Lagbanner

Resa: Vinst och förlust

Blandade resultat denna vår-resa ...

2002.03.29 - 2002.04.03

Division 2: Colchester - Brighton 1-4
Division 2: Bournemouth - Colchester 0-1

Premier League: Everton - Bolton 3-1

Deltagre
Colu, Philip

Fredag 29 mars
Det blev Ryan Air från Skavsta som vanligt. Landar på Stansted i tropisk hetta. Ja, ok, det var väl runt 15 grader varmt, men det var betydligt varmare än hemma i sverige i mars månad.

Blev hämtad på flygplatsen av några engelska vänner som jag skulle bo hos i veckan. Vi stannade på vägen och åt en påskmiddag på en landsorts pub i Essex. Billigt och mycket gott. På kvällen blev det en liten pubrunda i Ipswich.

Lördag 30 mars
Vaknade och fick en engelsk frukost serverad. Sedan blev det bilfärd till Layer Road för att hämta upp biljetter till dagens match mot serieledarna Brighton. Polisen hade utlyst det som en all-ticket match vilket innebär att det inte får säljas några biljetter på matchdagen.

Efter en snabbtitt i klubbshoppen så gick vi in på The Dragoon för några pints och den obligatoriska chilin innan match. På puben mötte jag också upp Philip som flög över några dagar innan mig. Halv tre började vi röra oss mot arenan.

Min värd Ginge i stöten ...

Puben The Dragoon före matchen

Philip med en pint

Utanför Barside träffade jag på ett helt svenskt fotbollslag som inte hade några biljetter. Vi gjorde några tappra försök att "prata in dom" men jag tror aldrig polisen släppte in dom. Heja Hässleholm!

Colchester försöker få igång spelet men lyckas inte komma tillbaka

Själva matchen är det inte mycket att säga om. Hyfsat med folk. Nästan 5000 varav 1200 från Brighton. Bra stämning och usel fotboll från båda lagen. I mitten av första halvlek gör Brighton tre snabba mål inom sju minuter och matchen är i princip över. Det blev varsitt mål i andra halvlek. Ett snabb besök i supporter baren innan vi drog oss hemmåt. På kvällen blev det sedan en massiv pubafton med 10 vänner.

Söndag 31 mars
Väckning hyfsat tidigt för bilfärd till Liverpool med mina engelska värdar. Tog in på ett hotell i Albert Docks och gick ut på stan. Liverpool var inte alls vad jag förväntade mig. Såg framför mig gråa gator och getton. I stället var det en partystad med massor av pubar och klubbar. Sent i säng.

Nåt känt Beatles-hak i Liverpool

Måndag 1 april
En liten shopping- och sightseeing runda i Liverpool innan vi tog oss upp till Goodison Park där Everton tog emot Bolton. 39.000 på läktarna, fullsatt och Blomqvist och Alexandersson spelade från start. Everton vann med 3-1. Efter matchen tog vi bilen tillbaka söderut.

Ferry cross the Mersey

Mitt första besök på Goodison Park och matchen Everton - Bolton

Tisdag 2 april
Jag blev avsläppt vid stationen i Ipswich tidigt på morgonen för att ta tåget in till London. Fixade snabbt ett hotell vid Paddington och hade några timmar på mig innan jag skulle möta Dave för att åka vidare ner till Bournemouth.

Mötte upp Dave vid puben på Waterloo Station. Några kalla Stella på tåget ner och sedan en minipubrunda innan matchen. Jag hann med att bli totalt utklassad i biljard.

En något glad Dave på en pub i Bournemouth före matchen

Bournemouths nya arena. Colchester i gult

Det var ett mycket litet antal U's fans som rest ner till B'mouth denna tisdagkväll. Vi kan inte ha varit fler ett hundratal eller så. Colchester var urusla igen. Lika usla var Bournemouth men dom borde i alla fall kämpa för att hålla sig kvar i divisionen. Colchester vann på ett självmål i 60:e minuten. Efter matchen var det till att springa tillbaka till stationen då sista tåget tillbaka till London gick 20 minuter efter matchen. Träffade några fler U's fans på tåget. Kom tillbaka till London strax före 01.00 och hann precis slinka in på KFC innan dom stängde. Taxi till hotellet.

Onsdag 3 april
Vaknade tidigt och lätt förvirrad med en kraftig förkylning. Strosade runt lite i London och satte mig sedan på tåget ut till Stansted för hemfärd. På flyget hem träffade jag en trevlig svensk West Bromwich supporter från Stockholm som liksom jag var på hemresa efter en fotbollstripp.