Lagbanner
Resa: Stökigt i Wales

Vi tittar tillbaks på våra gamla resor och turen har nu kommit till augusti 2000

2000.08.22 - 2000.08.28

Ligacupen: Colchester - QPR 0-1
Division 2: Swansea - Colchester 0-2

Ligacupen: Luton - Peterborough 0-0
Division 1: Gillingham - Portsmouth 1-1
Premier League: Aston Villa - Chelsea 1-1

Layer Road, Colu

Tisdagen den 22 augusti
Vi checkade in på Parkside Hotell. Hotellet låg i Finsbury, inte långt från Arsenal, i Londons norra delar. Hyfsat nära centrum, bara fyra stopp med tunnelbanan. Ganska prisvärt hotell för £25 per person/natt med wc och dusch på rummet samt engelsk frukost.

Käkade en sen lunch på lokala puben och tog sedan tåget till Luton för att se Ligacupmötet mellan Luton och Peterborough. Matchen var ganska seg och slutade 0-0. Kom tillbaka till hotellet vid midnatt.

Tur att man slipper se Luton varje match för sämre arena än Kenilworth Road får man nog leta efter. Benutrymmet fanns inte överhuvudtaget och dom som var längre än 1.20 fick inte plats.

Onsdagen den 23 augusti
Vi hann med en sväng i London innan det var dags att dra på sig matchtröjan och åka till Colchester och matchen mot QPR i Ligacupen.

Vi kom fram till Colchester vid fyra tiden och tog en första pint på The Albert som ligger alldeles vid stationen. Fortsatte sedan till The Dragoon där vi hann med att spela några partier pools och äta middag samt heja på några gamla vänner innan vi gick vidare till Drury Arms där vi stannade till matchen skulle börja.

Tyvärr var det en stor cricket "happening" i Colchester samma dag vilket gjorde att publiksiffran blev reducerad men det var ändå nästan 4000 på matchen och det var hög stämning matchen igenom. Colchester spelade klart bäst och verkade vara betydligt mer motiverade än QPR som var förvånansvärt sega. Det var dock QPR som gjorde matchens enda mål i 15:e minuten. Colchester fortsatte att pressa på men hade svårt att förvalta sina chanser. En boll var inne men den blev bortdömd för offside. Efter matchen gjorde vi ett besök i clubshopen och sedan stack vi tillbaka till The Dragoon. Som vanligt tog vi sen sista tåget tillbaka till London.

Torsdagen den 24 augusti
Ingen match denna dag så vi fick leka turister istället. Tog en sväng ner till Docklands och hamnade ute i Lewishamn där vi åt lunch innan vi tog tåget tillbaka till stan. Hade tänkt att kolla in Millennium Domen men vi skippade det. Letade efter en pub som skulle visa Uefacupen (många svenska lag var ju med) men lade ner dom tankarna efter ett tag. I stället gick vi och käkade på en mexikansk restaurang.

Fredagen den 25 augusti
Ute och knallade i London på dagen och åkte till Gillingham på eftermiddagen för en division 1 match mot Portsmouth. Vi strulade med tågen hur mycket som helst. Skulle åka från Victoria men tog fel tåg och hamnade söderut i stället för sydöst. Vimsade runt lite till och kom tillslut i väg till Gillingham efter en omstart.

Hämtade ut matchbiljetterna och började leta efter en pub för att få lite mat. Hittade en men den var fullsatt så det fick bli en Fish n Chips på stående fot i stället.

Matchen var ganska hyfsad och slutade 1-1. Gillingham håller på att renovera sin gamla arena och nu återstår bara ena kortsidan av gamla Priestfield. Efter matchen tog vi tåget tillbaka till London. Lite förseningar på grund av sammanstötningar mellan supportrar gjorde att vi inte kom tillbaka förrän efter midnatt ... igen.

Lördagen den 26 augusti
I dag skulle vi till Wales och se matchen mellan Swansea och Colchester. Swansea är nykomlingar i Division 2 och Colchester torskade mot dom i två cuper förra säsongen så vi hade inte allt för stora förväntningar när man satt i tåget på väg västerut. Swansea är ett ogästvänligt ställe för bortasupportrar och man skulle tydligen inte visa sina "färger" på stan. Vi visste att inte speciellt många U's fans skulle göra den långa resan till Swansea så vi blev glatt överraskade när vi kom in på en pub och såg den full med Colchester supportrar i den nya gula bortatröjan. Pratade lite med supporterklubbens ordförande och några till.

Lämnade puben en kvart innan matchen och gick in på Vetch Fields rishög till bortaläktare. Hela Vetch Field är för övrigt i ett ganska sunkigt skick. En av de få arenor i England, förlåt, Wales som har kvar staketen mot planen (vi skulle senare förstå varför), bra att hänga upp den svenska flaggan på.

Swansea öppnade matchen bäst men efter 15 minuter tryckte Lua Lua in 1-0 för Colchester och sedan var det bara the U's som gällde. Lua Lua var lysande och snurrade upp Swansea hela tiden. Colchester hade många målchanser men det stod fortfarande 1-0 i slutet av matchen. Swansea supportrarna blev mer och mer frustrerade och i 80:e minuten så tog sig en supporter in på planen. Han blev bortförd efter en kortare jakt. Några minuter senare var det dags för nästa planinvasion. Ett 30-tal Swansea supportrar sparkade ner reklamskyltarna och tog sig in på planen på väg mot oss. Vakterna hann dock ingripa innan de nådde fram. Klart obehaglig stämning i alla fall. Lua Lua gjorde 2-0 nästan direkt efter att domaren blåst igång matchen igen. Den normala delen av hemmapubliken uppskattade Lua Lua och applåderade hans mål.

Colchester pressar på borta mot Swansea

Nåt lokalt pucko hoppar in på planen

Fler lokala puckon vill umgås på gräset

Matchen kommer igång igen och Colchester vinner med 2-0

Vi stack sedan in till stan med några andra U's fans och besökte en av "hemma" pubarna. Vi hade dolt färgerna väl och det var inga problem på puben. Stannade kvar och hade det trevligt tills sista tåget från Swansea skulle gå. När sen tåget väl lämnade perrongen så kom våra spelartröjor fram igen vilket var lite för tidigt för på tåget fanns det massor av Swanseafans som skulle ta tåget hem till sina hem och där satt vi inträngda utan en chans att röra sig. Nu hände det dock inget utan alla frågade hur det gått för Cardiff och dom hade ju förlorat så dom var nöjda och sa att Lua Lua var en grym spelare.
Kom tillbaka till London ganska trötta och slitna vid midnatt.

Söndagen den 27 augusti
Aston Villa - Chelsea i Premier League. Billigt tåg med Silverlink till Birmingham International vilket även massor av Chelseafans upptäckt. Därför ordnade dom fram direktbussar från flygplatsen till Villa park. Vi hade fått biljetter på Villas massiva Holte End. Bra drag inledningsvis men matchen var inte alltför upphetsande. Chelsea spelade stundtals riktigt bra fotboll men det var frågan om enstaka anfall. Villa var inte direkt övertygande dom heller. Villa tog dock ledningen men när Chelsea kvitterade trodde jag det skulle lossna för dom. Inte då.

Efter matchen tog vi tåget tillbaka till London och man var ju klart trött på att åka tåg varje dag så det var ju skönt att det var sista resan. Kvällen avslutades med pubbesök och sedan en restaurang.

Måndagen den 28 augusti
Hemresa på morgonen. På det hela en bra och trevlig resa även om det var lite väl mycket flängande fram och tillbaka med tåg i England. Colchester gjorde i alla fall två riktigt bra matcher och den ena resulterade dessutom i en vinst och då får man väl vara nöjd.