Lagbanner

FA Cupen: Shrewsbury - Colchester 1-2

inga

Colu, Layer Road

Så var det dags för andra omgången av FA Cupen där Colchester blivit lottade mot Shrewsbury som bortalag. Colchester vann i den första omgången med rekordsiffrorna 9-1 mot Leamington en månad tidigare.

Fredagen den 2 december
Lämnar huvudstaden vid femtiden på fredagskvällen. Alltså mitt i rusningstrafiken. Nu var vi ute i väldigt god tid så vi hann med ett matstopp också.

Efter att ha druckit några godsaker i baren så gick flyget lite senare än tidtabellen.

Efter en seg flygresa med några påsar !!! av RyanAirs gin o tonic så kom vi fram till Stansted strax efter 2300. Nu hade vi lite småbrådis till tåget som gick 23.30. Ville verkligen hinna med det tåget för då hinner man även med sista tunnelbanan, annars blir det till att leta fram en nattbuss eller taxi.

Nu hade ju tydligen hela Europas alla flyg landat samtidigt för det var fullt vid passkontrollen. Har aldrig sett så mycket folk köa där förut. Trots att alla luckor var öppna så var det långa köer. Har man i vanliga fall tre man före sig i passkontrollen på Stansted så blir man irriterad ... Men efter lite snygga trängningar så gick det väl på tio minuter. Nu blev det till en sista språngmarsch ner till tåget via biljettluckan.

Vi gick på tåget med en minuts marginal. Tur att vi bara hade handbagage. Väl framme i London så tog vi näst sista tunnelbanan till Kings Cross där vårat natthärbärge fanns. Vi checkade in på Hotel Howard Winchesters lilla twin room 01.00 och somnade väldigt snabbt.

Lördagen den 3 december
Tidig väckning då vårat tåg till Shrewsbury gick 07.16. Efter en kort promenad till Euston och frukostinköp satt vi på tåget som skulle ta oss till Crewe där vi skulle byta tåg. När vi åkt i någon timme fick vi sms om att domaren skulle ha en inspektion av planen om en timme. Jaha då var det dags att kolla i tidningen på alternativa matcher om matchen skulle bli inställd.

Frukostmacka och 7.16 tåget mot Crewe

När vi kom fram till Crewe fick vi reda på att matchen fortfarande skulle spelas men att det skulle vara en ny inspektion klockan 12.00. Gjorde ju inte saken bättre men vi åkte vidare till Shrewsbury som bara ligger tjugo minuter från Crewe.

Framme i Shrewsbury så tittade vi på olika tågtider om vi skulle tvingas vidare till någon annan match. Vi valde mellan Stoke - QPR eller Hereford som spelade i FA cupen mot Stockport. Eftersom det var så kass stämning på Britannia Stadium sist vi var där så valde vi Hereford - Stockport i FA Cupen som back up match. Nu behövdes det ju inte som tur var. Det kom inget mer regn och planen var spelbar ... typ.

Utsikt från slottet i Shrewsbury ner mot arenan

Efter en liten rundvandrig i Shrewsbury där vi besökte slottet som hade en fin utsikt över planen Gay Meadow där Shrewsbury spelar. Mysig liten stad där vi tillslut hamnade på puben Wheatsheafe där vi senare även mötte upp ett dussintal andra Colchesterfans.

Efter några andra pubar och en god lunch blev det äntligen dags för match som nu äntligen blir av då domaren tillslut godkänt planen. Fick några fribiljetter av en spelare så vi gled in gratis. Inte fel!

"Layer Road" på bron över till arenan. Idylliska omgivningar men man förstår att det ofta blir inställt

Några av de flera hundra tillresta Colu supportrana

Colchester ställer upp med bästa tänkbara lag som har sex raka vinster bakom sig mot Shrewsbury som ligger i mitten av League 2 och som snöpligt förlorade den senaste matchen med 4-3 trots 3-1 ledning i halvtid.

Snart brakar det loss ... Colchester i röda bortastället

The U's till anfall på Gay Meadow

Matchinledningen är jämn och båda lagen har två riktigt bra chanser att göra 1-0. Jamie Cureton är den som öppnar målskyttet när han halvvägs in i första halvlek gör 1-0 framnickad av Iwelumo. På stopptid av första halvlek kvitterar Shrewsbury från ett misstänkt offsideläge när David Edwards gör mål och 1-1 slutar alltså första halvlek.

Andra halvlek och Colchesterhörna

Danns får en varning för ... ja vaddå? Domaren var inte i högform denna kväll

2-1 till Colchester och vilt jubel ...

Stämningen på topp

I andra halvlekens första minuter får Colchester en farlig frispark just utanför straffområdet som Greg Halford lägger. Han tar i allt vad han kan och bollen for över läktaren och ner i kanalen som går runt arenan. Chris Iwelumo nickar in 2-1 efter sju minuter in i andra halvlek vilket också blir slutresultatet.

Spelarna tackar supportrarna efter matchen

Glada supportar och ...

... en glad "Layer Road"

Härligt med vinst och tredje rundan för tredje året i rad. Undrar när det hände senast? Colchester tog även sin sjunde raka vinst och det är man ju inte så bortskämd med som Colchestersupporter.

Efter matchen går vi tillbaks till den sista puben som låg precis bredvid arenan där vi firade segern med några andra U's fans tills det blev dags att ta tåget tillbaka till huvudstaden.

Paul, Julie och "Colu" på puben efter matchen

Tåget gick 18.50 så det blev ju en del pints innan vi gick till stationen. Vi stannade dock och köpte take-away mat som vi började äta på när vi gick mot stationen. Nu upptäckte vi att tåget gick om femton minuter och att det tar femton minuter att gå till tåget så det blev en liten språngmarsch vilket alltid är lika kul när man har fått i sig lite för mycket mat och dryck. Vi hann i alla fall med tåget och efter bytet i Crewe så blev det några besök i baren på tåget innan vi kom fram till London Euston. Vi hade ju några timmars tågresa att slå ihjäl.

Tåget norrut mot Crewe för att sedan åka söderut mot London ...

Firar vinsten å drömmer om nästa motståndare i cupen

Efter som pubarna fortfarande hade öppet så blev det dumt nog även ett stopp på stationspuben innan vi vinglade vidare "hem" mot Kings Cross. Det blev även ett matstopp på KFC och inköp av söndagstidningen som av någon anledning kommer ut före midnatt.

Puben på Kings Cross

Tillbaks på hotellrummet så åt vi upp våran KFC mat samtidigt som vi tittade på "Match of the Day" på TV:n. Vi kollade även hur det gått i dom andra FA Cupmatcherna och skrattade åt att Southend åkte ur. Lite kul hade vi även mot dom andra lagen i våran division som åkte ut mot kassa amatörer. Sen somnade vi ganska snabbt.

Söndagen den 4 december
Klockan ringde alldeles för tidigt ... klockan 05.00. Tyvärr var det inget misstag då vi skulle med en nattbuss som gick 05.30 för att sen ta tåget 06.00 till Stansted Airport. Att man aldrig kan lära sig att man inte ska åka hem med det tidiga flyget.

Hemresan gick smärtfritt och det roligaste som hände var ju att vakten som lägger på väskorna på röntgenbandet var kompis med förre Colchesterspelaren Lua-Lua. Bara en sån sak var ju värt resan.. Hemma i den svenska huvudstaden vid lunchtid.

Flyget hem, trötta men glada