Lagbanner
Resa: Blackburn i cupen
Swedish Branch

Vi fortsätter med att lägga ut våra gamla resor och turen har nu kommit till FA Cupen där Colchester skulle möta Blackburn Rovers borta i fjärde omgången.

2005.01.28 - 2005.01.31

FA Cupen: Blackburn - Colchester 3-0

x

Layer Road

Fredagen den 28 januari
Den här gången var det Finnair som stod för transporten. Flyget till Manchester blev nästan en timme försenat då det var något problem i Helsingfors där flyget startade innan det mellanlandade i Stockholm för vidare färd till Manchester. Nu var det bara en halvfull flight så det var ju ingen trängsel. Landade i alla fall i Manchester Airport på förmiddagen så det var bara att ta tåget in till Manchester. Efter att ha gått en bra bit på flygplatsen så undrade man om man skulle bli tvungen att gå hela vägen in till city men efter ett tag kom faktiskt en tågstation. £5.00 ville dom ha för en tur och returbiljett vilket var nästan gratis om man jämför med Stansted Express som vill ha det femdubbla.

När jag kom fram till Manchester Piccadilly så var det faktiskt inte alls länge sen jag var där. Det var ju i andra omgången av FA Cupen som jag och "Colu" bytte tåg där och åt en middag på KFC inne i stationsbyggnaden. Nu var jag ju tvungen att fira det så det blev samma KFC ...

Nu visste jag hur jag skulle åka till mitt hotell men jag började röra mig in mot stan till fots trots att jag inte visste vilket håll jag skulle gå åt. Jag gick åt rätt håll och efter bara några minuter så hittade jag en pub som jag besökte. Efter en timme på puben åkte jag till hotellet som låg lite i utkanten så det blev till att ta spårvagn. Efter att ha vilat lite på rummet så åkte jag tillbaks till city för att äta middag. Pizza Hut blev det. Åkte tillbaks för en tidig kväll.

Lördagen den 29 januari
Den här matchen är det största Colchester har spelat på sex år då vi mötte Wimbledon i FA Cupens tredje omgång. Sen dess har vi inte spelat mot ett lag från Premier League i FA Cupen.

Efter en enkel frukost tog jag spårvagnen till Manchester Victoria där tåget till Blackburn gick ifrån. Tåget gick 10.00 och jag träffade några bekanta Colchesterfans på tåget, Julian och Chris som även hade sällskap av Steve som egentligen håller på Stoke och bor i Liverpool.

Ewood Park i Blackburn

10.45 var vi framme i Blackburn och då gick vi till närmsta pub där första pinten inhandlades. På puben träffade vi även några trevliga Roverfans som Julian kände sedan tidigare. Det blev en liten pubrunda innan vi närmade oss området för Ewood Park. Nu var jag tvungen att möta upp Ginge som ju hade min biljett. Vi skulle mötas klockan 13.00 men han var försenad så vi möttes först klockan 14.30 så då var det bara att gå in på matchen.

Rött på bortaläktaren

Inne på matchen hade runt 2.000 Colchesterfans hittat dit och det innebar att vi var en femtedel av publiken. Nu var nästan alla klädda i rött och alla hade röda ballongen så det var ett rött hav som mötte The U's när dom äntrade planen.

Cupstämning bland 2000 tillresta U's supportrar

Spelarna på väg in

Kevin Watson slår en hörna

Det var en jämn matchöppning där Gavin Johnson hade den farligast chansen men han får ingen riktig träff på bollen. Efter tjugo minuter kom det mål som visades mest på TV den resterande helgen. Kevin Watson slår en bakåtpass som Aidan Davison ska slå bort men när han ska sparka till den så studsar bollen till och Davison missar bollen helt och 1-0 är ett faktum. Precis den starten vi inte ville ha mot ett lag från Premier League.

2-0 kom på en snabb kontring tio minuter senare och nu var matchen mer eller mindre avgjord.

I den andra halvleken gjorde The U's även 3-0 för Blackburn då Wayne Brown nickar in en hårt slagen frispark från Robbie Savage i eget mål. Colchester försöker att göra mål men Rovers har stenkoll och när man får chansen står deras målis i vägen. Matchen på läktaren vinner vi i alla fall solklart. Hade man räknat den i mål hade det blivit 10-0 :-)

Spelarna tackar för stödet efter matchen ...

Efter matchen gick vi in på Ewood Arms för att dränka sorgerna. Det blev ett antal pubar till innan vi kom tillbaks till pub nummer ett från morgonen. Vi han även med en till pub efter det och där kostade tre pints £ 4.50! Och då klagade dom på att priset gått upp ...

Törstig efter matchen

Vi tog tåget tillbaks till Manchester klockan 20.00 och 21.00 satt vi på nästa pub där vi tittade på highlights från dagens FA Cup. Där fick vi se våran match och där ser man hur bollen studsar till precis när Davison ska sparka iväg den.

Efter en timme så var Julian (som nu var ensam kvar) tvungen att ta sitt tåg som även var hans sista och då kom jag på att allt jag ätit var en köttpaj på matchen samt en fralla och några toast till frukost. Att man aldrig lär sig att äta ordentligt på dessa bortamatcher. Var hemma på rummet vid 23.30 och somnade ganska snabbt.

Söndagen den 30 januari
Lite så där "dagen efter" kom jag i alla fall upp till frukost innan jag gick tillbaka till sängen för några mer timmar. Kom till slut in till city och letade reda på en pub som visade Oldham - Bolton och även Chelsea - Birmingham så efter några timmars TV tittande åkte jag tillbaks till rummet där jag somnade för natten ...

Måndagen den 31 januari
Nu hade jag så gott om tid då flyget gick först på kvällen så jag struntade i spårvagnen och gick in till city där jag sen gick och kollade i alla möjliga affärer. Åkte ut tidigt till flygplatsen där jag hittade en öppen pub så nu var det inga problem med tidsfördriv. Även hem var det lika tomt på resenärer så flyget gick faktiskt lite för tidigt.