Lagbanner

Resa: Mot Championship!

Mer gamla resor och nu har turen kommit till påsken 2006 när drömmen började slå in.

2006.04.15 - 2006.04.18

League One: Chesterfield - Colchester 2-2
League One: Colchester - Tranmere 1-0

Aston Villa - Birmingham 3-1

Layer Road

Lördagen den 15 april
Då det blev en liten sen bokning så åkte jag först på lördagen med det väldigt tidiga flyget från Nyköping.

Lämnade mitt hem 04.30 vilket faktiskt var en liten sovmorgon mot dom vanliga 04.00. Var lite orolig då jag körde ner för det var ganska tjock dimma på sina ställen men den släppte sista kvarten. Straxt innan 06.00 var jag så i utkanten av Nyköping vid Skavsta flygplats. Nu hade jag checkat in via nätet så det var bara att parkera bilen och gå till säkerhetskontrollen på en gång.

Flyget kom av okänd anledning iväg ca 20 minuter för sent vilket innebar att jag faktiskt började få lite om tid trots att resan knappt hade börjat. Jag skulle ju upp till Chesterfield och det innebar några byten och inte allt för många avgångar. Det fanns några alternativ till resan dit och det var att åka via London 08.00 eller 08.15 eller så ta tåget från Stansted mot Birmingham för byte i Ely som gick 08.25 Tåget via Ely tar nästan en timme längre så därför ville jag försöka hinna med Londontåget.

Nu kan man om man ha tur hinna med 08.00 men 08.15 är det absolut inga problem med men nu var ju flyget försenat ... Inte blev det bättre av att dimman hade flyttat från Södermanland och begett sig till Essex så vi fick snurra runt ett tag men 08.15 klev jag av flyget så det blev till en liten språngmarsch från gaten genom passkontrollen. Efter ett obligatoriskt stopp i biljettluckan så spurtade jag till tåget som skulle gå 08.25. Jag hann med tåget med trettio sekunders marginal. Först nu kunde jag slappna av för första gången den här morgonen.

Efter bytet i Ely så kom jag till Chesterfield 12.18 helt enligt tidtabell.

Gick mot arenan där jag hittade en pub som även visade Bolton-Everton så där blev jag kvar tills det var dags för den riktiga matchen.

1800-tal? Nä utomhus-toaletter på Recreation Ground i Chesterfield

Snart dax för avspark

Kunde dom inte byggt läktaren närmare plan?

Chesterfield som inte hade vunnit sedan januari började bäst och gör 1-0 efter bara tre minuter efter lite väl passivt försvarsspel från Colchesters sida. Inte blev det bättre när man efter en ganska tveksamt dömd straff också gör 2-0 bara en kvart senare. Det är Karl Duguid som halkar och drar sen ner Chesterfield spelaren men domaren friar innan linjedomaren som står klart sämre till vinkar för straff. 2-0 och stor uppförsbacke. Mark Yeates gör ett mycket viktigt mål på sista sparken i första halvlek vilket gör att det bara är 2-1 till hemmalaget i halvtid.

Chesterfield tar ledningen med 2-0 på straff efter bara 18 minuter

Chris Iwelumo har just gjort 2-2 med en kvart kvar

I inledningen av andra är det bara Colchester men Chesterfield gör allt för att försvara sig men med cirka kvarten kvar trycker Chris Iwelumo in 2-2 vilket också matchen slutar trots flera mycket bra chanser från båda lagen i slutet där båda lagen hade varsitt stolpskott i slutminuten.

Efter matchen blev det ett kortare pubstopp innan tåget till London.

Tåget kom till London St. Pancras före utsatt tid så det var bara att ta sig direkt till hotellet som låg en minut från stationen. Efter att ha checkat in så somnade jag på någon minut.

Påskdagen den 16 april
Eftersom jag hade somnat tidigt så vaknade jag tidigt också. Hängde på låset när frukosten öppnade 07.30 och där åt jag en mindre hälsosam engelsk frukost.

Strax efter klockan 8 tog jag en kort promenad till Euston Station där tåget till Birmingham gick ifrån. Jag skulle ju se derbyt mellan Aston Villa - Birmingham. Resan upp gick utan problem och snarare att det gick för fort då vi vid varje station fick vänta i nästan tio minuter för att "komma ifatt" tidtabellen igen.

Väl framme i Birmingham hade dom satt in extratåg som tog mig hela vägen till Villa Park.

Utanför Villa Park

Matchen som började 12.00 var ett mycket viktigt derby som i stort sätt avgjorde vilket av lagen som skulle trilla ur Premier League. Jag hade fått via en bekants bekat tag på en mycket bra biljett på övre Holte End ovanför dom svenska Villafansen som satt på den nedre läktaren.

Villa utan skadade Olof Mellberg började bäst och tar ledningen när en helt omarkerad Milan Baros enkelt gör 1-0 så är det bara rättvist även om målet kunde underkänts då det var en farligt hög spark som föranledde inlägget till Baros. 1-1 kom inte allt för långt efter då Chris Sutton också helt omarkerad för göra mål som då inte är helt orättvist. Första halvlek slutar 1-1 och stämningen är på topp. I den andra halvleken avgör sen Aston Villa efter två snygga mål där direkt avgörande 2-1 är det snyggast med en cykelspark från unge Gary Cahill som gör sitt första mål för klubben. Även det målet borde dock blivit avblåst då det var offside i ett tidigare läge på en spelare som deltog i spelet. Baros avgör definitivt på slutet då han gör sitt andra mål och fastställer till 3-1.

Villa Park och derby mot Birmingham

Nära mål ...

En kul match med otroligt laddad stämning på läktarna som nog bara kan jämföras med ett derby mellan AIK och Djurgården. Lite småstökigt efter matchen då man såg en massa poliser springa omkring i parken utanför Villa Park men jag tyckte det var roligare att ta lokaltåget tillbaks till Birmingham New Street istället. Väl inne i stan letade jag reda på en av få öppna pubar där jag stannade några timme där även lunch/middag intogs.

Tillbaks i London runt 19.00 så det blev en liten pubrunda från Euston till Kings Cross innan jag somnade framför Match of The Day.

Annandag påks den 17 april
Resans andra Colchester match stod på menyn. Hemma mot Tranmere Rovers i en ny måste-match för Colchester.

Jag började med att försova mig lite så efter en ny mindre hälsosam frukost så tog jag bussen till Liverpool Street Station då Circle Line var avstängt under helger på grund av ombyggnad (vilket den varit i flera år nu...). Bussen tog bara tio minuter så det gick ju lika fort plus att man slipper springa omkring i massa olika gångar som dom har i tunnelbanan.

Eftersom jag försov mig så missade jag det tåg jag ville ta så nu blev det ett lite långsammare tåg istället som stannar på nästan varje station istället för att bara dundra på. Till Colchester kom jag i alla fall. Efter jag gått och tittat på stan ett tag så åt jag dagens lunch på Playhouse innan jag gick vidare till nästa pub Fox & Findlers som är nästa dörr. Där träffade jag en massa bekanta som jag samspråkade med innan vi gick till matchen.

Colchester - Tranmere och lite tumult som sedan leder till utvisning av en Tranmere spelare.

Ett välbesökt Layer Road under en strålande vårsol. Colchester inledde ganska nervöst men det gick över ganska snabbt men inte så många målchanser dock.

Nu fick man lite hjälp av att Tranmere åker på en utvisning efter bara tjugofem minuter. Nu dröjer det nästan en timme innan vi får hål på Tranmere då Wayne Brown skruvar in en frispark in i mål.

Colchester vinner med 1-0 och går upp på andra plats då Brentford tappade i slutsekunderna i sin match.

Colchester pressar på framför Layer Road End

Efter matchen blev det The Dragoon där jag träffade än fler bekanta som jag samspråkade med och vi pratade om det nya livet i Championship nästa år. Några timmar och många pints senare hade jag lovat att åka på sista matchen mot Yeovil borta som kunda avgöra allt. Championship eller ej så började klockan bli mycket så jag började röra mig mot tågstationen men på väg dit så hoppade jag in på puben The Norfolk som vi faktiskt aldrig har besökt trots att den ligger bara en minut från stationen. Där var det så trevligt att jag tog två pints innan jag tog det snabba tåget hem till sängen i London.

Fullt på Barside

Tisdagen den 18 april
Nu skulle ju inte mitt flyg gå förrens 18.00 så jag hade ju några timmar på mig att slå ihjäl. Leka turist i London har man ju gjort förr och eftersom jag ju hade tågkort kunde jag ju göra vad jag ville. Sagt och gjort så åkte jag till Cambridge där jag spenderade några timmar och innan jag åkte vidare till Stansted som bara är tjugofem minuter bort med tåget.

Tillbringade någon timme på Stanstedpuben och läste ligatabellen många gånger och blev bara mer nervös för varje gång.

Hemresan gick ju ganska bra även om tre resenärer inte håller med om det då dom aldrig dök upp trots att dom checkat in. Det gjorde att vi blev femtio minuter försenade då deras väskor skulle lastas av. Nu flög vi in nästan hela tiden då piloten tog en genväg (!) över Sverige.

Hemma igen runt 23.00 och jobbet dagen efter lockade ju inte allt för mycket med tanke på att man börjar 06.30.