Lagbanner
Resa: Chelsea i cupen
Swedish Branch

Vi fortsätter att lägga upp våra gamla resor. Nu är det en av våra största matcher genom tiderna då Colchester mötte Chelsea på Stamfordbridge i FAcupens femte omgång

2006.02.18 - 2006.02.20

FA cupen: Chelsea - Colchester 3-1

League 2: Notts County - Peterborough 1-2

Colu, Layer Road

Lördagen den 18 februari
En ganska hastigt påkommen tripp. Lottningen var ju i slutet av januari och man kan ju bara inte missa Chelsea borta i FA Cupens femte omgång. Även om resultatet inför matchen kändes ganska givet så var detta något man bara måste uppleva på plats. Biljetter till matchen fixade vi i förväg. Colchester sålde ut sina 6300 biljetter på tre dagar.

Lördag morgon och flygbuss till Arlanda vid femtiden på morgonen. Det blev British Airways denna gång. Vi var som sagt sent ute och alla billiga biljetter med Ryan Air var slut men British Airways hade till överkomligt pris.

Landade på Heathrow vid niotiden och var på det förbokade hotellet i Paddington vid tio. Rummen var så klart inte klart så vi drog direkt till St. Pancras där vi skulle ta tåget upp till Nottingham.

Frukost på tåget till Nottingham

Vi hade hittat en match i League 2 mellan Notts County och Peterborough. Eftersom ingen av oss hade varit på den arenan förut så bestämde vi oss för att det var dags för ett besök. Vi hade gott om tid och åt en god publunch på stan innan vi började leta oss mot arenan. Det var lite av derbykaraktär och Peterboro hade nog med sig uppåt 1500 supportrar. Bra drag på bortalagets supportrar men nästan helt knäpptyst från hemma fansen.

Många Peterborough på plats

Lite småstök bland Peterborough supportrarna

Forests arena syns mellan läktarna i County

Matchbild Notts County - Peterborough

Matchen var väl ingen höjdare och jag satt mest och frös samt tänkte på morgondagens drabbning. Efter matchen hoppade vi på första bästa tåg till London. Några dricka på tåget och sedan ett pubbesök i Paddington. Nu var i alla fall rummet klart.

Söndagen den 19 februari
Matchdag. Man vaknar till ett gråmulet och tråkigt London. Frukost ingick inte på hotellet så det blev till att ge sig ut på stan och jaga en frukostmacka. Öl på tom mage är inte så himla bra.

Matchdag. Chelsea - Colchester i FA Cupens 5e omgång. Turistade lite i London på morgonen och sprang på denna vackra reklamskylt på Piccadilly Circus

Vi hade några timmar att slå ihjäl innan pubarna öppnade. Vi skulle möta några kompisar från Colchester vid 12 så vi passade på att gå runt lite i centrala London. Fanns inte så mycket att göra. Inga affärer var öppna. Klockan 12 hängde vi på låset till den första av ett antal pubar som skulle hinna besökas innan matchen. Vi gick på en liten pubrunda och hann även med en lunch.

Posering ...

Lunch på en pub i centrala London med engelska vänner

Vi bestämde oss för att ta oss ut till arenan i god tid för att känna lite på stämningen och atmosfären utanför Stamford Bridge. Det var rätt många Colchester supportrar i tunnelbanan och stämningen var på topp.

På väg till matchen

När vi väl kom fram så regnade det rejält och det blev till att gå direkt in på arenan i stället. Lite av ett antiklimax.

Regnet vräker ner utanför Stamford Bridge

Vi hade bra platser i ena hörnet på kortsidan. Det var ett otroligt drag på dom över 6000 tillresta U's supportrarna som fyllde hela ena kortsidan på Stamford Bridge. Sist vi var på Stamford Bridge hade dom en bilparkering bakom ena målet så det var ju ett tag sen vi var där.

Colu och Layer Road innan avspark

Gula ballonger i mängder ... Oh colu we love you!

Matchen kan börja ... U-N-I-T-E-D!

Matchen var faktiskt riktigt bra. Chelsea dominerade första tio minuterna men sedan tog The U's över mer och mer. Colchester tog ledningen efter 28 minuter då en Chelsea försvarare styrde bollen in i eget mål. Hemmalaget kvitterade efter tio minuter men det var Colchester som hade både spelet och chanserna. The U's hade flera bra chanser att öka på ledningen men gick till pausvila med otroliga 1-1. Chelsea var nog lite skärrade.

Bollpojken fick städa ballonger ...

... medans Sky filmade honom

Matchbild Chelsea - Colchester ... JA! COLCHESTER!!!

Who needs Mourihnino, we got Phil Parkio!

Colchester tar rättvist ledningen ...

You're not singing anymore ...

... och stort jubel bland "oss"

Tre tunga byten i andra halvlek ändrade matchbilden rejält. Dom bytte in Lampard och Cole direkt efter paus och sedan Crespo med en halvtimme kvar. Även om Colchester försvarade sig bra så kändes det som ett Chelsea var på gång. Det dröjde dock ända till 80:e minuten innan Chelsea tog ledningen med 2-1. Nu hade nog de flesta Colchester supportrar börjat hoppas på en returmatch på Layer Road och det kändes ganska bittert att ha gjort en sån bra match och sedan förlora i slutet. 3-1 kom på övertid men då var det redan avgjort.

Spelarna tackar supportrarna för stödet efter matchen

Resultatet var ju ganska förväntat men jag tror inte Chelsea fansen var helt nöjda med att vänta tills 80:e minuten innan dom tog ledningen. För oss var detta bara en bonusmatch och en rolig utfärd. Så länge vi inte blev förnedrade så var man nöjd. Vi sa ju innan matchen att allt under 5-0 är bra och vi var ju mycket nära ett omspel.

Brown och Duguid med ervövrade CFC tröjor

Efter matchen skulle vi försöka ta oss till tunnelbanan och sedan till en pub vid Olympia där vi visste att några U's supportrar skulle möta upp. Det vräkte ner regn nu och vi hade ingen lust att stå i den massiva kön till tunnelbanan så vi letade efter en buss. Vi skulle ju inte så himla långt. Det slutade med att vi gick i regnet en bra stund. Tillslut hoppade vi in på en pub ett tag. Kontakt etablerades med dom andra och vi tog en taxi till en mysig pub vid Olympia där vi stannade tills dom stängde. Pubägaren såg lätt förvånad ut när det vällde in ett tjugotal Colchester supportrar i den lilla puben ... ägaren höll på Southend och stod och jobbade i sin Southend tröja, hehe.

Å vi går på puben!

Måndagen den 20 februari
Hemresa. Det är smidigt att bo vid Paddington om man ska hem från Heathrow. Snabbtåget tar bara en kvart eller nåt. Inbokningen var liksom på hitresan en snabb historia. Bara handbagage, å då kunde man boka in sig själv via en terminal. Valde platser på en datorskärm och gick sedan lugnt å stilla utan stress genom säkerhetskontrollen. Lunch på en restaurang och sedan lite tax-free butiker innan man gled på planet ... som sedan blev stående någon timme med diverse joxande innan vi kom i väg.

Tog buss och pendeltåg hem från Arlanda. Riktigt smidigt faktiskt. Bussen tajmade pendeln och det tog under en timme att komma hem. Heja SL.