Lagbanner

Resa: Bye bye Leeds

Vi fortsätter med våra gamla resor och turen har nu kommit till en lite färskare resa då Colchester mötte bottenlagen Southend och Leeds påsken 2007

2007.04.05 - 2007.04.10

Championship: Southend-Colchester 0-3
Championship: Colchester-Leeds 2-1

Midland Alliance: Cradley-Lemington 0-4

Layer Road

Skärtorsdagen den 5 april
Dags för säsongens sjätte resa för mig och flög som vanligt från Skavsta efter att ha jobbat klart torsdagen och checkade in på mitt lilla hotellrum vid Kings Cross på kvällen. En kortare pubrunda avslutade kvällen innan TV och U.S Masters lockade.

Långfredagen den 6 april
En härlig vårdag med solsken och bara t-tröja då det även var varmt. Nu skulle det åkas till Southend och se på derby. Colchester skulle möta Southend i ett Essex-Derby på Roots Hall där Colchester inte vunnit sedan 1989. Nu hade man i och för sig bara spelat två matcher där sedan dess...

Eftersom det var högriskmatch hade matchen fått matchstart 12.00 så det blev ett tidigt tåg från London och jag var framme i Southend 10.00 där jag efter att ha hämtat ut min biljett gick till en bortapub precis vid arenan som var lika rymningssäker som ett fängelse. Först gick det knappt att komma in och sen gick det knappt att komma ut för så mycket galler var det.

Var inne på Roots Hall i god tid och tog min plats bakom ena målet bland dom övriga 1.400 från Colchester. Matchen visades på Skysports och även hemma i Sverige på Viasatsport och Colchester gjorde sitt bästa för att visa vilket lag som är bäst i världen.

Spelarna hälsas välkomna med en stor läktarflagga

Matchen var bara 35 sekunder gammal när Jamie Cureton utnyttjar en jättetavla av Efe Sodje och 1-0 till Colchester var ju precis den starten man ville ha.

För att göra en lång historia kort så vinner Colchester med 3-0 och Jamie Cureton gör alla målen. Det är första gången jag får se en Colchesterspelare göra hattrick och förhoppningsvis inte den sista. En mycket härlig seger mot Southend som var så tjuriga för höstderbyt att dom inte ens ville hälsa Colchester och fansen välkomna i matchprogrammet som är brukligt. Colchester vann även höstmatchen med 3-0 efter en omtalad utvisning på en Southendspelare som tyckte att Colchesterspelaren filmade.

Hemmalaget har hörna

Colchester försöker genom Hogan Ephraim

Skysports kameror följer Jamie Cureton efter hans hat-trick

Jag hade träffat Julian på matchen och eftersom vi skulle åt samma håll efter matchen bestämmer vi att vi gör det tillsammans. Först ska vi fira dom tre poängen på puben vilket vi gör men vi tar oss en bra bit från arenan och in till stan istället för där borde det vara säkrare. Några pubar senare tar vi tåget tillbaka till London och hamnar sen på en pub i närheten av Euston där vi sitter till han måste åka hem till Sheffield. Nu har klockan blivit väldigt mycket och det har varit en lång dag så efter lite ta iväg mat från KFC så blev det sängen och mer U.S Masters.

Lördagen den 7 april
Jaha, en lördag med massor av matcher att välja på i hela England. Jag väljer en utanför Birmingham. Först tar jag bussen till Marylebone och hoppar på tåget mot Birmingham. När tåget kommer till Leamington hoppar något dussin Leamingtonfans på tåget och det är med dom jag ska fortsätta dagen. Colchester hade ju spelat mot Leamington i FA Cupen säsongen innan. Den matchen åkte jag över på och träffade ju några och sen har vi hållt kontakten via olika forum och nu tyckte jag det skulle vara kul att få se på dom och även heja på dom. Dom skulle möta Cradley Town på bortaplan och det var i Midland Football Alliance som var divisionen. Det är väl fem eller sex divisioner under fotbollsligans League 2. Att Leamington överhuvudtaget hade tagit sig till FA cupens första runda var ju helt otroligt. Dom hade fått spela sju matcher för att hamna i omgång 1...

Nu gällde det som sagt ligan och matchen spelades på Beeches View Avenue och skulle Leamington vinna skulle dom ta klivet upp till Southern League och British Gas Business Football League Midland Division som den kallas. Cradley låg sist och hade redan åkt ur.

Först skulle vi dock ta oss till matchen och det var ju inte det lättaste för en utomstående som jag. Efter ett tågbyte i Birmingham hamnade vi sen Cradley Heath. På vägen från London hade jag först passerat nybyggda Wembley Stadium på bara några meters håll. Även sett St. Andrews där Birmingham försöker lira boll och tåget stannade även i Hawthorns där West Brom skulle spela fotboll bara några timmar senare. Jag hamnade på Beeches View Avenue...

Puben vid Cradley Heath Station och massa Leamingtonfans

Nåja, Cradley Heath låg långt från själva fotbollsklubben men det var den närmaste tågstationen som dom kunde erbjuda. Som tur var fanns det en pub precis runt hörnet från tågstationen och där satt vi tills det blev dags att ta en taxi till fotbollen. Det blev en väldigt billig dag för mig då jag hela tiden fick en ny pint serverad i ett litet för högt tempo men man gjorde ju så gått man kunde att försöka hänga med. Att dom sen även fick för sig att bjuda på Vodka/redbull hela tiden gjorde ju inte saken bättre. När jag ville bjuda tillbaka så fick jag bara svaret att jag var deras gäst och hade betalat tillräckligt mycket bara för att ta mig dit.

Ingången till Beeches View Avenue ...

Efter en längre taxifärd på tio pund eller cirka femton minuter kom vi sen fram till en liten fotbollsplan med något som liknade läktare. Planen lutade väldigt mycket och läktarna var nog mer ett tak över plan yta. Jag gick under matchen runt och tog lite olika foton på match och läktare och bara njöt av fotboll på gräsrotsnivå. När fansen såg mig sjöng dom ” We only lost 9-1” för Colchester hade ju vunnit med 9-1 och jag svarade ”I only bet 8-1”för det hade jag ju gjort och missade 50 pund på sista målet i sista sekunden...

Fanns ju i alla fall tak på kortsidan

Den andra kortsidan har något som liknar en läktare. Notera lutningen på planen

Leamington i ljusblått gör 1-0

Inte ofta man får se jordbruksredskap ligga vid ena hörnflaggan...

Leamington var det klart bättre laget och vann tillslut med 4-0 och säkrade seriesegern. Segern firade vi i supporterbaren som fanns precis vid ”arenan”. Träffade även spelarna där och påpekade för målvakten att jag inte var så nöjd med 9-1 målet han släppte in på matchens sista spark (blev inte ens avspark efter målet) och han svarade att han inte var nöjd med dom åtta första målen heller...

Supporterbaren efter matchen

Vi blev kvar där någon timme innan taxin tog oss tillbaka till tåget och civilisationen i Birmingham där vi bytte tåg och hamnade sen i Leamington. Dom frågade om jag ville med på mer pub och det ville jag ju. Hade två timmar innan sista tåget skulle gå och två timmar kan gå fort ibland. Blev ett snabbt stopp i kebabaffären och mat som jag tog med mig på tåget. Har nog aldrig sovit så gott på ett tåg för jag vaknade när jag konduktören väckte mig i London. Buss till hotellet igen och bums i säng. U.S Masters på TV blev det också om än bara fem minuter innan jag somnade om.

Påskdagen den 8 april
Tack och lov så slapp jag vara bakis efter den tunga dagen men sovmorgon blev det då det inte var någon fotboll i hela England.
Eftersom det är Påsksöndag så är ju hela London stängt så nu fick man vara turist på sevärdheter. Det blev att ge sig ut på en monsterpromenad. Från Kings Cross ner till Themsen bort till London Bridge och tillbaks igen.

Tower Bridge

Tog hela dagen och eftersom man inte var så pigg blev det mycket tidig sänggång och även en mycket spännande avslutning på U.S Masters där jag nu för första kvällen såg hela sändningen utan att somna.

Annandag Påsk den 9 april
Nu var man mycket utvilad vilket var bra för nu väntade Leeds på Layer Road. Kom till Colchester tidigt runt 10.00 och hamnade på Playhouse som var första pub att öppna. Blev även en god lunch där innan det bar iväg till Dragoon och Fat Cat där jag träffade bekanta.

Fat Cat före matchen

Efter sedvanligt pubsnack blev det sen match och Colchester skulle bara sätta en av dom sista spikarna i Leeds kista. Nu var det ju inte så enkelt som man kunde tro då dom stretade emot bättre än vad man hoppats på men Colchester är det bättre laget. Leeds tar dock ledningen i början av andra halvlek med 1-0 och det kändes ju inte speciellt rättvist.

Colchester jagar en kvittering

Leeds försvarar sig bra och man tror det ska sluta 1-0 när Colchester kvitterar i 82:e minuten när Chris Iwelumo nickar in 1-1. När sen Jamie Cureton spikar i lite mer i kistan på stopptid är ju lyckan total för 2-1 betydde att Colchester tog sin fjärde seger och hade bra chans på kval till Premier League.

Stor jubel på Layer Road efter den sena vändningen

Det här var andra matchen genom tiderna Colchester spelade mot Leeds på Layer Road vi har nu vunnit två av två. Första gången var ju den berömda matchen i FA Cupen 1971 då Colchester från Division 4 vann mot Leeds från Division 1 med 3-2 i femte omgången.
Segern firades på sedvanligt sätt på diverse pubar i Colchester innan tåget tog mig tillbaks till London igen.

Fox & Fiddler var en av många pubar efter matchen

Tisdagen den 10 april.
Hemresa efter några mycket lyckade och roliga dagar lite runt om i England.