Lagbanner

Championship: Norwich - Colchester 5-1

inga

Layer Road, Colu

Vi bokade resan i början på februari och hade väl hoppats få se en spännande match mellan två lag inblandade i nedflyttningsstriden. Nu när det väl var dags att åka så var det dock redan mer eller mindre kört för The U's. Vi fick nöja oss med "bara" ett East Anglia derby.

Långfredagen den 21 mars
Avresa vid tiotiden på morgonen och från Västerås denna gång, ombyte förnöjer sägs det. Flygningen var händelselös och gick fort som vanligt, landningen var däremot hemsk. Piloten förvarnade att det skulle bli kastbyar och kraftig vind vid landning och det var det! Planet studsade runt rejält men det slutade ju lyckligt. Lite skakiga och med darriga ben tog vi en pint på Stansted Puben.

"Layer Road" på Stansted puben

Eftersom vi hade köpt ett två dagars tågkort så roade vi oss med att ta ett tåg till Cambridge för byte där till London. Stansted Express har man ju åkt några tusen gånger nu, dessutom påstod "Layer Road" att det fanns möjlighet att köpa en kall "dricka" på stationen i Cambridge. Nu kunde vi ju inte det utan fick nöja oss med en pastalunch å cola. Dessutom anländer Cambridge tågen till Kings Cross istället för Liverpool Street Station och då vi skulle bo vid Kings Cross passade detta oss utmärkt.

Vi checkade in på hotell Wardonia och betalade £65 för ett twin-room. Rummet var inte stort men inte heller det minsta jag sett. Vi skulle nog överleva två nätter här.

Jätterummet på Wardonia

En timmes vila på rummet och sedan var det dags att åka upp till Milton Keynes för League Two mötet mellan MK Dons och Peterboro. Toppmöte var det också då lagen låg etta och tvåa i League Two. Ingen av oss hade sett MK Dons nya arena och det var dags att pricka av den på listan.

Vi kom fram till Bleatchly som var närmaste station och påbörjade en 25 minuters promenad genom industriområden, köpcentra och huvudleder. Jag tror vi såg EN pub på vägen.

Klistermärkes-skyltat i Milton Keynes

Halvfärdig arena från baksidan

"Layer Road" fotar arenan, jag fotar Ikea ...

Så här fin kanske den blir nångång i framtiden?

Framsidan var finare än baksidan

Väl framme vid arenan så tog vi ett varv runt för att fota lite innan vi gick bort till biljettkontoret för att köpa två biljetter.

Skylten vi möttes av var ingen rolig läsning. Mk Dons - Peterborough ALL TICKET!

Detta betyde att inga biljetter såldes matchdagen och att vi var jävligt körda på att komma in på den här matchen.

Jag gjorde ett försök att snacka oss in genom lite lögner om att vi flugit över speciellt för denna match hela vägen från Sverige etc etc men det var stört omöjligt. Dom meddelande att det även var slutsålt.

Ridå!

Det var grått, det blåste, det regnade och vi var frusna, sura och hungriga och kände oss
lurade på en match. Normalt sett kollar vi alltid upp biljetter och All-Ticket men att MK Dons skulle ha slutsålt 22.000 mot Peterboro var det ingen av oss som trodde. Deras publikrekord är ju bara 13.000 och det är den enda matchen över 10.000 dom har haft så det skulle ju inte vara några problem tyckte vi.

Vi funderade på om vi skulle dröja oss kvar och försöka ragga svartabörsbiljetter men insåg snabbt att vi inte ens visste var vi skulle börja leta. Normalt är ju kring pubar men här fanns bara Ikea och Tesco.

Det spelades några andra matcher denna långfredag och vi hade möjligtvis en timma eller två på oss att ta oss vidare.

Mobilen surfade in på National Rails hemsida och vi skulle hinna till Northampton, inga problem. Bara 20 minuter bort med tåg. Dom hade match mot Nottingham Forest i L1 men då vi varit på deras arena förut. Vi misstänkte även att denna match skulle vara utsåld. Några snabba samtal till vänner i England bekräftade detta. Nu var det bara att åka tillbaka till London. När vi kom till Kings Cross började matchen uppe i Milton Keynes.

Vi gick på en lokal pub, eller ett par stycken faktiskt ...

När vi nästa morgon läste tidningen stod det att publiksiffran var 14.000 och därmed knappast slutsålt. Hmmm.

Påskafton den  22 mars
Matchdag för Colchester och oss. Vi skulle ut till Norwich på Englands östkust. Liksom det flesta andra långhelger är järnvägsarbeten betydde det att vi skulle bli tvungna att ta en buss från London till Colchester och därifrån skulle det gå tåg. Nu var vi ju inte så pigga på att skaka buss en timme eller två så vi lyckades knåpa ihop en tågresa tillslut ändå. Kings Cross till Cambridge och byte där till Norwich. Marginellt längre tid men skönare än buss. Tågbiljett hade vi ju ändå. Kings Cross låg ju bara tvärs över gatan också.

Frukost ingick inte på vårat "lyxhotell" så det blev en macka på stationen och sedan var vi på väg. Under första etappen av resan så hann det vara soligt, hagel, regn och lite snö. Alla fyra årstiderna. Ett tag blev vi lite oroade över vädret. Med gårdagens oflyt i tankarna så trodde man ju att det skulle bli inställt på grund av snö, storm eller något annat dumt. Vädret blev dock bättre.

Passerar Arsenal och nya Emirates Stadium med tåget

På väg till Norwich

Byte av tåg i Cambridge och vädret var bättre. Man såg lite himmel här och var men det var ganska kallt. Det skulle bara ta 1½ timme till Norwich men vi kom inte långt innan vi blev stående i någon liten håla ... fallna träd på spåret. Efter en dryg timme kom vi igång igen och vi anlände till Norwich strax efter 11.

Tvärs över gatan låg en pub, The Complete Angler, där vi skulle möte lite vänner, få våra biljetter. Vi passade på att äta en god lunch medan vi väntade.

U's fans har redan börjat anlända till pubarna i Norwich

Efter mat och dryck gick vi vidare till nästa pub, en stor Weatherspoons i centrala Norwich. Fylld av både hemma och borta supportrar. Stämningen var god, lite lagom hätsk men båda lagens supportrar sjöng glatt "We hate Ipswich more than you" tillsammans!

Julie, Paul och "Colu" på Weatherspoons Puben i Norwich

Utanför arenan

Kö till mat och dryck på våran sektion

Vi gick till arenan och var på plats i god tid för en gångs skull. Hann med både toabesök och trycka i sig en mumsig balti-pie och en pint.

Matchen skriver jag inget om. Vill ni läsa om förnedringen så är matchrapporten här men 5-1 säger ju det mesta.

Hemmaläktaren bakom ena målet

Colchester i himmelsblått kommer ut

Colchester supportrarna var placerade på långsidan

Obligatoriskt inkast-tjafs med linjemannen

Colchester jagar kvittering

Vi har solen i ögonen. "Layer Road" och "Colu"

Come on Colu!

Gerken räddar ... denna gången

Colchester gör mål

U - N - I - T - E - D

Hörna för The U's

Matchen är slut och vi tackar spelarna

Det enda roliga med hela matchen var uppslutningen. Bortåt 1400 Colchester supportrar tog sig till matchen trots att vi var toksist i tabellen. Sedan var det trevligt att träffa en massa gamla kompisar. Vissa hade jag inte sett på flera år.

Efter matchen gjorde vi ett stopp på Complete Angler igen där vi samlade styrkorna. Sedan drog våra vänner med oss på en liten pubrunda i Norwich.

Nästa pub. Mysiga Adam and Eve vilket är Norwich älsta pub

Sista pinten innan vi springer till stationen

Vi hade spanat in att sista tåget till Norwich-Cambridge-London gick vid 20 tiden, därefter var det buss som gällde. När klockan var 20 var vi ett antal kilometer från stationen så det var bara att sikta in sig på att skaka buss. Puben var ju trots allt roligare.

När vi efter absolut sista puben, och ett obligatoriskt kebab-stopp, kom till stationen så hittade vi ett tåg till Cambridge trots allt. Efter bytet i Cambs där vi hann med sista tåget till London med 10 sekunders marginal så var vi tillbaka på hotellet någon gång efter midnatt. Vi hittade även en telefon på tåget där ägarinnans pojkvän ringde upp och hotade oss om vi inte såg till att telefonen kom tillbaka till någon liten håla mellan Cambs och London. Vi var ju nästan i London. Hur hans hot skulle gå till kom vi aldrig underfund med. Dock lämnade vi in telefonen till någon anställd.

Påskdagen den  23 mars
Vaknade förvånansvärt pigga trots en lång lördag. Tittade ut och det vräkte ner snö!
Nåja, en dusch och packning av lilla väskan och sedan gick vi ut på stan. Köpte ett dagskort på bussen för £3.50 och tog första bästa buss in mot stan. Åkte runt och kollade ett påsk-stängt London från en dubbeldäckare är ju halvroligt så vi fortsatte till fots istället. Lika halv-kul det. Det blev en kopp varm choklad (!!!) på en öppen pub då vi behövde tina upp eftersom det var väldigt kallt. Efter det blev det några snabba stopp i de få butiker som hade öppet.

Vakna i ett snöande London tillhör inte vanligheterna

Efter ett tag hade vi lessnat på att frysa i blåsten och började röra oss ut mot Stansted. Kom fram i väldigt god tid och strövade runt lite där innan vi hoppade på flyget till Västerås.

En ganska frusen och misslyckad resa. Vi hade ju hoppats få se Colchester kriga sig kvar i divisionen men det var ju kört redan innan, sedan hade man ju hoppats få se en ny arena i Milton Keynes men det sket sig ju också, fast det var väl vårat fel ...

Som bonus hade även mitt bilbatteri dragit ur men tack vare snälla medmänniskor och några startkablar var vi snart iväg igen.

Nåja det kommer fler resor!