Lagbanner

Resa: Cupfeber mot Oxford

Vi forsätter med att lägga ut våra gamla resor och turen har nu kommit till 2003 och en historisk FA Cupmatch

2003.11.07 - 2003.11.09

FA Cup: Colchester - Oxford 1-0

inga

Layer Road, Colu

FA Cupens första omgång väntade när vi åke över till Colchester på fredagen

Fredagen den 7 november
Hämtade upp "Colu" vid Systembolaget, Brommaplan klockan 12.00 för vidare färd söderut till Stockholms allra sydligaste förort Skavsta. "Colu" som var törstig öppnade sin alkoburk redan vid Södertäljebron (inte Tranebergsbron som jag tyckte) trots mina protester. Jag var ju också törstig men eftersom jag kör så fick jag ju hålla mig.

Framme i Nyköping så blev det amerikansk mat på McD innan vi åkte vidare till Stockholm/Skavsta. Eftersom vi var så tidiga hade incheckningen inte öppnat så det blev till att vänta. En kvart senare så kliver vi in genom säkerhetskontrollen och in i avgångshallen. Nu blev det äntligen min tur att öppna en alkoburk. Det blev visst två till innan flyget kom i väg 30 minuter senare än vad dom lovade.

På flygplatsen ...

Väl framme på Stansted så skulle vi först ha 45 minuter på oss innan våran buss till Colchester skulle gå men med förseningen så hade vi bara tio minuter så det blev till att strunta i puben på Stansted och i stället försöka hitta busstationen. Det var ju inga problem att hitta den och snart satt vi i bussen på väg mot det fantastiska Colchester. Vi hann dock inte komma många minuter då vi fick veta att en lastbil hade lekt Kenny Bräck i en rondell så trafiken kröp fram. Framme i Colchester så checkade vi in på hotellet. Nu var klockan 20.00 och vi diskuterade vad vi skulle göra. Äta eller kulturvandring? Det blev kulturen. Först ett besök på puben "Hole in the Wall", en pub som ligger inhuggen i den romerska ringmuren som går runt Colchester. Sedan gick vi vidare till puben "The Castle" som ligger vid slottet, såklart, som har Englands högsta bevarade Normandiska torn eller nåt sånt. Där såg vi även sista halvtimmen av matchen mellan Thurrock - Luton Town 1-1. Sedan blev det en hämtpizza på Pizza Hut att äta på rummet.

Lördagen den 8 november
Väckning 08.00 för frukost. En timme senare stod vi på gatan och lite rundvandring på stan.

Huvudgatan i Colchester ... High Street

Entrén till Colchester Castle

Colchester Castle

Först gick vi dock till busstationen på tid så att vi visste hur länge vi kunde sova på söndagsmorgonen då bussen gick 05.30. Det tog nästan tio minuter att gå och efter någon timme på stan började vi vid elvatiden gå mot Layer Road där vi hämtade våra biljetter och även hängde upp flaggorna på läktaren. Bra att känna rätt folk i klubben. Nu blev det en promenad tillbaks till puben "The Dragoon" där vi stannade till matchstart. Nåja, vi han väl med en pint på Corner Bar också.

Puben The Dragoon lååångt före matchen. "Layer Road" läser lokaltidningen

På väg in på Barside. Kallt å mössa på

Uppvärmning

Matchen började med att The U's rivstartade och hade tre stycken ganska farliga hörnor. Oxford har nick i undersidan av ribban och det har inte ens gått fem minuter. Resten av halvleken är det spel mot ett mål och Colchesters ledningsmål kommer välförtjänt om än väldigt turligt i den 38:e minuten då Craig Fagan slår en pass till Scott McGleish vid bortre stolpen. Passen är dålig och utom räckhåll för McGleish och Oxfords målis, Woodman (tidigare i Colchester) ska bara täcka ut bollen som tar i stolpen och ut. Woody blir överrumplad medan McGleish har full kontroll på händelsen och gör enkelt 1-0 medan Woody köper korv.

Rowan Vine framför våran banderoll

Craig Fagan har koll på bollen

I andra halvlek så får även Oxford vara med och känna på bollen men skapar inga direkt farliga målchanser. Med kvarten kvar får Oxford sin första hörna, då har The U's redan haft tretton hörnor(!) ( totalt 15-3). Så det var ju inget snack om att 1-0 segern var rättvis.

Jubel på barside

Colchester pressar på...

...men Oxford försvarar sig bra

Corner Bar som drivs av supporterklubben

Efter matchen går vi in på Supporterklubbens "Corner Bar" och kollar in dom andra resultaten. Ser att QPR och Brighton förlorar. Efter ett tag konstaterar vi att Colchester är det bäst placerade laget som är kvar när andra rundan ska lottas :-)

Drury Arms efter matchen

Efter en massa fri dricka på Corner Bar blir det ett snabbt stopp på Drury Arms innan vi är tillbaka på The Dragoon. Nu har lilla jag fått i mej lite för mycket så jag håller mej till alkoholfritt resten av kvällen, klockan är ändå bara 20.00 (!). Börjar bli gammal?

Tillslut hamnar vi i alla fall på puben eller nattklubben "The Smiths" och där träffar vi även våra hjältar Alan White och Thomas Pinault. Extra roligt är att jag har på min spelar tröja #19 White och Colu har #6 Pinault. Vi visade såklart upp våra tröjor och Alan och Thomas tyckte det var kul att ha svenska supportrar. Dom hade även diskuterat våra flaggor inom laget när dom värmde upp då arenan var tom förutom två stora flaggor som det stod "CUFC SWEDISH BRANCH" på.

Kvällen avslutas på samma pub och tyvärr lite för tidigt. Men har man hållt igång hela dagen och ska med en buss 05.30 så var det nog klokt. Fan, vi börjar nog bli för gamla för att röja med tjugoåriga spelare som bjuder på en massa drinkar och öl.

Söndagen den 9 november
Efter alldeles för lite sömn så gick vi upp 05.00 för en promenad till busstationen och även denna gång tog det 10 minuter ...

En mycket kort och intensiv resa som blev otroligt rolig. Först en vinst i FA cupen för första gången på sex år. Första gången jag ser en vinst i FA cupen över huvudtaget. Tidigare var det som bäst en oavgjord för just sex år sedan då det blev 2-2 borta mot Brentford för att senare vinna i omspelet. Att sedan få träffa Alan White och Thomas Pinault slår ju det mesta.

Colchester lottades mot Aldershot i andra rundan.