Lagbanner
Resa: Från Brighton till Sunderland och tre poäng
CUFC Swedish Branch, Fotboll På Riktigt!

Denna resa tog oss från London till Brighton på sydkusten och sedan till Sunderland i norr

2009.12.11 - 2009.12.13

League One: Brighton - Colchester 1-2

Premier League: Sunderland - Portsmouth 1-1

Colu, LayerRoad, SwedishDad

Inledning
Enda sedan den otroliga resan i början på säsongen då vi såg Colchester krossa Norwich med 7-1 så har vi försökt hitta ett lämpligt datum för en ny resa.

Tiden gick dock men sen bestämde vi oss ganska snabbt för bortamötet mot Brighton den 11 december. Tre av oss hade möjlighet att resa och vi började fundera på en lämplig match på lördagen. Då ingen av oss varit i Sunderland så slog vi till med den som bonusmatch.

Fredagen den 11 december
En underbart tidig uppstigning strax efter 4 på morgonen för att ta tåget till Arlanda klockan 5. Flyget gick inte förrän 9 men tågförbindelserna är inte dom bästa vid den tiden på morgonen. Givetvis var det ett lätt strilande regn som piggade upp morgonen. Man får hoppas att det inte var ett tecken för den kommande resan. Bortaläktaren i Brighton har inget tak …

Mina medresenärer möttes upp vid pendeltåget och tog sen bussen den sista biten till Arlanda men då var jag redan incheckad och klar sedan länge. Det gick en SAS flight till London före våran och den var försenad flera timmar konstaterade vi skadeglatt … ända tills vi kom på vårat flyg. Precis när vi satt oss ner meddelades att det var dimma i London och att vi skulle bli stående en till två timmar. Tiden gick och vi började bli oroliga att vi inte skulle hinna till puben i Brighton före matchen.

Efter en och en halvtimmes väntan fick vi besked om att dimman lättat men att det nu var fel på mark-radarn på Heathrow och inga flyg kunde landa. När detta skulle vara klart visst ingen men dom räknade med avresa runt 13.30

Nu började vi bli allvarligt oroade om vi skulle hinna till matchen över huvudtaget. Mycket huvudräkning och mobilsurfande på tågtider och vi kom fram till att deadline för att hinna till Brighton var avresa från Arlanda runt 14.00. En del passagerare hade vid detta laget valt att lämna planet och det funderade även vi på. Hur kul är det att göra en snabb-resa till England och missa Colchesters match?

När vi suttit still och uttråkade i flyget i över tre timmar meddelandes plötsligt att vi fått en slot-tid och omedelbart skulle flyga. Nu såg det lite bättre ut för våran del. Två Gin & Tonic senare så var alla problem glömda. Vi var på väg!

Klockan 13.30 lokal tid landade vi i ett ganska soligt och vårlikt (!?) London. Vad var det för dimma dom tjatade om? Inga väskor att hämta ut så en snabb promenad till Heathrow Express för den korta resan till Paddan och sedan tunnelbana från Paddington till hotellet vid Kings Cross. Nu kan man köpa ”Oyster Card” på engelska turistbyrån. Rekommenderas varmt för de som ska tillbringa tid i London. Man bara håller det förtankade kortet mot spärren och går. Betydligt billigare än lösbiljetter också.

Snabb incheckning på Wardonia, hyfsat nyrenoverat och jag tror jag bott där förut fast då under ett annat namn. Rummen kostade runt £35 per person men frukost ingick ej. Det spelade mindre roll då vi som vanligt bara hade en massa tidiga morgonar.

Hotel Wardonia, Kings Cross

Vi var på rummet i cirka fem minuter innan vi var på väg mot London Bridge Station och tåget till Brighton. På London Bridge sprang vi på några Colchester-kompisar som vi fick sällskap med på tåget ner. Vi hoppade av på Preston Park som är stationen närmast arenan medans dom fortsatte några stopp till Brighton där dom skulle möta några andra kompisar.

Vi hade två timmar till match och begav oss till mysiga The Station Pub som låg vid … hm, ja stationen. Pub-katt och pub-hund samt en varm brasa i den öppna spisen. Trevligt värre. Dom hade även god dryck för lätt stressade och trötta resenärer. På puben träffade vi en annan gammal Colchester kompis som vi tillbringade tiden med fram till avspark.

Puben The Station i Brighton

Brightons arena är riktigt usel. Som tur är håller dom på att bygga en ny istället för denna tillfälliga friidrottsarena som dom hållit till på i alldeles för många år nu. Det var en ganska kall och fuktig kväll. Inget regn men regnet hängde i luften hela tiden. Hyfsat många tillresta Colchester supportrar trots kvällsmatch och ”all-ticket”. Vi var några hundra på bortaläktaren men det är svårt att skapa en bra stämning när man sitter så långt från planen. Swedish Branch flaggan hängdes upp och matchen kunde börja.

Swedish Branch flaggan skymtas till vänster

Huvudläktaren i Brighton är inte stor. Hemska löparbanor!

En förutseende Colchester supporter med kikare!

Andra långsidan där Brighton supportrarna myste i blåsten

Ben Williams i Colchestermålet gör en kanonräddning efter en frispark

Blåsiga Withdean

The U’s satte full fart och pressade på från början. Ifil gjorde 1-0 för The U’s efter nio minuter på ett välplacerat tjugometers skott. Platt nickade fram Ifil. Det var hans första mål som professionell fotbollsspelare. Vi han knappt hämta andan och sångerna från första målet hade inte slutat innan Wordsworth nickade in 2-0 för Colchester.

Efter 2-0 hade Colchester ett antal farliga chanser och med lite skärpa i avslutningarna kunde det stått 4-0 efter 25 minuter. The U’s dominerade spelat totalt i början. Sedan tvärdog det helt. Brighton spelade upp sig och började skapa chanser och med någon minut kvar av första halvlek så gör Brighton också 2-1. Nu gick man till paus hyfsat nervös. Från att lett klart och dominerat så hade matchbilden svängt helt.

Halvtids pommes!

Andra halvlek fortsatte i samma stil. Brighton hade dock väldigt dålig skärpa i avslutningarna och Williams i Colchestermålet storspelade och tillsammans med Ifil var han klart bäst i ett väl kämpande U’s. Det var nog ingen planerad taktik från Colchesters del. Matchbilden bara blev sådan.

Efter fyra tilläggsminuter blåste domaren ÄNTLIGEN av matchen och vi kunde lättade bege oss tillbaka till The Station Pub.

Colchesterspelarna tackar de tillresta U's fansen

Vi hade nån timme på oss inne på puben innan 23.06 tåget tillbaka till London. Alltid trevligt att snacka lite fotboll med hemmalagets supportrar efter matchen.

Man fick köpa med sig öl i pappkartonger från puben. Take-away, helt lagligt dessutom. Gjorde ju att resan gick betydligt fortare hem.

"Colu" med engelska vänner på The Sation. SweDad i bakgrunden

Dave med "´takeaway-öl" på tåget till London

"Layer Road" provar kartong-dricka

Vi kom till Victoria vid 00.30 och fick ta en nattbuss tillbaka till Kings Cross. Bussen gick igenom halva London men som bonus fick vi se den imponerande julskyltningen på Oxford Street mitt i natten.

Tillbaka på hotellet vid 01.30 ganska trötta och hungriga. På hela dagen hade vi ätit två frallor på flyget, en macka på London Bridge och en hamburgare på matchen. Vi hade helt enkelt ingen haft tid att äta något vettigt tack vare förseningen. Det kändes i kroppen och i knoppen!

Lördagen den 12 december
Match i Premier League mellan Sunderland och Portsmouth. Givetvis hade vi valt den match som låg allra längts bort.

Vaknade klockan 7 efter fem timmars sömn och vi bestämde snabbt att ta ett senare tåg till Sunderland än det 8-tåget vi först tänkt ta. En dusch och tandborstning senare gick vi de få metrarna över gatan till Kings Cross. Inköp av macka … igen!

På tåget upp till Sunderland

Nördar oss med att läsa om macthen på nätet

Med några minuters marginal hann vi med 9-tåget. Ganska fullt men vi hittade några samlade platser. Nackdelen med de tågkort som vi använder är att man inte kan boka platser. Man får sitta där det är ledigt. Å andra sidan är man inte beroende av att hinna med ett specifikt förbokat tåg. Tåget till Sunderland tog runt fyra timmar. Ganska grått och tråkigt väder men man passerar en drös arenor på vägen som man kunde sitta och fotbollsnörda till ... Arsenal, Wembley, Peterborough, Darlington, Newcastle och …Gateshead.

Vädret klarnade lite när vi kom norrut och i Newcastle bytte vi till spårvagn sista biten till Sunderland. Resan tog en halvtimme och Stadium Of Light passerades innan vi hoppade av i Sunderland.

Vimsade runt lite på stan och letade efter ett matställe. Med hjälp av GPS i mobilen och Google Map lokaliserade vi en Weatherspoons pub där resans första riktiga mål mat intogs. Sunderlands centrum var inte mycket att hänga i granen precis. Fruktansvärt ocharmigt.

Ganska trista Sunderland centrum

Bron över till arenan, man kan skymta Staduim Of Light bakom bron

Bron över floden ... öööh ... läsartävling?

Det tog en kvart att gå från centrum till arenan och den promenaden var desto trevligare. Man gick över en stor bro och fick en strålande utsikt över massiva Stadium Of Light. Vi gick in ganska omgående. Området utanför var ganska slätstruket och det fanns inte mycket att titta på förutom en rekord stor mängd portabla smabbmatsvagnar.

Vi hade köpt biljetter i Syd-östra hörnet och hade riktigt bra platser högt upp under taket.
Matchen var ganska dålig. Sunderland öppnade bäst och piggast. Portsmouth var riktigt dåliga och fick inte alls spelet att stämma. Man märkte att det var två lag som hade det ganska tungt. Mycket felpass och ogenomtänkt spel från båda lagen. Det kändes som det skulle bli en 0-0 match men Sunderland tog ledningen efter 23 minuter och nu trodde man kanske att proppen skulle gå ur. Matchen blev dock ännu sämre efter målet.

Jag hade hört talas om "The Roaker Roar". Att Sunderlandpubliken skulle vara ovanligt vokal och högljudd men det var som Premier League i allmänhet, ganska tyst och sparsamt med ramsor. Några gånger tände dock HELA publiken till och då var det ett rejält tryck. Möjligt att senaste tidens spel lagt viss sordi på supportrarna?

Fotbollsföda a la England

Southeast corner på Stadium Of Light

Nästan 40.000 på läktarna

Mycket folk men ganska tysta

Sunderland i klassiska röd-vita ränder

Kanske lite långt ute å täckte?

Portsmouth hade faktiskt en bra period precis efter paus. I ungefär 10 minuter spelade dom riktigt hyfsat och satte hemmalaget under press men sedan verkade orken ta slut. Resterande tid hände inte mycket. Enda "underhållningen" var att se ett internbråk på Portsmouth-läkataren och hur polisen lyfte ut en efter en av de några hundra tillresta Pompeys. Frustrationen var stor även i hemmalägret och på raden framför oss började några Sunderland supportrar "munhuggas" i frågan om deras spelare var bra eller ej. Vi hade facit på den frågan men höll tyst. Hade inte deras vänner gått emellan hade det blivit fullt slagsmål. Precis när dom blivit "vänner" gör Portsmouth 1-1. Nu kanske dom kunde enas i sorg istället …

Vi lämnade arenan och gick tillbaka till stationen som var under ombyggnad. Vi skulle ta ett direkttåg till London och behövde bara vänta en kvart innan det för mig okända tågbolaget "Gand Central" dök upp med ett stånkande disellok. Tåget var ganska glest besatt och vi hade bra med utrymme. Resan ner till London tog fyra timmar och vi var tillbaka på Kings Cross vid 21.30. Planen var att stoppa i oss lite mat och sedan hitta en pub för att avrunda resa på. Nu blev det bara mat, sedan började ”Match Of The Day” på TV och den var perfekt att somna till.

Söndagen den 13 december
Väckning klockan 7.00 men inget luciatåg eller lussebullar. Tydligen firade den ryska personalen på hotellet inte Lucia … och ”Layer Road” hade inte packat stjärngossemössan. Vi checkade ut och begav oss gatan ner för att ta tunnelbanan till Heathrow. En händelselös tur följdes av en lika händelselös flygning. På Arlanda sa vi ta och hej för denna gång och åkte åt lite olika väderstreck.

Kul resa men lite väl kort och alltid skönt med en Colchester vinst så klart!

Resan i siffror
Många hör av sig och frågar vad vi har för kostnader när vi reser så här kommer lite hjälp på vägen. Mat och dryck är dock inte inkluderade, ej heller resan till Arlanda.

Flygbiljett med BA tur och retur, SEK 1550

Timmar på flyg inkl flygplats och försening 13
Timmar på puben 5
Övrig oredovisad tid 1

Nästa resa blir om en månad då Colchester möter Norwich i vad som kan bli en minst sagt "het" och "intressant" tillställning ...

Up The U's!
//Colu

Tillbaka till "Våra Resor"