Lagbanner

Resa: Första matchen på nya arenan

Colchester mötte Huddersfield I den första seriematchen på nya arenan och CUFC Swedish Branch var såklart på plats.

2008.08.15 - 2008.08.17

League One: Colchester-Huddersfield 0-0

inga

SwedishDad, Philip, Layer Road, Colu

Fredagen den 15 augusti
Vi flyger från Arlanda med BA denna gång och möttes upp på Arlanda på fredagsmorgonen. Efter en avslappnad och skön resa med British Airways landar vi på Heathrow strax före 11, till och med lite för tidigt.

G&T på flyget

Vädret i England denna helg skulle vara regn men vi blev mötta av strålande solsken när vi klev av flyget på nya Terminal 5. Vi skulle bege oss direkt till Colchester så det blev tunnelbana en timme in till London för £4 och sedan tåg från Liverpool Street Station till Colchester.

T-bana till Liverpool Street Station

En tur och retur till Colchester skulle kosta £25 men det slutade på £16 per person då vi tydligen köpte en gruppbiljett. Jag blir inte klok på engelska tågens priser. Hur som helst tackar man ju inte nej till en rabatt på £10.

Tåget till Colchester var knökfullt denna fredags eftermiddag. Vi hittade dock tre platser lägst fram i tåget. Efter någon timme var vi framme i Colchester och regnet såg man inte röken av. Solen sken fortfarande!

Planen var att ta oss direkt upp till nya arenan för att hämta ut biljetter och kolla in nya Club Shopen så vi köpte ett dagspass på bussen för £2.80 och tog buss 2 från stationen upp mot arenan. Bussen gick inte ända fram så vi hoppade av vid Dog & Pheasant.

Nu hade både hunger och törst börjat göra sig påminda och vi åt en sen lunch på puben innan vi gick den sista kvarten till Weston Homes Community Stadium.

Lunch på Dog & Pheasant vid arenen

Matpaus innan vi fortsätter mot arenan

Självklart ligger arenan på United Way

Känns smått overkligt att se den färdiga arenan

Det var ganska mäktigt att se arenan ligga framför oss som i en liten sänka och man såg texten CUFC i vitt på dom blå stolarna i glipan mellan West och South Stand. En del småsaker var fortfarande inte helt färdigt men helheten var riktigt trevlig.

Först in på Tickets Office där man meddelade att biljetterna inte var klara men skulle finnas för avhämtning på matchdagen. Hmm … man kunde ana en viss stress bakom fasaderna. Biljettsystemet hade bara varit i gång några få dagar och det var tydligen mer eller mindre kaos.

Vi besökte klubbshopen istället. Mycket nya snygga saker, framför allt från Puma som är nya leverantören av matchstället. Hemmatröjorna hade kommit men vi valde alla att invänta bortatröjan som är gul-blå. Hemmatröjor har man köpt nog av genom åren och årets var tyvärr inte speciellt snygg tyvärr. Nåja VISA kortet gick ändå varmt inne i shopen.

CUFC på East Stand

Inne i den nya Klubb Shopen

Sedan blev det en promenad runt arenan i hopp om att hitta någon dörr som man kunde smita in genom. Tyvärr var alla dörrar stängda så det blev till att titta genom springorna. Man är ju van med gamla Layer Road där det alltid bara vara att knalla in på läktarna och hälsa på planskötaren eller spelarna om dom var där.

Här ska vi gå in i morgon ...

Huvudläktaren

Nåja en promenad tillbaka till puben Dog & Pheasant där vi hann med en törstsläckare innan det blev buss in till stan igen och vidare till hotellet. Efter att tillslut ha checkat in på vårat stammis-hotell, Scheregate, så gick vi dom 50 meterna till nästa pub, Fox & Fiddler, där vi bestämt möte med Philip som anlänt några dagar före oss. Ännu en pint senare begav vi oss till Layer Road för att se om vi kunde få se någon glimt av vårat gamla hem.

Gamla fina Layer Road har börjat rivas ... här låg Barside läktaren

Stängd Klubb Shop

SwedishDad och Philip utanför Layer Road

Inne på Drury Arms ... nostalgi

Utanför The Drury kvällen innan matchen

Även här var det igenbommat och det var bara genom dörrspringor som man kunde skymta den gamla fotbollsplanen och det var ju en ganska sorlig syn som mötte oss med rasade tak och en allmän röra. Med brustna hjärtan började vi röra oss mot centrum igen via klassiska ”matchpuben” Drury Arms och man konstaterade att den nog behövde genomgå en rejäl renovering. Drury var våran stammispub i några år innan vi hamnade på The Dragoon och dom har väl inte målat om Drury på cirka 20 år kändes det som. Hur som helst gick vi vidare till just Dragoon där pubägaren Alan blev glad över att se oss igen. Ännu en pint innan vi gick tvärs över gatan till nästa vattenhål i form av en fet katt, The Fat Cat.

Nu började klockan bli lite väl mycket och vi hade trots allt varit i farten nästan hela dagen så vi började tänka på hur vi skulle avrunda kvällen men trots allt hann vi med ännu en pint på Fox & Fiddler innan pubarna stängde. Det blev alltså en oplanerad pubrunda med samtliga matchrelaterade pubar på besökslistan.

Nattmat inhandlades på lokala kebaberian på High Street och som vanligt avnjöts i hotellet reception, eller lounge om man vill vara fin i kanten. Mycket trötta somnade man utan några större problem.

Lördagen den 16 augusti
Strålande solsken och äntligen var det dags för den stora dagen då den nya arenan skulle invigas. Dock var man lite smått sliten när man vaknade och just då var man inte speciellt sugen på fvare sig fotboll eller pubbesök men en frukost och en dusch senare var man fit for fight igen.

Vi hade någon timme på oss innan pubarna började öppna så det blev lite turistande på staden där vi gick och tittade i den fina slotts parken utanför Colchester Castle. Även lite shoppande hann vi med där rean verkar slå nya rekord varje gång man kommer över.

Nu kanske vi inte var helt fit for fight men till puben gick vi och nu var det Playhouse som gällde, dock för lunch och läsk som grund för dagen. En god måltid senare gick vi till Fat Cat där vi tillslut fick våra matchbiljetter då en kompis hade vänligheten att åka förbi arenan på morgonen och hämta upp biljetterna.

Biljetten har äntligen anlänt

Philip, Layer Road, Colu, SwedishDad och en engelsk kompis

I väntan på avgång från Fat Cat. Fyra ur Swedish Branch

Stämning på bussen till arenan

Prick klockan 14.00 kom det en buss som klubben hade fixat som helt utan kostnad tog oss hela vägen till Weston Homes Community Stadium. En mycket bra service som ju gjorde att vi kunde vara kvar på våra vanliga vattenhål då antalet pubar runt nya arenan tyvärr är lite begränsat. Dock kommer vi nog att prova på pubarna längre norrut i framtiden men just nu var det ju såklart bra.

Det var en trevlig syn som mötte oss när vi svängde in på parkeringen till WHCS där det var fullt med folk och långa köer till insläppen. Sånt var man inte var van vid på Layer Road tyvärr.

Welcome to Weston Homes Community Stadium

Colchester hade räknat med 7.500 åskådare men helt obegripligt kom det bara 5.300. Man får väl hoppas att semestertiderna gjorde sitt för augusti i England är ju att jämföra med juli i Sverige. Sen spelade även Essex en stor cricketfinal på The Oval i London och V-festival pågick i Chelsford och det påverkade en del. Att sen biljettsystemet inte funkade förrän två dagar innan match är ytterligare en förklaring men ändock en mycket pinsam publiksiffra.

Även om det bara var halvbesatt så skapades det ändå en riktigt bra stämning på matchen. Vi hade biljett på ena långsidans kant, East 8, som var onumrerad. Detta verkade bli nya Barside läktaren.

Colchesters F-19 visar upp Gothia Cup trofén för publiken

Spelarna kommer in ...

E8 - East Stand Section 8 längst bort på kanten ... nya Barside

När man tänkte efter så var arenans lay out samma som på Layer Road. Barside på ena långsidan och huvudläktaren mitt emot på andra långsidan. Till vänster har man bortafansen på South Stand och bakom målet, North Stand, var det nästan lika tomt som på Layer Roads Clock End, hehe.

Fräscha toaletter utan kö var en nyhet för oss. Testade ingen mat på arenan men det fanns både en hyfsad snabbmatsmeny och öl, cider och annat gott för dom som ville ha sånt. Alkohol på arenan är vi bara vana vid från bortamatcher!

Matchen slutade hyfsat rättvist 0-0 men skulle något lag ha vunnit borde det ha varit Colchester som hade matchens bästa chans med en frispark i ribban från Mark Yeates högerdojja. Tyvärr var det en ganska chansfattig match så oavgjort var väl rättvist.

Tre nöjda svenkar på plats innan matchen

Bortaläktaren med några hundra fans

Bollen nickas bort från Huddersfield

Heja Colchester

Clive Platt med nummer 9 på ruýggen skjuter i utsidan av stolpen

Mark Yeates skjuter en frispark i ribban (kolla bollen vid ribban)

Spel framför huvudläktaren

U-N-I-T-E-D

Efter matchen

Kö från parkeringen

Efter matchen gick vi ut en och såg den ganska massiva kön till gratisbussarna in mot North Station. Själva ställde vi oss i den betydligt kortare kön till Fat Cat bussen som på bara några minuter tog oss tillbaka till puben.

Vi stannade dock inte så länge. En måltid och sedan smet vi tvärs över gatan till Dragoon. Båda pubarna var ganska tomma efter matchen och det var lite tråkigt. Många supportrar verkar ha blivit kvar på pubarna norr om centrum, som Bricklayers.

Vi stannade ett tag på Dragoon innan vi rörde oss mot hotellet för en ganska tidig natt.

Söndagen den 17 augusti
Väckning klockan 8 för frukost och sedan promenad i regnet, nu kom regnet som utlovats hela helgen, tills buss 8 kom och körde oss sista biten till stationen. Vi hann precis med 9.03 tåget till London tack vare att det var tre minuter försenat. Mycket folk på tåget även denna gång. Snabbt byte till tunnelbana för marathonfärden på över timmen ut till Heathrow.

Colchester High Street

Gamla och nya hus blandas

Landade i tid efter 17. Säga vad man vill om billiga Ryan Air men det är ganska så skönt att flyga riktiga flygbolag ibland också.

Hemma på kvällen ganska utpumpade efter en lång resdag.

Som sammanfattning kan man väl säga att matchen inte var mycket att hänga i granen men det var kul att vara på första matchen på arenan. Något man inte ville missa trots den ganska usla publiksiffran. Obligatorisk närvaro, typ!

Up The U’s

Tillbaka till "Våra Resor"