Lagbanner

Resa: Match mot QPR

Vi fortsätter med våra gamla resor och turen har nu kommit till derbyt mot QPR borta i Division 2.

2002.09.27 - 2002.09.29

Division 2: Q.P.R. - Colchester 2-0

inga

Layer Road, Colu

Fredagen den 27 september
Jag hämtade upp Colu i Solna för vidare färd söderut till "Stockholm Syd" och Skavsta. Efter en kortare matpaus i Södertälje så kom vi till Skavsta i god tid. Efter att ha checkat in så blev det några systembolags dricka innan avgång medan ett kompis alternativt företagsgäng som redan fått i sig en hel del satt och utnyttjade den dyra baren.

Vuxendricka på Skavsta

Som omväxling så gick flyget faktiskt i tid denna gång. Eftersom vi bara hade handbagage och ville snabbt in till London så satte vi oss längst bak för att eventuellt hinna med ett tidigare tåg in till London. Och som en ren slump så började serveringen från drickavagnen hos oss. En Gin & Tonic på flyget smakar alltid lika gott. När sedan vagnen kom till kompis/företagsgänget så var all alkohol plötsligt slut "sorry, only softdrinks" till övriga planet stora glädje och deras upprördhet. Två rader senare kom plötsligt serveringen igång igen, hehe.

Vi hann faktiskt med några GT till innan vi landade med femton minuters marginal till Stansted Express mot London skulle gå. Det blev till att börja springa mot tåget och trots ett stopp i drickabutiken för färdkost så hann vi med tåget med flera sekunders marginal ...

Det är tydligen kul att åka Stansted Express

Väl i London runt midnatt så blev det till att ta Circle Line till Kings Cross där vi bodde denna gång. Ett nytt område som vi inte provat förut. Många billiga hotell men med mystisk lokalbefolkning (eller är det normalt att hög som ett hus stå och skrika mitt i natten i bar överkropp mitt i gatan?). Sen middag hann vi med i alla fall för andra gången denna kväll, och som alltid blev det KFC. Efter att ha lyckats väcka upp hotellkillen så somnade vi ganska snabbt vid ett tiden.

Lördagen den 28 september
Tidig väckning utan klocka dock. Mot frukostrummet och en riktig slafsig "English breakfast" och i väg mot stan vid halv tiotiden. Eftersom Kriss Kross (Kings Cross för dom som undrar) är ett nytt ställe för oss så var vi lite osäkra på vilket håll vi skulle gå åt. Kartläsaren Colu (utan karta dock) tyckte som vanligt att han hittade och fram kom vi faktiskt tillslut efter en ganska lång omväg... Tunnelbana? Det är bara för fegisar. Vi lyckades med att från att ha kommit uppifrån norr komma in till stan från söder.

Efter att ha besökt Sportpages så hade vi shoppat klart för denna gång. Det underlättar när man bara behöver besöka en butik i hela London. Sen var vi ju tvungna att kolla hur Argyll Street stavades som ligger vid Oxford Street (eftersom vi bodde på Argyle Street vid Kings Cross) och då var vi ju tvungna att besöka denna hemska gata ännu en gång. Vid halvtolv tiden så tog vi denna gång tunnelbanan (lite för långt att inte vara fegis) till White City där QPR spelar.

Vi hade bestämt att vi skulle ses på puben Sringbok som ligger 100 meter från Rangers/Fulham stadium. Där träffade vi lite nytt folk, mest från Colchesters mejlinglistan som man bara känner till genom en massa konstiga smeknamn. Efter en några timmar och en inställd lunch var det dags för match.

Bortalagets pub vid arenan fylldes snabbt med Colchester supportrar

Utanför Loftus Rd. Spana in Fulham-märket som pryder entrén

Matchen började med att QPR tog tag i spelet utan för den skull dominera medan The U’s mest kontrade. Efter en kvart kom det in ett 20 tal U's supportrar och alla hade fåniga rutiga kepsar. Det var någon sorts firma som tydligen har dykt upp på matcherna den senaste tiden. Nåt större intresse för matchen hade dom inte då dom mest tittade på Rangers supportrarna samt tracka de egna spelarna.

Höstens färg är rutigt

En del fick inte vara kvar till andra halvlek

Vi såg bra bakom målet

Några minuter före halvtid så gjorde QPR 1-0 efter att the U's misslyckats att få rensa bort bollen några gånger. Det var väl den enda chansen första halvlek bjöd på. Trots allt en ganska trevlig halvlek.

Kevin Rapley jagar boll

Colchesters Kem Izzet försöker komma igenom

Andra halvlek var ganska jämn då The U's tryckte på för en kvittering men om man inte provar den "stora kanonen" ibland så blir det inga mål. Och som det brukar gå så kontrar laget som leder och leder helt plötsligt med ännu mera (2-0 i 72:a minuten). QPR kontrollerar och bevakar matchen efter 2-0 och som också blir slutresultatet. Matchens höjdpunkt var annars när tre QPR spelare började bråka med varandra. Trodde nästan en skulle bli varnad.

Snabb summering av matchen

Efter matchen går vi tillbaka till puben Springbock som dock är stängd, så det blir en promenad till Shepherds Bush och en pub där istället. På vägen dit passerade vi White Citys tunnelbanestation och där stod ett 20-tal QPR supportrar i likadana rutiga kepsar.... tydligen det senaste modet!

Vi försöker ta oss tillbaka till puben med mindre framgång

Stök även vid tunnelbanan så vi tog en pub istället

Efter några timmar så beger vi oss mot Liverpool Street Station för att gå på en sista pub innan U's fansen beger sig hem mot Colchester.

Glada men gaaanska hungriga ...

När vi lämnar Liverpool Street vid nio tiden så upptäcker vi att vi bara ätit frukost. Ganska hungriga åker vi till Kings Kross och går mot KFC då vi råkar hitta en indisk restaurant på vägen. OK kyckling på indiskt vis går precis lika bra som amerikansk. Inne på restaurangen kommer en Man U supporter fram och börjar prata och han vill inte riktigt tro på att vi kommer från Sverige trots att vi pratar svenska. Själv så kom han från London och inte från Manchester ... hans kompisar var inte heller från Manchester ... fast vi är ju inte från Colchester.

Halv elva kom vi till hotellet och match of the Day började precis, men tio minuter senare så sov vi. Zzzzzzzz

Söndagen den 29 september
Ganska tidig väckning 03.30 då vi hade en taxi beställd för vidare färd till Liverpool Street Station klockan 04.00. Självklart kom det ingen taxi så ner till Kings Cross och jaga bil. 04.30 Satt vi i alla fall på tåget som denna gång var en buss. Tydligen är alla tåg till flygplasten inställda på söndagar i typ ett år framåt. 07.10 skulle flyget lyfta men denna gång var flyget faktiskt 10 minuter för tidigt. En väldigt kort och intensiv resa med inte så överdrivet lyckat resultat men trots allt en trevlig resa i övrigt.

Nästa resa för min del blir FA-Cupens första omgång. Kanske jag får se ett mål då. Förluster med 2-0 i Crewe och 2-0 mot QPR är ju inte så roligt.