Lagbanner

Reseberättelse medlemsresan 2011-12

Så har Villa Sweden gjort ännu en medlemsresa. Denna gång var matchen mot Tottenham. Givetvis så slutade matchen med ett singelkryss. Som reseberättare valdes en rookie i resesällskapet - Lasse-Mange som numera har knäppt oskulden på Villa Park.

Fredag 4 maj
Så var det äntligen dags! Efter mer än ett halvårs väntan och en nervös vår, då vi inte visste om det blev någon match eller inte var det så äntligen dags för avfärd! Tack än en gång Chelsea!
Halv fem avgick tåget från Hässleholm och en och en halv timme senare var det dags att checka in på Kastrup.  Där väntade Ranta på mig och efter en liten men dyr frukost (150 spänn för en macka och lite kaffe!!!) gick vi in och satte oss på O´learys. Dags för den första av MÅNGA öl denna helg.  Putte Norrland, Bosse och Månza anslöt också och sen var fotbollssnacket igång.  Många problem som skulle lösas.
Flyget gick snabbt och smidigt och klockan 10.00 lokal tid landade vi i Birmingham.
Alltid bra att ha rutinerade herrar omkring sig när man kommer till en stor flygplats för första gången.  Vi hämtade ut väskorna på bandet och begav oss sedan mot tåget som skulle ta oss vidare mot New Street och allas favorithotell Brittania. ;)
Efter incheckning och en liten slappestund på rummet gav vi oss ut en liten runda på stan. Första stoppet blev inte helt oväntat Villashopen mitt emot hotellet. Det visade sig tyvärr bli både första och sista besöket där. Jag var bara inne och kollade lite och hade ju tänkt jag skulle handla där på måndagen, men då var den tyvärr stängd.
Sen drog vi vidare till en restaurang och käkade lite ”handmade burgers” och drack några öl till. Smakade helt ok.
När vi käkat färdigt och gått en runda på stan drog vi tillbaka till hotellet och satte oss i baren. Där blev vi kvar många timmar och det blev såklart mer öl. Precis som det ska vara!
Åter igen blev det såklart mycket fotbollssnack på en lagom och trevlig nivå. Mycket roligare och trevligare att prata över några öl. Blir inte det tråkiga och bittra tonläget som det tyvärr är på forumet alltför ofta.
Så småningom började fler och fler från Villa Sweden anlända till hotellet och framåt kvällen var alla på plats! Mycket trevlig stämning.
Efter en liten kvällsbuffe på hotellet och nån öl till blev det en liten runda till en närliggande pub. Kommer inte riktigt ihåg vad den hette… men varmt var där och mycket folk.  Där kollade vi lite på Blackpool mot Birmingham.  Det var även lite andra Villafans på den puben och de hetsade lite Shitty supportrar men det var på ett skämtsamt sätt. Det sjöngs ” We are staying up and you are staying down” osv.
När klockan närmade sig midnatt gick vi tillbaka till hotellet. Dagen började ju tidigt och jag med flera behövde sova lite.  Ny dag i morgon med nya upplevelser.

Lördag 5 maj
Lite sovmorgon (i alla fall för mig) till kvart över åtta. Efter intagen frukost (fy vad äckligt kaffe… tur Starbucks låg 100 m från hotellet bara så man kunde få riktigt kaffe) blev det lite shopping på stan.
Jag hade egentligen tänkt jag skulle hänga på gänget som drog till Notts Couty och kollade på match. Men samtidigt var jag väldigt sugen på att åka ut till Villa Park och titta lite i den officiella Villashopen.  Det blev taxi ut till arenan med Pelle, Svenne, Bosse, Ranta, Robstar, Månza mfl.  Då det var första gången jag var i Birmingham kändes ändå besöket på Villa Village som lite mer spännande.  Det var en häftig känsla att gå längs arenan mot shopen.
Väl inne i shopen handlades det friskt. Det var mycket rea, då vi ju som bekant ska byta sponsor snart.  När vi handlat klart gick vi till Whitton Arms, en trevlig pub i närheten. Dags och tanka på med fler öl. :)
Där kollade vi även på Arsenal-Norwich på tv. Pubägaren rattade tom in Viasat så vi fick svenska kommentatorer! Vilken fantastisk match. 3-3 slutade den.
Där stannade vi några timmar och när matchen var slut och alla ölen uppdruckna åkte vi tillbaka till en pub i närheten av hotellet där vi kollade på FA-cup finalen. Där blev det såklart fler öl.
Sen gick vi till Broad Street och käkade på en italiensk restaurang. Det var inte fel. Och vad som dracks till maten får ni gissa själva. Fel! Det var faktiskt Cola! ;)
En sväng tillbaka till hotellet där vi så småningom träffades i baren. Fler öl och drinkar och mycket fotbollsprat. Det är verkligen häftigt och bara umgås med folk som håller på Villa. Inget jag direkt är van vid om man säger så.
Runt klockan 22 blev det en liten runda ut i nöjeslivet. Vi hamnade på O'Neills där flera redan var på plats.  Antar att det är där Villa Sweden brukar hålla till.
Vid halvett rundade jag och några till av och gick hem och la oss. Matchdagen närmade ju sig och då vill man inte vara alltför trött eller bakis.

Söndag 6 maj
Då var äntligen den stora dagen här. Idag skulle Villa Park oskulden tas.
Frukost runt klockan nio och vid tio var vi ett härligt gäng som tog taxin ut mot Villa Park. Där blev det en liten runda till i Villashopen. 10 pund för en matchtröja var ett riktigt bra pris. Sen gick vi in på Gordon Cowans Suite.  De hade inte riktigt öppnat ännu, men släppte in oss ändå när vi sa att vi kom från Sverige.  Dags och tanka öl igen! :)
Vi blev fler och fler från Villa Sweden och det var trevliga timmar därinne!
Nu var det riktigt nära… En härlig känsla att befinna sig runt arenan och se fler och fler Villasupportrar överallt. En snabb cheeseburgare och sen gick vi in på arenan. Där blev det en öl till i gången under själva arenan.  Vi satt på Holte End Upper. Det var härlig stämning under hela matchen trots mediokert spel. Jag tyckte det var fantastisk stämning, men har ju inga andra hemmamatcher att jämföra med. Kan tänka mig att det är ännu mer drag ibland. Hade vi legat bättre till i tabellen och spelat lite roligare fotboll hade det säkert varit fullt. Nu var det ändå 36000. En hyfsad siffra med våra mått mätt. Matchen? Den är vi nog alla överens om hur den var… Inte mkt att bli upphetsad över. Jag fick i alla fall uppleva ett hemmamål och det var GRYMT. :)
Efter matchen stannade vi kvar vid arenan. Vi ställde oss vid parkeringen och såg när alla hemmaspelare lämnade parkeringen i sina fina bilar. Flera av dem tog sig tid att skriva lite autografer och bli fotograferade.  Trevligt!
Sen var vi ett gäng som gick tillbaka till hotellet. En rejäl promenad, men det var faktiskt riktigt skönt och röra lite på sig efter alla öl!
Lite mat på hotellet, några öl i hotellbaren och sen blev det en runda ut i nöjeslivet. Kvällen avslutade vi på Walkabout där vi hängde och fyllde på vätskedepåerna igen…  Vi blev ju törstiga efter den långa promenaden! ;)
Drog mig hemåt runt halvett och efter ett litet stopp på McDonalds så kallade sängen.

Måndag 7 maj
Hemresedagen.  Det var idag jag hade tänkte inventera Villashopen vid hotellet ordentligt. Men det var helgdag, så den var tyvärr stängd. Därför var det en himla tur att vi åkte ut till arenan på lördagen.
Alla andra affärer i Birmingham verkade ha öppet trots helgdagen, men inte Villashopen tyvärr. Istället blev det lite rundor i närliggande Bullring och det var inte fel. Köpte lite saker till barnen bla.
Vi var ett gäng som käkade lunch på en brasiliansk restaurang. Mkt gott och trevligt. Idag blev det inga öl av nån anledning… ;) Lite sliten kanske efter en hård men mycket trevlig helg! J
Sen sa vi adjö till övriga som skulle åka till Stansted med bussen. Vid halvfem tog vi andra tåget ut mot flygplatsen för hemfärd.
Sammanfattningsvis är jag MYCKET nöjd med resan. Alla som var med var VÄLDIGT trevliga. Dock blir det lätt uppdelat på denna typ av resor. Man söker sig till de man känner lite osv. Till en annan gång hade det kanske varit trevligt med någon slags gruppaktivitet. För min del som är rätt grön på detta hade det varit trevligt med en rundvandring på arenan. Eller varför inte åka ut till Bodymoore Heath? Finns säkert andra bra förslag också.
Ser framemot att åka på fler medlemsresor i framtiden!
Ett stort tack till Geddis och övriga som ordnat så att resan blev av! MYCKET trevligt som sagt!
Har fått många nya vänner!  Adda mig gärna på facebbok ni som vill och kan! :-)