Lagbanner

En resa man sent kommer glömma

Väskan packad, pass och pund framtagna. Nu var det bara att ta flyget till Villa Park för en helg med två matcher. Men mycket kan hända på vägen dit.

Torsdag
Det var torsdag morgon och larmet på väckarklockan pep och det var dags att gå upp för
att packa väskan. Efter en stabil frukost så checkade man in sig på flyget till Birmingham.
När man sedan tryckte på att man ville ha sitt boardingcard till mejlen så började det
strula. Man fick ett nytt meddelande från KLM att man skulle bege sig till informations
desken och få sitt boardingcard där.
När det senare plingade till i mobilen så var det ett meddelande från KLM att mitt plan
var fullt och att man skulle vara ute i tid. Så det var bara att ta en tidigare buss och väl
ute på Arlanda och KLM:s infodesk så frågade de snällt om man ville bli framflyttad i
planet. Snabbt svarade man JA, för då kommer man av fortare från rad 5 än rad 19.
Där vid desken så frågade hon även om jag vile ha en gratis incheckning av väskan.
Snabbt svarade jag nej då jag bara hade drygt 90 minuter i Amsterdam.
Sen var det dags för säkerhetskontrollen och den gick galant och strax efter det kom
nästa pling i mobilen. "Your flight Kl 1110 to AMS is delayed. Our apologies. Expected
new time is 14:05.". Genast började man räkna tiden man har i Amsterdam.
En kvart senare plingade det till igen och meddelandet löd. "Your flight Kl 1110 to AMS is
delayed. Our apologies. Expected new time is 14:25.".
När väl boardingen kom i gång så sa personalen att planet var fullt och att de måste
plocka ca 20 väskor som blir gratis incheckade och placerade i lastutrymmet. Genast tog
man tre steg bakåt och hoppades att man fick behålla sin väska.
Men tji fick man. Jag var väl den femtonde personen som blev av med väskan. När man
frågade om väskan senare skulle hinna komma med anslutningsflyget trots förseningen
så fick jag ett ja som svar.
Efter ca 2 timmars flygning så landade man och man kom snabbt av planet. Nu var det
ca 20 minuter till planet till Birmingham skulle avgå så man fick ta lite längre kliv än
vanligt. När man sen ser att de bygger om på flygplatsen var det bara att öka
steglängden lite till. Jag hann inte ens med en "Galopp".
Dock så hann jag med planet och väl där var det ett gäng Alkmaar-supportrar som sjöng
och skrålade raderna bakom mig när flygvärdinnan visade hur man sätter på sig
säkerhetsbältet mm. Det resulterade i ölförbud och när serveringsvagnen kom till min rad
så sa jag att jag var från Sverige. Vips så fick jag en öl och en direkt order att inte sälja
den till högstbjudande pris. När ölen var slut så var det bara att trycka på knappen och
beställa in en till.  Alkmaar-supportrarna var vansinniga att de inte fick öl och skulle klaga
till KLM:s huvudkontor.
När man väl landat och kommit till passkontrollen så var det kö på ca 45 minuter och jag
tittade på klockan. Två timmar till match och jag ska även förbi hotellet och checka in.
Och man började åter räkna tid. Tåget in till New Street 10 minuter, en kort promenad till
hotellet knappt 10 minuter. Sen buss eller tåg ut till Villa Park. Jag bör hinna ta en öl
på Shakespeare som ett pitstopp efter tågresan och innan promenaden,
Men då plingade det till igen i mobilen och meddelandet lydde. "Your bagage item no
764708 did not make out on board. Please go to to the bagage Service Desk at the
airport. Så det var bara att bege sig dit och ställa sig kön. En kvart senare hade man en
kopia att bagaget skulle köras till hotellet så fort det kommit till Birmingham.
Så det vara att bege sig mot hotellet och matchstarten närmade sig allt mer.

När väl tågbiljetten var köpt så var det bara tre minuters väntan på tåget och det var ett
direkttåg så jag började räkna tid igen. Jag hinner nog en öl på Shakespeare på Temple
street utanför New Street station ändå. Ölen smakade perfekt och lugnade ner mig lite.
När man sen kom upp till korsningen Temple Street / New Street så kände man den
klassiska doften i Birminghams citykärna. Det var en majadoft som inte ens finns runt
Medis i Stockholm.
Jag kom till hotellet kl 19:05 och checkade snabbt in. Jag sa även till receptionen att min
väska var borta och att de kunde slänga in den på rummet om den kommer med senare
flyg. Killen i receptionen skrattade och sa. Det lär inte komma i kväll. .
Sen var det ut till 7:ans busshålplats ca 100 meter från hotellet och bussen kom 2
minuter senare. Väl på bussen så såg jag en vän som precis slutat sitt pass på puben så
det blev en trevlig resa på ca 10 minuter.  Jag klev in på Villa Park ca 12 minuter innan
avspark och äntligen kunde man slappna av.
Sen när matchen började så skulle man hylla Charlie Aitken som nyligen gick bor 81 år
gammal.
I tredje minuten, så förvandlades hela Villa Park till ett magiskt mobiltifo då alla slog på sina
ficklampor. Den som inte vet vem denne ikon /legend bör googla namnet.
Matchen i sig finns finns mycket att skriva om. Jag skriver 2-1 det räcker.
Efter matchen träffade jag paret som äger Hönös finaste flagga dvs Mattias och Catrin
Westerström vid lyktan utanför Holte End.  De hade varit lite oroliga för min resa då
Mattias kollat någon flygapp som visar hur det är i luften. Sen blev det ett klassiskt
lagfoto från trappan innan en segerenhet väntade på Holte pub.
Vårt firande fortsatte sedan till Grand hotell där det kändes som hovmästaren inte ville ha
oss där. Men när han fick höra att Catrin och Mattias bodde på hotellet så fick vi till slut
bord. I baren var det även ett koppel av holländare och Catrin kände igen en person och
det var den gamle Villa mittbacken Ron Vlaar. Med en enhet till innanför västen, så
ropade vi oss till Ron och fick en liten pratstund med honom om bland annat matchen
och svenskar som spelat i Alkmaar.
Kvällen avslutades även med en av allsvenskans bästa inmarschsånger. Då jag inte har
någon sångröst så kan ni snabbt veta vem som sjöng och vilket lag det är.
Sen var det dags att bege sig till hotellet och se om min väska hade kommit med det
senare planet från Amsterdam. När jag låste upp rumsdörren, så fanns där ingen väska.

Fredag
Hissen ner till frukost där man blev lite besviken då det inte fanns någon fruktshot. Dock
så fanns den berömda korven, bönorna mm. Sen var det bara att gå till Birminghams NK
- Primark för inköp av lite kläder. Väl tillbaka på rummet så plingade det till i mobilen och
meddelandet löd. "Your bagage item no 764708 will be deivered to the adress you
provided as soon as possible. The delivery company will contact you directly about this.
Efter en dusch och på med nya kläder så var det dags att gå runt lite på stan och se hur
mycket de hunnit bygga om och hur många trafikkoner man hunnit ställa ut på stan.
Sedan blev det en lättare lunch en Guinness på "Troccan" innan man gick ner på den
tyska julmarknaden. Någon timme senare var det dags för ett besök på puben Windsor
som ligger på Cannon street som är en sidogata till New street. Där bjöd barmästaren

Simon på en Guinness och vi pratade lite om gårdagen och han skrattade högt åt mitt
bagageelände.

Senare på kvällen blev det en god middag på Brassen med engelska vänner innan vi tog
en pubrunda i juvelkvarteren. Denna gång fick man ingen tröja efter pub nr 5.
När klockan senare slog midnatt så var det åter dags att bege sig till hotellet. Väl där blev
det lite prat med personalen om någon tagit hand om min väska som skulle komma.
Svaret blev, nej ingen väska men vi kan hjälpa dig ringa flygplatsen mm i morgon när de
öppnar.
Så det blev hissen upp och god natt.

Lördag
Upp och hissen ner till foajén kl 8:30 för att få hjälp med att hitta min väska. När vi väl
kommit fram så var det givetvis ett meddelande att kontoret var stängt.
Timmen senare plingade det till i mobilen som man fått hjälp med att ladda i receptionen.
Meddelandet löd "Your bagage item no 764708 will be deivered to the adress you
provided between 11:17 and 13:17 today.
Sen kom nästa meddelande och de var från bröderna David och Daniel Karlsson från
Borås som tidigare fått mitt meddelande om att ses på puben "Square peg" som tidigare
hade Birminghams längsta bardisk. Nu var den kapad 3 meter efter ombyggnad. Men
lång är den fortfarande. Väl när man kom dit så tog vi snabbt beslutet att besöka en av
de finaste pubarna nämligen "Old Joint Stock" i kvarteret ovanför New Street.
När det väl blev dags för lunch så valde vi "Brasshouse" på Broadstreet. Där var det lite
fotboll på tv och då var eftermiddagen räddad.
Senare så gick vi ner och träffade brödernas vänner innan jag sa hej då.
Kvällen avslutades med en liten pubrunda med mina engelska vänner Matt och
Jonathan. Lite senare droppade även Mattias och Catrin in då de var tillbaka i stan efter
en utflykt till Warwick.

Söndag
Upp och hissen ner till frukosten. Sedan i väg och möta upp Mattias och Catrin. Centrala
delarna av stan var avstängda pga det var den stora "Poppydagen" man hyllar sina
krigshjältar. Vi hittade dock en Uber som tog oss till Villa Park. Då vi skulle bli nio
svenskar från olika delar av Sverige så hade mejl gått ut om det vore skoj att ses innan.
Så denna gång blev det puben "Witton Arms" som var samlingspub. Först på plats var
Bröderna Kavaj dvs Daniel och David, sen kom jag, Catrin och Mattias. Sen väl där dök
Sami och Janne från Stockholm upp. Sedan kom Patrik och Ulrika från Järna och vi var
alla samlade.
När väl matchen sparkade igång så släppte nervositeten och vi vann klart. Det man mest
blir upprörd över är linjedomarna som väntar för länge med att vi vinka av för offside. Vad
händer om någon spelare blir svårt skadad när det tar över 40 sekunder för att ta upp
flaggan när offsiden är 5 meter.
Efter matchen blev det åter ett lagfoto från trappan. Det var även kul vara på plats när vi
tangerade rekordet på 13 raka hemmasegrar. Efter lagfotot blev det en segeröl och prat
på Holte pub innan återfärd in till stan.
På stan blev det segermiddag på "Nandos" med lite fotbollsprat och extra het piripiri.
Efter det fortsatte några till puben "Sommar" som ligger intill rådhusplatsen för ytterligare
seger enheter och fotbollsprat.

Måndag
Upp och hissen ner till frukost sedan en promenad till New street station för att se när
tågen går till flygplatsen och man möts av att det var två tåg med avstigning på
flygplatsen som var inställda och ett tåg som var försenat i 30 minuter. Så det
vara chansa att man kom med det tåget. När väl tåget rullade in på stationen så var det
en hel del som ville med det. Så det vara bara göra som vissa tyskar och Lidingöbor gör i
alperna när de kommer till liftkön dvs tränga sig fram. Det lyckades och jag kom med
tåget. Andra gjorde det inte.
Väl på flygplatsen så frågade personalen om jag ville checka in min väska. Nej, sa jag
snabbt, då hotellpersonalen gett mig ett bra tips vad jag skulle göra när jag kom hem.
Säkerhetskontrollen gick på ynka 5 minuter och då kände jag att den här hemresan
kommer flyta på bra för annars kan man få stå länge i den kön.
Inga av mina flyg hem var försenade så man hann med en en enhet på båda
flygplatserna. När man klivit ut ur tullen på Arlanda så kom flygbussen direkt och man var
hemma vid 22.
Nu längtar man redan till nästa resa. Och ja, jag kommer våga åka med KLM igen. Dock
så ska jag gå ombord sist av alla med mitt bagage i handen. Då kommer någon annan få