Lagbanner

Resa: Cupvinst i Rushden

Vi fortsätter med att lägga ut våra gamla resor och turen har nu kommit till FA Cupen och en storseger mot Rushden & Diamonds

2004.12.03 - 2004.12.08

FA Cupen: Rushden & Diamonds - Colchester 2-5
League One: Colchester - Barnsley 0-2

The Championship: Wigan - Preston 5-0

Layer Road, Colu

Fredagen den 3 december
Västerås var avreseplats denna gång för en mycket sent planerad tripp. Därför blev det till att åka med ett sent flyg som blev försenat ytterligare en timme innan jag kom iväg. Väl framme på Stansted hann jag i alla fall med sista tåget in till London. Kom till London 01.15 och då gick det inga tunnelbanor så det blev till att ta en taxi, det tyckte även tusen personer till som stod vid Liverpool Street Station i London. Har nog aldrig sett så många personer vänta på taxi. Förstod ganska snart att det var meningslöst att vänta på taxi för det hade ju tagit flera timmar. Började gå mot Kings Cross (vilket håll det nu var...) där mitt hotell låg, och efter att ha irrat omkring i cirka fyrtiofem minuter fick jag tag på en taxi och mycket trött somnade jag på stört när jag väl fick mitt rum.

Lördagen den 4 december
Vaknade vid 08.00 då jag gick upp för att äta frukost. Där satt Stefan och Janne som var över för att se Watford - Stoke så jag fick sällskap vid frukosten. Stefan och Janne är två Stokesupportrar som jag träffat några gånger tidigare bland annat förra året på en annan resa till England. Efter att ha pratat en tag med dom så skulle dom gå och jag skulle möta upp Colu vid Kings Cross tågstation. Stokarna skulle på marknad.

Tåget till Wellingborough gick från St Pancras 10.20 och 45 minuter senare kom vi till Wellingborough som är den närmaste stationen till Rushden & Diamonds hemmaarena men ack så långt bort. Cirka en svensk mil till Irthlingborough och Nene Pak där man spelar.

Första puben ... som såg ut som en förskola

Träffade några bekanta Colchesterfans på tåget som skulle till närmsta pub i Wellingborough. Puben hette The Locomotive Inn och låg alldeles vid järnvägen fast ganska långt från stationen. Efter några pints blev det en taxi till nästa pub som låg lite närmare arenan men fortfarande i Wellingborough. När klockan närmade sig 13.00 tog Colu och jag en ny taxi och denna gång tog vi taxi direkt till Nene Park där vi gick in på supporterpuben. Nene Park är en ganska ny arena som bara funnits i tolv år, lika länge som klubben. När man såg den arenan börjar man längta efter en likadan i Colchester.

Vid arenan och spelarbussen

Matchen började med att Rushden hade spelet i början innan Colchester hade sitt första anfall som var ett inlägg från Sam Stockley på högerkanten och Greg Halford nickar in 1-0 efter fyra minuter. Tio minuter senare får The U's en farlig frispark som Halford slår i ribban. Colchester fortsatte att trycka på och tio minuter senare efter ett nytt inlägg från högerkanten så gör Craig Fagan 2-0 på ett skott från nära håll. Bara nio minuter senare får The U's en ny farlig frispark. Denna gång är det Joey Keith som slår frisparken och alla tror att den ska gå i mål men Billy Turley i hemmamålet gör en otrolig räddning, bollen rensas till inkast som nickskarvas av Halford ner till Fagan som gör 3-0 från samma plats som 2-0 målet.

Come on Colu!

Andra halvlek ska precis till att börja

3-0 i halvtid och 1000 Colchesterfans är mycket nöjda och börjar prata om alla storlag som väntar i tredje rundan. Andra halvlek hinner inte ens börja innan Halford gör sitt andra mål för kvällen i den 47:e minuten. Resten av matchen kontrolleras av The U's innan hemmalaget får en gnutta hopp då man gör 1-4 med åtta minuter kvar och bara tre minuter senare gör man även 2-4 och nu börjar man bli lite fundersam när man trycker på med allt och alla. Men med matchens sista spark gör Greg Halford sitt första hattrick som senior för Colchester när han fastställer slutresultatet, 5-2 till Colchester och alla är nöjda ...

Colchester vann och gick vidare å vi skulle vidare norrut ...

... till Wigan via Manchester. Karta å dryck

Efter matchen fick vi skjuts tillbaks till Wellingborough där vi skulle ta tåget till Wigan. Vi skulle först ta tåget som gick 18.32 men vi var där en timme innan så vi frågade hur man skulle komma till Wigan. Det blev till att byta tåg i Leicester och Birmingham. I Leicester skulle vi få vänta i trettio minuter men tack vare några QPR supportrar som höll på och bråkade på tåget som skulle till London så blev deras tåg stående på Leicesters station innan cirka trettio poliser kom och fick ordning på allt. Nu kunde till slut vårat Birminghamtåg komma in på stationen vilket gjorde att vi hann med ett tidigare tåg ... I Birmingham handlade vi lite middag som vi tog med oss på tåget. Vi hann dock inte långt för i Wolverhampton hade ett brandalarm gått så tåget blev stående. Det gjorde att vi missade våran förbindelse i Crewe till Wigan och fick åka vidare till Manchester. Missade förbindelser gjorde även några Liverpoolfans som tillsammans med några Burnleyfans höll sånglektioner för alla andra i vagnen. Dom var mycket trevliga och önskade oss lycka till i serien och FA cupen. När vi tillslut kom till Manchester Piccadilly så kom vi fram fyra minuter tidigare än om vi tagit det tåg vi skulle tagit 18.32 med byte i Sheffield ... Men det gjorde ju ingenting då vi haft så roligt.

Wigan verkar vara en party-stad ...

Vi hann med en sista måltid på KFC som låg på stationen. Tåget till Wigan gick 22.30 och 50 minuter senare var vi framme där vi tog en taxi till vårat hotell. På rummet såg vi slutet av "Match of The Day" där vi även såg målen från FA cupen och Greg Halfords hattrick igen.

Söndagen den 5 december
Frukost vid nio tiden innan vi gick upp och duschade. Från hotellet gick vi in till stan som låg tjugo minuter bort. Där köpte jag några strumpor då jag lyckats glömma att packa med mig några. Vi kom tillbaks till tågstationen där man faktiskt kan se JJB Stadium så det var bara att gå vidare mot den. Vi hämtade ut våra biljetter och var ganska tidigt inne arenan. Även denna arena är ganska ny då den bara är några år gammal. Tyvärr har ju inte publiken i Wigan upptäckt vilket bra lag man faktiskt har då man bara har ett publiksnitt på 9.600. Wigan är ju en rugbystad så det kommer nog att ta lite tid innan man upptäcker laget. Wigan mötte Preston North End som inte ligger långt ifrån Wigan vilket innebar att man hade över 2.000 fans med sig.

Wigan gör mål på straff

Wigan var det bättre laget i första halvlek och leder rättvist med 1-0 även om Preston skulle haft ett mål godkänt i slutminuten då domaren var den enda som såg nåt fel på kvitteringen som Preston nickade in.

Nöjda Wigan supportrar efter 5-0 mot Preston

I andra halvlek så är det bara Wigan då man kör över Preston och vinner i underkant med 5-0. Nu har vi sett tolv mål på två matcher. Nu var det dags för en maratonresa till Ipswich dit vi skulle nu. Eftersom det är söndag så går inte alla tåg utan det är en massa bussersättningar. Nu var det bara att pussla ihop den bästa resrutten. Först blev det dock en publunch/middag i Wigan innan vi åkte till Manchester Piccadilly där första bytet skulle ske. Från Manchester hittade vi ett tåg som gick hela vägen till London Euston så det fick det bli. Tåget var dock absolut fullt och vi lyckades hitta två platser i sista vagnen. Väl i London blev det tunnelbana till Liverpool Street Station där vi inhandlade lite mat att ha på bussen som nu skulle ersätta tåget till Shenfield. En tågresa som tar 35 minuter tog nu 1.20 ... Väl i Shenfield blev det i alla fall tåg till Ipswich där vi skulle bo hos Ginge och Jen.

Måndagen den 6 december
Sov ut på morgonen innan jag lekte lite julturist inne i Ipswichs lilla stadskärna. På kvällen gick vi på baren Fire & Ice där lokala punkbandet The Ballistics spelade. Dom var ganska bra och efter spelningen gick vi vidare till en liten lugnare pub där vi kunde prata. Med var även Niklas och Ann-Sofie som är två svenska Townfans (usch) som bor i staden.

Tisdagen den 7 december
Åkte ganska tidigt till Colchester där jag checkade in på hotellet The Scheregate innan jag tog bussen till Layer Road där jag handlade alldeles för mycket i clubshopen.

Gick runt lite på stan innan jag var tillbaks på rummet där det blev lite välbehövlig vila då jag skulle upp tidigt nästa morgon.

17.30 gick jag i alla fall till Dragoon där lite dricka och mat införskaffades. Med på matchen var även Niklas och Ann-Sofie (dom där Ipswich fansen).

Colchester mötte Barnsley i årets sämsta match. Den var så dålig så det enda jag skriver om den är att Barnsley vann med 2-0 efter två fasta situationer.

Onsdagen den 8 december
04.00 gick larmet på telefonen. 04.35 gick bussen till Stansted Airport. Kom till flygplatsen 50 minuter innan avgång så det var bara att checka in och gå till gaten som låg längst bort. Flyget var bara halvbesatt så det fanns gott om utrymme. Sen blev flyget stående på marken i en timme innan vi kunde åka vidare på grund av dimman.