem meter. Sheffield ger upp och Colchester har uppvisning och när Karl Duguid gör 4-0 är lyckan på topp.

Efter matchen så blir hamnar vi på Drury Arms där Colu får sin första pint för dagen och den försvinner ner fort så både tvåan och trean hinner ner innan han måste ta en taxi för att hinna med sista tåget till London då Paul stannar där över helgen.

För min egen del gick jag vidare till Dragoon som nästan skulle stänga men jag han med två pints i alla fall då det fortfarande var folk kvar i puben.

Sen blev det sängen och det tog inte många minuter innan jag låg och sov.

Tordagen den 19 oktober
Inte allt för pigg men upp till frukosten kom jag. Efter en skön dusch, trots att den var i England, så tog jag flygbussen tillbaks till Stansted och där hamnade jag i hopplöst långa köer i säkerhetskontrollen.

Flyget skulle gå 13.30 men då det tydligen varit dimma igen på morgonen så blev det försenat även nu. En timme försenat kom jag sen hem.

Leeds den 11 november är nästa för min del. Då blir vi tre svenskar som åker över.