Tack Betway och Svenskafans för en härlig fotbollsresa

Per Agnemyr vann tipstävlingen som arrangerades av Betway och SvenskaFans. Här skriver han om sina upplevelser från resan till Österrike vilket var förstapris. "Innsbruck var redan så här tidigt på dan välklädd i gult och blått, jag har aldrig skådat något skönare, så många svenskar alla klädda i gult. Sångerna ekade i gränderna i gamla stan"

Efter att ha tagit hem vinsten i tipstävlingen arrangerad av Betway och Svenskafans styrde vi förväntansfullt bilen från Karlstad måndag morgon för att ansluta till vårt resesällskap på Bromma flygplats.Där väntade personal från eventbolaget Tailor och vi försågs med ett resekit bestående av bland annat blågul matchtröja och lite andra prylar.

Vi anlände Innsbruck vid 15 tiden och sedan vidare till Seefeld ett par mil utanför Innsbruck där vi alla skulle bo.Seefeld im Tirol är en anrik skidort med många fina mysiga små familjehotell.Vi inkvarterades på Waldhotell.

På tisdagen tog vi tåget in till Innsbruck.En halvtimmes resa utefter bergväggarna i alperna med härlig utsikt.Innsbruck var redan dan före dan fylld av svenskar och det låg förväntan i luften.Tyvärr låg det också regn och kalla vindar i luften denna dag men vi hann med en del shopping i Innsbrucks gallerier samt en del uteserveringar under tak.

Tillbaka i Seefeld på kvällen käkade vi middag på en trevlig restaurang och sedan gick vi till Seefelds fotbollspub nr 1 för att där se matchen Frankrike-Italien på storbildsskärm.Vi hamnade bredvid ett gäng spanska supporters som var nyfikna på vilka deras kvartsfinalmotståndare skulle bli.Spanjorerna lovordade oss svenskar,de var helt fascinerade av de svenska fansen i samband med spanienmatchen.Efter matchen var de nöjda att de änligen skulle få chansen att besegra Italien,och de var segervissa,när Pirlo drog på sig sitt gula kort vilket innebar att han skulle missa kvarten var det stort jubel.

Äntligen kom så Dagen D.Vi vaknade upp i Seefeld till regnskurar,inte bra,ryssarna har ju ett fasligt bolltempo i passningspelet och en lätt blöt gräsmatta ger bara än mer snabbhet,tänkte jag.Matchnervositeten kom smygande i alla fall på mig,Maria lite coolare hade ro att läsa bok efter frukost.Jag själv var tvungen ut i regnskurarna för att få lite frisk luft,typiskt inför- match syndrom på mig.Vi tog tåget in till Innsbruck vid 13 tiden.Det tåget hade fler tänkt för perrongen var full av både svenskar och ryssar.

Innsbruck var redan så här tidigt på dan välklädd i gult och blått, jag har aldrig skådat något skönare, så många svenskar alla klädda i gult. Sångerna ekade i gränderna i gamla stan.Vi tog en lätt lunch och njöt av solen som nu var riktigt varm och himlen klarnade upp.Efter några timmar på Innsbrucks uteserveringar var det dags för oss att gå till Hofgarten Café där Tailor Events bjöd in till pre-game fest.En jättelik buffé stod uppdukad och i baren tappades ölen upp. Vi mådde utmärkt i sällskap med ett hundratal gäster.Vid vårt bord hamnade ett gäng från Norge som var nere för att broderligt stötta oss svenskar, mycket trevligt.

Ralf Edström besökte festen och svarade på frågor om laguttagningar,hur vi troligtvis skulle agera taktiskt.Ralf kom också med kvällens laguppställning,vilken kommenterades och diskuterades friskt.Elfsborgs killar Mattias Svensson och Stefan Andreasson fanns också på podiet och gav sina tips inför matchen.Andreasson gav också en mycket bra allsångsversion av Långa bollar på Bengt,mycket uppskattat bland publiken.Pregame festen var riktigt trevlig, fem plus!

När klockan var 18,30 var det dags att lätta från Hofgarten Café och dra oss mot avgångsplatsen för det svenska ”tåget”.Tusentals och åter tusentals svenska fans i en enda lång parad mot matcharenan.En härlig upplevelse som man aldrig kommer att glömma.Sånger och ramsor och vägarna kantades av vinkande Innsbrucksbor.

Väl framme vid Tivoli Neu som arenan heter stannade vi till utanför och bara njöt i solen ,sjöng våra sånger och snackade med både ryssar,österrikare och svenskar.Njöt av den otroliga stämning som infann sig.Klockan drog sig mot 19,45 och vi passerade genom de rigorösa säkerhetskontrollerna vid insläppet.Vi satt på den svenska kortsidan i ett hav av gult på rad 5, kanonplatser.Bra stämning fram till matchstart.Det är ett otroligt tryck i nationalsången och line-up presentationen.

Matchen ,ja den behöver vi inte orda så mycket om,det var riktigt synd att inte vi lyckades bjuda bättre motstånd.Efter matchen tog vi tåget tillbaka till Seefeld.Vi trängdes med segerrusiga ryssar som aldrig slutade att sjunga.

Återigen ett stort tack för ett fint arrangemang och en trevlig resa.