Lagbanner
Inför Ajax - Heerenveen: Har Erik ten Hag lyssnat på kritiken de senaste veckorna?
Davy Klaassen kan göra sin första match i Ajax-tröjan på söndag sedan den 24 maj 2017.

Ajax ska reparera förlusten senast mot Groningen när man ställs mot Heerenveen hemma under söndagen. Erik ten Hag har haft mycket att fundera på under landslagsuppehållet och intressant ska det bli att se om han lyssnat på kritiken när Ajax nu ger sig in i en svår vecka framöver då match mot Liverpool väntar på onsdag.

Erik ten Hag har fått mycket kritik från flera håll under landslagsuppehållet efter förlusten senaste mot Groningen (1-0) och hur spelet har hackat under upptakten av säsongen. Framförallt det återkommande problemet i hur han väljer att formera sitt lag, framförallt mittfältet, och att han spelar många spelare i fel positioner där man inte får ut det bästa av dem. Samma situation var det för två säsonger sedan (då han till exempel envisades med att spela Frenkie de Jong som mittback trots att det inte fungerade) då Dusan Tadic ska ha pratat med tränaren i flera timmar efter matchen mot Bayern München.

Nu befinner man sig i samma situation och ten Hag får mycket kritik för att han tar lång tid på sig att lösa pusslet i laget och att få fram den mest fungerande startelvan. Han har tidigare förklarat hans sena byten med att han inte vill störa rytmen i laget om det verkligen inte behövs och att få laget samspelt. Men när något inte fungerar måste man göra förändringar. Samtidigt har ten Hag byggt upp en kredit i klubben då han vann ligan och cupen 2019, slutade på förstaplats när säsongen avbröts i våras och har tagit Ajax till gruppspel i Champions League tre säsonger i rad.

När Marc Overmars pratade med Ajax TV efter att transferfönstret stängdes (läs här) sa han att man kommer nu spela var 3-4:e dag, så man måste använda alla sina spelare och att Erik nu måste välja rätt spelare och sätta dom i rätt positioner, vilket inte är ett lätt jobb. En klar hint till ten Hag som dock inte var sen med att göra byten senast mot Groningen, tyvärr då fel byten. Där finns framförallt två förändringar han måste göra, det första och viktigaste är att inte spela med Edson Alvarez på mittfältet, då han klart och tydligt inte håller den nivån som krävs där. Det andra är att flytta ut Quincy Promes på en kant då man inte får ut det bästa av honom i ”nummer 10” rollen, som också varit klart och tydligt efter fyra omgångar. Att flytta ut Promes som vänsterytter löser också ett annat problem, vilket är att Tadic flyttas in som ”nia” där han också är som bäst.

Alvarez är nödvändigtvis inte en dålig fotbollsspelare, men han är ingen bra Ajax-mittfältare och faller tyvärr också offer för ten Hags envishet att göra förändringar. Den bästa match undertecknad kan komma ihåg för Alvarez var bortamatchen mot Chelsea förra hösten när han kom in efter Joël Veltmans och Daley Blinds röda kort och spelade som mittback. Då spelade han riktigt bra och var ryggraden i försvaret när Ajax med två man mindre fortfarande kunde etablera en anfallsfotboll och hota Chelsea flera gånger i andra halvlek. Nu har han dock stor konkurrens på de positionerna också då Perr Schuurs och Blind är givna förstaval där med Jurriën Timber och Lisandro Martinez som andraval. Samtidigt kommer det bli en tuff säsong med tajt spelschema och då kanske det inte hade varit dumt att spela Alvarez där istället och använda Martinez som avlastning till både mittfältet och försvaret.

Det blir ett pussel ten Hag måste lösa fort när Ajax nu ger sig in i tuffa veckor framöver då man först har match mot Heerenveen under söndagen innan man sen går in i Champions League där man ställs mot Liverpool på onsdag. Matchen mot Heerenveen flyttades från lördagskvällen till söndag eftermiddag efter önskemål från klubbarna då afrikanska landslagsspelare, som kom tillbaka under fredagen, ska få en dag till i landet innan match. Mötet mot Heerenveen har ofta de senaste åren varit målrika historier. På söndag blir det den 29:e gången Heerenveen besöker Amsterdam där Ajax har vunnit 21 av de mötena och förlorat tre. Av de 21 segrarna har Ajax sju gånger vunnit med fyra måls marginal och den största segern kom säsongen 1997/98 då man vann med 7-2. Efter att misslyckats göra mål senast mot Groningen behöver Ajax nu göra mål och mötet mot Heerenveen brukar innebära målgaranti. På de senaste sex hemmamatcherna mot Heerenveen har Ajax gjort hela 36 mål, ett målsnitt på sex mål per match.

Davy Klaassen är tillbaka i Ajax igen efter tre år utomlands och är det bästa som kunde hända Ajax mittfält just nu som med Alvarez har hackat fram i säsongsupptakten. Senaste tävlingsmatchen Klaassen spelade i Ajax-tröjan var finalförlusten i Europa League mot Manchester United den 24 maj 2017. Han har redan gjort sin inofficiella comeback i en träningsmatch mot AZ Alkmaar som spelades nu under landslagsuppehållet och slutade 1-1. Om han gör sin officiella comeback på söndag mot Heerenveen gör han det mot ett motstånd som han trivs mot då han i sina fem senaste matcher mot Heerenveen varit inblandad i sex mål, fyra mål gjorde han själv och stod för 2 assist. Klaassen spelade tidigare som ”tia” i Ajax och hade varit ett bra alternativ där om man flyttar Promes till sin rätta position. Men han har under sin tid i Werder Bremen även spelat mycket som sittande mittfältare och är ett alternativ som ”sexa” också, vilket gör att han kommer bidra väldigt mycket med sin mångsidighet på Ajax mittfältet under hösten.

Senast Ajax och Heerenveen möttes var i mars på Abe Lenstra Stadion där Ajax med nöd och näppe lyckades vinna med 3-1 och det var den sista matchen Ajax spelade innan säsongen sen avbröts på grund av pandemin. Det var också Hakim Ziyechs sista match i Ajax-tröjan. Senaste hemmamatchen för Ajax var i september 2019 som man vann med 4-1, efter bland annat två mål från vänsterbacken Tagliafico.

Heerenveen är obesegrade så här långt och ligger på en delad förstaplats i tabellen med Feyenoord och PSV efter tre segrar och en oavgjord match. Friserna är ett bollskickligt och spelförande lag men är inte alls obekväma i att sjunka lågt, försvara och gå på kontringar. Ajax får se upp med vindsnabbe Mitchell van Bergen som är duktig på att utnyttja dem hålen Ajax kommer lämna i försvaret, och stänga ner mittfältsesset Joey Veerman som varit briljant som spelfördelare för Heerenveen.

Möjlig startelva Ajax: Onana; Mazraoui, Schuurs, Blind, Tagliafico; Kudus, Klaassen, Gravenberch; Antony, Tadic, Promes.
Möjlig startelva Heerenveen: Mulder; Floranus, Van Hecke, Bochniewicz, Woudenberg; Kongolo, Batista Meier, J. Veerman; Van Bergen, H. Veerman, Llanez.

Eredivisie Omgång 5